۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
تعداد بازدید: ۹۰۵۰۹۳
دانشمندان ناسا با دریافت نخستین تصاویر از دوربین تلسکوپ فضایی جیمز وب، فرآیند سه ماهه تراز کردن آینه‌های این تلسکوپ را آغاز کردند.
کد خبر: ۸۹۸۳

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، به تازگی روند سه ماهه‌ تراز کردن تلسکوپ جیمز وب آغاز شده و اعضای تیم کنترل این تلسکوپ نخستین فوتون‌های نور یک ستاره‌ را رصد کردند که توسط ابزار دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) جیمز وب شناسایی شده بودند.

این نقطه عطفی در طول حیات این تلسکوپ محسوب می‌شود. البته تصاویر دریافتی واضح نبوده و دلیل آن هم این است که آینه‌های تلسکوپ تنظیم نشده‌اند. فرآیندی که سه ماه به درازا می‌کشد تا شاهد نخستین تصاویر واضح از سوی جیمز وب باشیم.

 

 تلسکوپ جیمز وب نخستین تصاویر از کیهان را به زمین مخابره کرد

تیمی از مهندسان و دانشمندان ناسا، با استفاده از داده‌های گرفته شده توسط دوربین نزدیک فروسرخ برای تراز کردن تدریجی تلسکوپ استفاده خواهند کرد.

این تیم پیش از این، الگوریتم‌ها را با استفاده از بستر آزمایشی مدل تلسکوپ توسعه و نمایش داده اند و بارها این فرآیند را شبیه‌سازی و تمرین کرده‌اند و اکنون آماده‌ انجام چنین کاری با وب هستند.

این فرآیند طی سه ماه آینده در هفت مرحله انجام خواهد شد و در نهایت تلسکوپ را کاملا هم‌تراز و آماده برای راه‌اندازی ابزار علمی می‌کند. تصاویری که وب در این مدت گرفته است، برخلاف نماهای تازه‌ای که با آغاز رسمی فعالیت علمی از تابستان ثبت می‌کند، تصاویر زیبایی نخواهند بود و در حقیقت در خدمت آماده‌سازی تلسکوپ و در مسیر کاوش علمی هستند.

برای کار کردن این تلسکوپ هر ۱۸ آینه‌ اصلی جیمز وب باید با هم منطبق باشند. در همین زمینه یکی از دانشمندان این پروژه اعلام کرده که با تکمیل استقرار تلسکوپ و روشن شدن آن، تیم ناسا مراحل متعددی را برای آماده‌سازی و کالیبره کردن تلسکوپ آغاز کرده است. فرآیند راه‌اندازی تلسکوپ بسیار طولانی‌تر از تلسکوپ‌های فضایی قبلی خواهد بود زیرا آینه‌ جیمز وب از ۱۸ بخش مجزا تشکیل شده است که باید به عنوان یک سطح اپتیکی یکپارچه با دقت بالا با هم کار کنند.

سفر تلسکوپ فضایی جیمز وب برای عکاسی از بخش‌های ناشناخته جهان با سفر تلسکوپ فضایی هابل، تفاوت چندانی نخواهد داشت. تلسکوپ هابل در اواخر دهه 1960 طراحی شد و در آوریل 1990 به فضا پرتاب شد.

در ماه مه اولین تصویر خود را به زمین ارسال کرد. با وجود اینکه تصاویر هابل 50 درصد واضح تر از تصاویر تلسکوپ‌های زمینی بود ولی هنوز کیفیت لازم را نداشت. با گذشت زمان، کیفیت تصاویر هابل بهتر شد و در مارس 1991 اولین تصاویر واضح از سیاره مشتری منتشر شد./شهر سخت افزار

برچسب ها: تلسکوپ جیمز وب ناسا
ارسال نظر
آخرین اخبار