۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
تعداد بازدید: ۳۴۴۳۲۹
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ما به نتیجه مذاکرات امیدوار هستیم و به فعالیت دلسوزانه تیم مذاکرات اعتماد داریم. نکته مهم این است که مذاکرات برجامی چه به نتیجه برسد و چه بی‌نتیجه بماند، نباید در اقتصاد و زندگی مردم ما اثر منفی داشته باشد.
کد خبر: ۹۱۶۰

با تعیین ضرب العجل میخواهند ایران وادار کنند که از مواضع خود دست بردارد/ مذاکرات برجامی به نتیجه نرسد نباید زندگی مردم ما اثر منفی داشته باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، یعقوب رضازاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در رابطه با نشست غیر علنی نمایندگان مجلس با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و توضیحات او در خصوص روند مذاکرات وین، گفت: مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف از وزیر امور خارجه دعوت کرد تا اطلاعاتی از چگونگی روند مذاکرات وین به نمایندگان ارائه شود. در ابتدای این نشست رئیس مجلس اهداف این دعوت را توضیح داد و در ادامه وزیر امور خارجه به بیان کلیاتی از مذاکرات پرداخت.

رضازاده بیان کرد: همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس سوالات و نکاتی را مطرح کردند. محوریت بیشتر آنها این بود که اگر آمریکا یا کشورهای اروپایی از مذاکرات و نتیجه نهایی آن طفره می‌روند و مشکلاتی ایجاد می‌کنند دولت و تیم مذاکره کننده باید بر اساس قانون اقدام کنند و حرکت خود را با توجه به آن را ادامه دهند.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه در این نشست غیرعلنی قول داد که تیم مذاکره‌کننده قانون ۹ ماده‌ای هسته‌ای را در نظر می‌گیرد. امیرعبداللهیان همچنین قول داد هیئت ایرانی در وین به طور دقیق و جدی، مقابل سهم‌خواهی و زیاده‌روی آمریکا ایستادگی کند و به هیچ وجه هیچ سهمی را در قبال خواسته‌های آنها عرضه نکند. اگر طرف مقابل بخواهد به زیاده‌روی خود ادامه دهد قطعاً هیئت مذاکره کننده و تیم متشکل از شخصیت‌های مهم سیاسی و نظامی که بر روند مذاکرات نظارت دارند اجازه نخواهند داد اتفاقی ناخوشایند در این زمینه رخ بدهد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: تاکید نمایندگان مجلس و وزیر امور خارجه بر این بود که اگر طرف مقابل برای برداشتن یکجای کلیه تحریم‌ها اقدام نکند، تیم مذاکره‌کننده ایرانی بر اساس قانون ۹ ماده‌ای مجلس عمل کند.

رضازاده در رابطه با توضیح امیرعبداللهیان به نمایندگان مجلس در خصوص ضمانت‌های آمریکا به ایران در روند مذاکرات وین عنوان کرد: آمریکا اعلام کرده تضمین‌هایی که می‌دهد تا زمانی که دولت بایدن روی کار باشد اعتبار دارد و بعد از اتمام این دولت و با روی کار آمدن دولت جدید نمی‌توانند تضمینی ارائه دهند.

وی در خصوص نگاه مجلس و تیم مذاکرات به این موضوع گفت: نظر مشترک نمایندگان مجلس و وزیر امور خارجه کشور این بود که چنین شرایط غیرقابل پذیرش است؛ اولین اختلاف نظر ما بر سر میز مذاکرات، همین موضوع بوده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی افزود: در این نشست غیرعلنی محمدباقر قالیباف به نمایندگی از همه نمایندگان مجلس راهبرد، نظرات و پیشنهادات مجلس را به وزیر امور خارجه کشور ارائه کرد، چند تن از نمایندگان نیز ضمن بیان نقطه نظرات خود بر بی‌اعتمادی به آمریکا تاکید کردند.

رضازاده ادعای دیگر غرب مبنی بر تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات وین و نگاه امیرعبدللهیان به این موضوع بیان کرد: برداشت وزیر امور خارجه و نمایندگان مجلس این بود که ادعاهای این چنینی از جمله تعیین ضرب‌العجل، اقدامی نمایشی است و پایه محکم و پشتوانه‌ای ندارد.

وی تاکید کرد: هدف غرب از چنین اظهاراتی فشار آوردن بر تیم مذاکرات است تا ایران را وادار کنند که از مواضع خود دست بردارد.

 

آمریکا پیشنهاد مذاکره مستقیم با ایران را ارائه کرده/ تیم متشکل از شخصیت‌های نظامی و سیاسی در حال بررسی هستند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی در خصوص احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا تصریح کرد: بنا بر آنچه در نشست غیرعلنی مطرح شد، آمریکا پیشنهاداتی برای مذاکره مستقیم با ایران را ارائه کرده است ولی محقق شدن این موضوع، هنوز نهایی نشده و تیم متشکل از شخصیت‌های نظامی و سیاسی در حال بررسی این اقدام هستند.

رضازاده در پاسخ به این سوال که با این اوصاف آیا می‌توان به نتیجه مذاکرات خوشبین بود؟ عنوان کرد: تیم مذاکره‌کننده با قدرت، مدیریت صحیح و با دلسوزی تمام مسیر را ادامه می‌دهد؛ البته طرف‌های مقابل طبق معمول کارشکنی می‌کنند اما در مجموع وضعیت خوبی وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به نتیجه مذاکرات امیدوار هستیم و به فعالیت دلسوزانه تیم مذاکرات اعتماد داریم. نکته مهم این است که مذاکرات برجامی چه به نتیجه برسد و چه بی‌نتیجه بماند، نباید در اقتصاد و زندگی مردم ما اثر منفی داشته باشد./مهر.

برچسب ها: حسین امیر عبداللهیان‌ محمدباقر قالیباف کمیسیون امنیت ملی ایالات متحده امریکا وین مذاکرات هسته ای جلسه غیرعلنی مجلس
ارسال نظر
آخرین اخبار