۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
تعداد بازدید: ۲۴۹۱۸۶
مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: واقعیت آن است امروزه ایران اسلامی در یک پیچ تاریخی، با محاصره سنگین تبلیغاتی رسانه‌ای دشمنان مواجه است و یکی از ابزارهای محاصره دشمن، استفاده از فضای مجازی است و وظیفه جوانان به‌خصوص دانشجویان آن است که با تشکیل هسته‌های مقاومت در فضای مجازی به‌منظور تبیین حقایق با این محاصره ناجوانمردانه مقابله کنند
کد خبر: ۸۲۹۶

ارتقای سواد رسانه‌ای در میدان جهاد تبیین جوانان ضروری است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، علیرضا رضازاده رئیس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی وزارت جهاد کشاورزی درباره بصیرت افزایی در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: بر اساس آیه ۴۲ سوره روم قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلُ ۚ کَانَ أَکْثَرُهُمْ مُشْرِکِینَ تبیین و فهم تاریخ برای همگان کار اثرگذار و مهمی است چرا که با درک احوال گذشتگان می‌توانیم آینده بهتر را در پیش روی خود بسازیم. واژه «قُلْ سِیرُوا» در قرآن بسیار ذکر شده و گروهی معتقدند، تفکر در این امر که گذشتگان چکار می‌کردند و به کجار رسیدند و از سرگذشت آن‌ها عبرت بگیریم و به آیندگان انتقال دهیم تا تبیین صورت گیرد.

وی افزود: حضرت علی (ع) خطاب به امام حسن مجتبی (ع) می‌فرماید: «پسرم! درست است که من به اندازه پیشینیان عمر نکرده‌‏ام، اما در کردار آنها نظر افکندم و در اخبارشان اندیشیدم و در آثارشان سیر کردم تا آنجا که گویا یکی از آنان شده‌‏ام، بلکه با مطالعه تاریخ آنان گویا از اول تا پایان عمرشان با آنان بوده‌‏ام، پس قسمت‌‏های روشن و شیرین زندگی آنان را از دوران تیرگی شناختم». این بیانات تأیید کننده اهمیت تبیین و مطالعه تاریخ است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: رهبرانقلاب حضرت آیت الله خامنه ای از دهه فجر به عنوان مظهر شکوه و عظمت مردم ایران یاد می‌کند و می‌فرمایند؛ این ایّام برای ملت ایران، روزهای فراموش نشدنی است. از هنگام ورود امام تا وقتی که به‌کلّی کمر طاغوت به دست این مردم شکست، این ملت روزهای پُرشکوه و پرحماسه‌ای را گذراند. دهه فجر، مظهر آن شکوه و عظمت و فداکاری ملت ایران است. عزّت ایران و ایرانی، بلکه عزّت اسلام و مسلمین، در این دهه، به‌دست ملت مقاوم و شجاع و قهرمان ایران پایه‌گذاری شد. با شروع دهه فجر، خاطرات این ملت از این … سال‌ها گذشته تکرار می‌شود و چقدر خوب است که این خاطرات و این حوادث، به‌وسیله آگاهان، موبه‌مو به نسل جدید منعکس‌شود.

رضا زاده در ادامه گفت: باتوجه به منویات رهبر انقلاب می‌توان از دهه فجر به عنوان بهار جهاد تبیین و بصیرت افزایی نام برد زیرا این دهه فرصتی برای تبیین و انتقال دستاوردهای انقلاب اسلامی در جهت بصیرت‌افزایی به نسل جوان است و بدون شک تاکید معظم له بر جهاد تبیین به معنای بازخوانی کارآمدی و دستاوردهای مهم انقلاب می‌باشد. جهاد تبیین در کلام رهبر انقلاب به معنای آغاز تحولی بنیادین و متمایز از حرکت‌های قبل است و این تحول باید از جهت «کمیت و مقدار» و «کیفیت و شیوه» مورد توجه باشد. جهاد تبیین اقدامی جهادی با مسیر و روشی مشخص است، زیرا تبیین به معنای بیان حقایق است و در این برهه نباید به روال سابق عمل کرد و باید به صورت ویژه برای انتقال دستاوردهای انقلاب به نسل جوان گام برداشت.

