۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
تعداد بازدید: ۲۴۰۷۹۰
چالش‌های همسویی با امریکا در دریای سرخ
درحالی که صحبت در مورد برندگان و بازندگان در میان کشتار وحشتناک غزه که به‎ گفته حوثی‎ها به مبارزات انتخاباتی امریکایی‎‌ها دامن می ‎زند، بیهوده است، با این حال از نظر استراتژیک، مشخص است که چه کسانی در این بحران جلوتر از بقیه هستند. با جنگیدن توسط نیابت، موقعیت ایران با هر تلفات فلسطینی، موشک حزب‌الله، بمباران عراق و سوریه و پهپاد حوثی تقویت می ‎شود.
کد خبر: ۸۰۲۷
پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛

ایران اکنون دست برتر را دارد/محمود فاضلی

محمود فاضلی، تحلیلگر امور بین‌‎الملل طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان چالش‌های همسویی با امریکا در دریای سرخ نوشت: حملات هوایی امریکا و بریتانیا علیه شبه‌نظامیان حوثی نقطه‌عطف ناامیدکننده دیگری در صف طولانی شکست‌های غرب در خاورمیانه به ‎ویژه بن ‎بست طولانی مدت در مناقشه اسراییل و فلسطین خواهد بود. این واقعیت که امریکا و بریتانیا مجبور به استفاده از زور در پاسخ به حملات حوثی‌ها شده‌اند که بر تجارت و کشتیرانی در دریای سرخ تاثیر می‌گذارد، واقعیتی ناخوشایند را نشان می‌دهد. نفوذ سیاسی واشنگتن رو به کاهش است، دیپلماسی آن ناکارآمد و اقتدار او تحقیر شده است، به ‎همین دلیل است که حوثی‎‌ها بدون ممانعت، وعده داده‎ اند که حملات آن‌ها ادامه خواهد یافت. این تشدید بی ‎پایان واقعیت نامطلوب دیگری را برجسته می‎ کند.  


قدرت مسلط در خاورمیانه دیگر امریکا یا مصر متحد غرب، عربستان یا حتی اسراییل نیست. مطمئنا متحد اصلی حوثی‎‌‍ ها، ایران است.


درحالی که صحبت در مورد برندگان و بازندگان در میان کشتار وحشتناک غزه که به‎ گفته حوثی‎ها به مبارزات انتخاباتی امریکایی‎ ها دامن می ‎زند، بیهوده است، با این حال از نظر استراتژیک، مشخص است که چه کسانی در این بحران جلوتر از بقیه هستند. با جنگیدن توسط نیابت، موقعیت ایران با هر تلفات فلسطینی، موشک حزب‌الله، بمباران عراق و سوریه و پهپاد حوثی تقویت می ‎شود. جو بایدن با حمایت بی ‎قید و شرط از اسراییل پس از حملات حماس و وتو کردن طرح‎ های آتش ‎بس سازمان ملل، افکار عمومی جهانی (و عمدتا امریکایی) را بیگانه کرد.


 به‎ نظر می ‎رسد سیاست بایدن در خاورمیانه قدیمی و دور از واقعیت است. امریکا که هرگز در جهان عرب محبوبیت نداشت، به‎ عنوان یک شریک ضروری، تحمل شد. ایران اکنون دست برتر را دارد. اسراییل نیز از ۷ اکتبر دستخوش یک بیداری استراتژیک شده است، اگرچه افراطی ‎ترین سیاستمداران آن هنوز این را درک نکرده ‎اند. وحشت غزه برای همیشه تغییر کرده است.


یکی از کشور‌هایی که در جریان رویداد‌های دریای سرخ با امریکا همسویی بیشتری داشته، یونان است. حوثی‎ های یمن اخیرا رسما مسوولیت حمله به کشتی یونانی در دریای سرخ را برعهده گرفتند. این کشتی با پرچم مالت در حرکت بوده و متعلق به یونان است. این کشتی که دارای ۲۴ خدمه بود خسارت مادی محدودی دیده، اما قابل دریانوردی است و با همان شرایط، به سفر خود ادامه داد. هیچ ملوان یونانی در این کشتی حضور نداشت. این کشتی خالی از محموله بوده و از ویتنام به اسراییل رفته بود، در‌حالی که ارزیابی خسارت در سوئز انجام خواهد شد.


