۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
تعداد بازدید: ۱۵۵۶۶۳
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد:
هاشمی، معاون وزیر ارتباطات با اشاره به فارغ التحصیلی سه هزار دانشجو در سال در رشته‌های مرتبط با هوش مصنوعی گفت: ظرفیت‌های بالایی در این بخش داریم به شرط این که اقدامات جزیره‌ای انجام نشود.
کد خبر: ۸۳۵۳

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، ستار هاشمی معاون وزیر ارتباطات در آیین رونمایی از دو طرح مرتبط با هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تبریک دهه فجر افزود: با توجه به روند تحولات بشری از نقطه نظر فناوری اطلاعات، توجه به اقتصاد دیجیتال در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است و با وجود این که سال ۲۰۱۷ برآورد کردند که سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد در سال ۲۰۲۵ حدود ۲۰ درصد کل اقتصاد باشد، اما به روایت آمار امروز حجم اقتصاد دیجیتال در دنیا بالغ بر ۳۰ تریلیون دلار یعنی حدود ۳۰ درصد کل اقتصاد است و سهم اقتصاد دیجیتال در بیش از ۴۰ کشور دنیا از ۴۰ درصد هم عبور کرده است که بخشی از این‌ها به خاطر شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا و بخشی به علت سیر تحولات بشری و رشد شتابان فناوری اطلاعات است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هوش مصنوعی را از مولفه‌های کلیدی در شکل گیری اقتصاد دیجیتال خواند و گفت: پیش بینی شده است که در سال ۲۰۳۰ سهم اقتصاد هوش مصنوعی در سیاست راهبردی بالغ بر ۱۵ درصد باشد.

او افزود: وقتی به این آمار و آثار جدی آن در همه شئونات بشری نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این بخش نیازمند توجه، تدبیر و برنامه ریزی منسجم و با نگاه به آینده است.
هاشمی به تاکیدات مقام معظم رهبری در آبان ماه امسال در دیدار با نخبگان اشاره کرد و افزود: ایشان اشاره مشخصی به هوش مصنوعی داشتند که این فرصتی کم نظیر برای فعالان این حوزه است.

او گفت: هوش مصنوعی به خودی خود همانند فناوری‌هایی مانند نسل پنجم تلفن همراه موضوعیت ندارد و آن چه مهم است زیست بوم آن است که بازیگران و مولفه‌هایی باید در آن فعال شوند.

معاون وزیر ارتباطات از تلاش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات که از ظرفیت هوش مصنوعی برای پردازش زبان فارسی و همچنین تهیه سند ملی هوش مصنوعی استفاده کردند قدردانی کرد و افزود: باید در حاکمیت، آمادگی بالایی برای تسهیل و استفاده حداکثری از هوش مصنوعی ایجاد شود.

هاشمی در خصوص موضوع اشتغال زایی هوش مصنوعی هم گفت: تراز ایجاد اشتغال هوش مصنوعی مثبت است و گفته می‌شود هوش مصنوعی ۹۷ میلیون شغل ایجاد می‌کند و ۸۵ میلیون شغل را از بین می‌برد و بسیاری از مشاغل عمومی را که فرآیند تکراری دارد، هوش مصنوعی از بین می‌برد و قطعا نیاز به شغل‌های تخصصی به صورت جدی خواهیم بود.

او افزود:‌جهت گیری برای تربیت و پرورش نیروی انسانی باید به گونه‌ای باشد که از این ظرفیت فکرافزاری بیش از این‌ها استفاده شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در کنار پرورش نیروی انسانی بحث جذب و نگهداشت هم باید مدنظر قرار گیرد.

هاشمی گفت: نگاهی که از گذشته تحت عنوان ارتباط صنعت و دانشگاه مدنظر بوده است با هوش مصنوعی به تحقق می‌رسد چرا که ما هم اکنون با فارغ التحصیلی سالانه سه هزار نفر در رشته‌های مرتبط با هوش مصنوعی مواجه ایم و ۵۰۰ عضو هیئت علمی در این فضا کار می‌کنند و ۳۰۰ شرکت نام آشنا هم در این حوزه فعالند.

او افزود: قطعا باید برنامه ریزی منسجمی داشته باشیم که بتوانیم به سهم مناسبی از این فضا در کشور دست پیدا کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص به فاصله میان تنظیم گرها و فناوری‌ها اشاره کرد و گفت: امروز فناوری به سرعت در حال توسعه است، اما در بحث تنظیم گری نمی‌توانیم با سرعت مناسب پیش برویم و این موجب مشکلاتی می‌شود که می‌تواند بالقوه استفاده از این ظرفیت را کاهش دهد.

او گفت: در حوزه حقوقی و قانونگذاری هم تلاش‌ها کافی نبوده است و اگر استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی را بخواهیم ببینیم به این نتیجه می‌رسیم که زیرساخت‌های پردازشی خوبی فراهم شده است، اما در بحث استفاده از داده‌ها با ابهاماتی مواجه ایم که باید به روز رسانی صورت گیرد.
هاشمی افزود:‌ قطعا قانون تجارت الکترونیک و قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، دسترسی به داده را تسهیل می‌کند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نهادهای مختلفی در خصوص هوش مصنوعی ورود کرده اند، اما هم افزایی همه این فعالیت‌ها از عهده پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر می‌آید و فکر می‌کنم با تدبیر آقای یزدانیان رئیس این پژوهشگاه باید وحدت رویه و هم افزایی ایجاد شود که شاهد اقدامات جزیره‌ای در این بخش نباشیم و همه در اختیار اقتصاد کشور قرار گیرد.

هاشمی به موضوع تعاملات بین المللی اشاره کرد و افزود: یک دهه پیش برای برگزاری یک رویداد بیش از شش ماه وقت می‌گذاشتیم که مثلا فلان مسابقه را ساماندهی کنیم و با وجود پیچیدگی برگزاری مسابقات، اما انجام آن در کشور ما ضرورت دارد.

او گفت: ما مساله در کشور کم نداریم، اما روش شناسی تبدیل مسائل به چالش‌های قابل فراخوان برای محققان کار ارزشمندی است که باید در این پژوهشگاه انجام شود.

هاشمی به موضوع اخلاق در بحث هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: به عنوان کسی که دو دهه در حوزه نرم افزار و هوش مصنوعی فعالیت کرده است باید بگویم که اتفاقات امروز جهان در بحث هوش مصنوعی یک زمانی برای ما حکم معجره را داشت و اکنون همه می‌توانند در گوشی‌های تلفن همراه شان مواردی از هوش مصنوعی را ببینند و در چنین شرایط هیچ بعید نیست که مثلا تصاویری از من با همین شکل و قیافه و با همین تن و صدا ببینید و من کلا بی خبر باشم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اخبار جعلی مصداق دیگری از رعایت نکردن اخلاق در بحث هوش مصنوعی است که حتما برای حکم رانی در عرصه دیجیتال باید به آن توجه کرد.

هاشمی گفت: در بحث همراهی خانواده و کودک در فضای مجازی راهکارهای فراوانی در دنیا وجود دارد و امروز به واسطه پیچیدگی ذاتی این امر کودکان ما به لحاظ سواد دیجیتالی از والدین جلو افتاده اند و برای این که آن‌ها را بتوانیم در فضای مجازی رها نکنیم راهکار، استفاده از هوش مصنوعی است./بازار

برچسب ها: ایجاد اشتغال اقتصاد یجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
ارسال نظر
آخرین اخبار