وی افزود: بدون شک مخاطب اصلی جهاد تبیین بر اساس فرمایشات رهبرانقلاب جوانان هستند زیرا آنها نسبت به گذشته آگاهی، اطلاعات و دانش لازم را ندارند و قرار است جوانان در آینده برای پاسداری از انقلاب اسلامی به میدان بیایند، در نتیجه لازم است نسبت به انقلاب و چگونگی تحقق دهه فجر تبیین شوند و بدانند انقلاب مردمی ایران در ۴۳ سال گذشته قوی‌تر و دشمن ضعیف‌تر شده و همه طراحی‌های دشمن نخ‌نما و با شکست مواجه شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بیانات رهبرانقلاب پیرامون جهاد تبیین، گفت: نکته مهم این فرمایشات، فرمان رهبرانقلاب برای جهاد تبیین توسط جوانان کشور است که یکی از مهمترین میدان‌ها و ابزارهای جهاد تبیین، فضای مجازی است. فضای مجازی علی‌رغم اینکه دارای آسیب‌ها و تهدیدات متعددی است ولی یکی از فرصت‌های بی‌نظیر تاریخی و فوق‌العاده برای تبیین واقعیت‌ها و حقایق و نقش بر آب ساختن نقشه‌های شیطانی دشمنان محسوب می‌شود؛ نقشه‌ای که هدف اصلی آن تحریف واقعیت‌ها، القای ترس، ناامیدی و یأس‌پراکنی بین مردم و مسئولان است. مسلماً فائق آمدن بر این توطئه‌ها، زمینه‌سازی نیل به تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

رضا زاده گفت: واقعیت آن است امروزه ایران اسلامی در یک پیچ تاریخی، با محاصره سنگین تبلیغاتی رسانه‌ای دشمنان مواجه است و یکی از ابزارهای محاصره دشمن، استفاده از فضای مجازی است و وظیفه جوانان به‌خصوص دانشجویان آن است که با تشکیل هسته‌های مقاومت در فضای مجازی به‌منظور تبیین حقایق با این محاصره ناجوانمردانه مقابله کنند و به‌فرمایش رهبر معظم انقلاب، این مسئله را می‌توان نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد جوانان به‌شمار آورد. در جهاد تبیین به‌خصوص در فضای مجازی، مهمترین عامل امیدآفرینی، بصیرت‌افزایی و توصیه به صبر و ایستادگی است؛ زیرا عامل اصلی پیروزی در جنگ نابرابر دشمن که گستره آن عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی را شامل می‌شود، امیدآفرینی و در صحنه بودن است و چنانچه امید و اعتماد مردم از دست برود، شکست قطعی خواهد بود، در واقع تواصی به صبر و بصیرت و امیدآفرینی را می‌توان از راهکارهای مهم مقابله با جنگ شناختی ادراکی تحمیلی دشمن در جبهه انقلاب دانست.

این‌مشاور وزیر، نکته بعدی سخنان رهبر معظم انقلاب در جهاد تبیین جوانان، را توجه به آداب و ارزش‌های اخلاقی در انتشار حقایق در فضای مجازی و فضای عمومی جامعه دانست و گفت: متأسفانه این مسئله کمرنگ شده است. به‌فرموده مقام معظم رهبری در جنگ تبیین به‌خصوص در فضای مجازی، بایستی حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی، و به‌کارگیری اخلاق منتشر کرد و از رذائل اخلاقی مثل تهمت، فریب، دشنام و دروغ در جهاد تبیین به‌شدت پرهیز نمود.

وی در ادامه گفت: ارتقای سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی در سطح مدیران، مسئولان و مردم (ارتقای تاب‌آوری شناختی)، مطالبه‌گری برای قطع ید دشمن از تسلط بر افکار عمومی در فضای مجازی ول به‌عنوان بستر جنگ شناختی ادراکی با راهبرد حاکمیت سایبری و حضور هوشمندانه در پلت‌فرم‌ها (ورود افراد تأثیرگذار و تأثیرناپذیر) و حمایت از سرویس‌های بومی از جمله مسائلی است که باید در میدان جهاد تبیین و روشنگری جوانان بدان توجه ویژه شود.

رضازاده در پایان گفت: با توجه به محاصره تبلیغاتی دشمن با استفاده از ابزار فضای مجازی، تبیین آثار و مزایای تکمیل شبکه ملی اطلاعات و مطالبه‌گری آن از مسئولین از مهمترین مسائلی است که ضرورت دارد در جهاد تبیین توسط جوانان بدان پرداخته شود، متأسفانه طی هشت سال گذشته نسبت به این مسئله که از مهمترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری در فضای مجازی است، کوتاهی‌های غیرقابل جبرانی صورت گرفته است که این کوتاهی‌ها باید توسط مسئولان جبران شود.

برچسب ها: شبکه ملی اطلاعات جهاد کشاورزی جبهه انقلاب وزارت جهاد کشاورزی دهه فجر بصیرت افزایی انقلاب اسلامی ایران علیرضا رضازاده
ارسال نظر
آخرین اخبار