حوثی ‎ها به اجرای تصمیم برای جلوگیری از کشتیرانی اسراییل ادامه خواهند داد. حوثی ‎ها مسوولیت حمله موشکی به کشتی باری متعلق به یونان در دریای سرخ را برعهده گرفتند. به ادعای نماینده آنها، «نیرو‌های دریایی نیرو‌های مسلح یمن با تعدادی موشک، یک کشتی یونانی را که به‎ سمت بنادر فلسطین اشغالی در حرکت بود، هدف قرار دادند.» این عملیات پس از آن انجام شد که خدمه کشتی تماس‎ های هشدار‌دهنده دریافت کردند. نیرو‌های مسلح یمن تا زمانی که حمله متوقف شود و محاصره مردم فلسطین در نوار غزه رفع نشود، به اجرای تصمیم برای جلوگیری از کشتیرانی اسراییل یا کسانی که با دشمن اسراییلی در بحرین سرخ و عربی مرتبط هستند، ادامه خواهند داد.


به‎ دنبال این حوادث نیکوس دندیاس، وزیر دفاع ملی یونان از حملات حوثی‎ های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ابراز نگرانی و خاطرنشان کرد که در حال حاضر یک افسر یونانی در بحرین حضور دارد که در حال کار روی جزییات استقرار ناو یونانی در دریای سرخ در چارچوب عملیات «نگهبان رفاه» برای ایمنی دریانوردی است. ناو یونانی «برای حفاظت از منافع یونان در زمانی که این کشور کاملا از نظر عملیاتی آماده باشد در منطقه مستقر خواهد شد. مشارکت ناوچه یونانی به معنای شرکت در یک عملیات خارجی نیست، بلکه عملیاتی است که جهت حفاظت از منافع حیاتی انجام می‎شود. ما نمی‎توانیم بزرگ‌ترین قدرت در نیروی دریایی تجاری روی کره زمین باشیم، کشوری که مدعی حرف مهمی در توسعه قانون است، اما از دریا و در هر زمان بحرانی، مشغول تماشای دیگران باشد.»


همراهی یونان در دریای سرخ البته با مخالفت‎های داخلی روبه ‎رو بوده است. حزب «چپ جدید» یونان این اقدام را یک ماموریت خطرناک دانست و از دولت خواست که کشور و نیروی دریایی را در عملیاتی واقع در منطقه جنگی که تحت نظارت سازمان‎های بین‎ المللی یا اتحادیه اروپا نیست، درگیر نکند.  
دبیرکل حزب کمونیست یونان نیز اعتقاد دارد آتش جنگ در بسیاری از نقاط جهان از جمله در اوکراین، دو سال است که ادامه دارد. استفاده از پایگاه‎ های امریکایی مستقر در خاک ما و ارسال تسلیحات نظامی ادامه دارد و بهای آن همچنان توسط مردم اوکراین، روسیه و همه مردم اروپا پرداخت می‎شود.


از دیدگاه این حزب، دولت محافظه‎ کار یونان و سایر طرف ‎ها یک ناو، یک هلیکوپتر می ‎فرستند. حضور یک تیم ملوانان، درجه‌داران و افسران تخصص‎ های مختلف در یک عملیات جنگی خطرناک است. اقدامی که از نظر ریسک تا به امروز هیچ ربطی به این کشور ندارد.  
از منظر این گروه، ناوچه‌هایی که مردم یونان برای تهیه آن‌ها پول داده ‎اند، قرار است برای دفاع از کشور باشند، اما دولت آن‌ها را به هزاران مایل دورتر می ‎فرستد. برای رویارویی با سایر امپریالیست ‎ها در هر جای زمین و به خاطر مالکان کشتی، سرمایه ‎داران بین ‎المللی یا یونانی، عربستان، اسراییل، امریکا، ناتو و اتحادیه اروپا، هیچ نظامی یا سربازی را نباید به خطر انداخت.  

برچسب ها: ایران دست برتر دولت بایدن خاورمیانه واقعیت ترکیبی چالش‌های رندگان و بازندگان کشتار وحشتناک غزه تلفات فلسطینی موشک حزب‌الله پهپاد حوثی محمود فاضلی
ارسال نظر
آخرین اخبار