۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
تعداد بازدید: ۲۳۱۴۴۰
تشکری گفت: مطابق با مستنداتی که از طرح ارسالی به وزارت کشور به دست آورده ایم و باتوجه به بررسی‌هایی که در نسخه غیر رسمی طرح جامع حمل و نقل انجام شده، ایرادات اساسی احصاء شده و پسندیده نیست که تا وقتی ایرادات طرح رفع نشده و به صورت رسمی به شورای شهر ارسال نشده، آن را به وزارت کشور ارسال کنند.
کد خبر: ۹۲۹۵

خبری که موجب شگفتی بسیاری شد/هنوز لایحه شهرداری به شورای شهر تهران ارائه نشده!

چند ۱۰هزار میلیارد تومان را نمی‌توان بدون مجوز خرج کرد!/انتظار بود پیش از شورای عالی ترافیک لایحه‌به شورا ارائه شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط به نقل از «تابناک»، تابستان به پایان نرسیده بود که خبر رسید شهرداری تهران عزمش را برای راه‌اندازی نسخه متفاوت و تازه حمل و نقل شهری در کشورمان، یعنی «تراموا» جزم کرده و تا آنجایی در این مسیر پیش رفته که مجری طرح را هم تعیین نموده و حتی در انتخاب مسیر خط اول تراموا در تهران هم به جمع بندی‌های مشخصی رسیده است.

 

خبری که موجب شگفتی بسیاری، حتی اعضای شورای شهر تهران شد که ظاهرا مانند مردم عادی بعد از معرفی وزارت دفاع به عنوان مجری طرح و امضای تفاهم نامه میان شهرداری و این وزارت خانه، از این مسائل مطلع شدند و پی بردند که گزینه نسبتا نهایی شهرداری برای اجرای ایده تراموا، حد فاصل میدان آزادی تا سه راه تهرانپارس به طول حدود ۳۴ کیلومتر است که قرار است ۲۸ رام قطار در آن تردد داشته باشند!

 

جزییاتی که نشان می‌داد تراموا نه طرح و ایده، که پروژه‌ای تعریف شده در شهرداری تهران است که اجرایش کلید خورده است. اما مگر می‌شود بدون ارائه لایحه به شورا و دریافت مصوبه از ایشان، پروژه‌ای در این ابعاد را اجرا کرد؟ این سوالی بود که برخی اعضای شورای شهر کوشیدند با مدارایی مثال زدنی به آن پاسخ دهند و تاکید کنند که پیش از هر اقدامی، حتما لایحه تراموا به شورا ارائه می‌شود و بعد از تصویب، اجرایی خواهد شد.

تشکری: در مورد تراموا قبلاً نیز گفته‌ایم که باید مطالعات ویژه انجام شود؛ باید بدانیم پول شهر را مفت به دست نیاورده‌ایم و مردم با سختی هزینه‌های شهر را می‌پردازند و انتظار این است که این پول به شیوه درست و در جای مناسب هزینه شود.

اکنون کافی ست بدانید که هنوز لایحه یاد شده به شورای شهر تهران ارائه نشده و تنها اقدام صورت گرفته در این خصوص، برگزاری نشست‌های توجیهی با حضور مسئولان شهرداری در شورا بوده، تا با انبوه سوالات بی پاسخ مواجه شویم که از جمله آنها، چگونگی تامین هزینه‌های این طرح است. هزینه‌هایی که مطابق قانون، بایستی در بودجه سالانه دیده شده و به تصویب رسیده باشند، همان گونه که احداث تراموا و حتی شروع کار‌های مطالعاتی آن نیازمند دریافت مصوبه از شوراست.

اتفاقی که حالا به نوعی دیگر و در ابعاد کلان‌تر تکرار شده است، به این صورت که روز گذشته محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌‎وگو با یک خبرگزاری از ارسال طرح جامع حمل و نقل شهر تهران به وزارت کشور و شورای عالی ترافیک خبر داده و تاکید کرده که در ذیل این طرح به مساله احداث «تراموا» نیز اشاره شده است. اظهاراتی که نشان می‌دهد شهرداری قصد تهیه و ارسال لایحه تراموا به شورا را ندارد.

نکته مهم تر، اما آنجاست که شهرداری تهران ضرورتی برای ارائه طرح جامع حمل و نقل به شورای شهر هم احساس نکرده و حتی روند پایه ارسال طرح‌ها و مصوبات از شورای شهر به نهاد‌های دولتی مانند استانداری، وزارت کشور و... را هم رعایت نکرده و مستقیما طرحی که تهیه کرده را به وزارت خانه ارسال کرده است. موضوعی که واکنش رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر را به دنبال داشته است.

شهرداری تهران باز هم شورای شهر را دور زد!

سید جعفر تشکری هاشمی در تذکر پیش از دستور جلسه شورا در این باره گفت: در برنامه ۴ ساله چهارم و در حکم یک گفته شده" ارائه کلیه محور‌های بازنگری در طرح جامع ریلی و طرح جامع حمل و نقل ترافیک پیش از تصویب در شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور باید به تصویب شورای شهر تهران برسد" و همچنین در حکم ۱۱، تبصره ۴ نیز گفته شده "مطالعه و امکان سنجی اجرای ال ار تی و تراموای شهری منوط به تصویب شورای اسلامی شهر تهران و شورای هماهنگی شهر‌های کشور است. "

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه انتظار این بود پیش از آنکه این طرح به شورای عالی ترافیک برود، لایحه‌اش توسط شهرداری به شورای شهر ارائه شود گفت: اما تاکنون لایحه‌ای ارائه نشده و اولین تذکر من در این خصوص به شهردار تهران درباره چرایی عدم ارائه لایحه است. اگر گفته می‌شد طرح جامع آماده نشده، عدم ارائه لایحه منطقی بود، اما اکنون که به وزارت کشور ارسال شده، معنایی ندارد که احکام ۴ ساله چهارم توسط شهرداری سانسور شود.

انتقاداتی که در ادامه به طرح نکات تامل برانگیز دیگری هم رسید و تشکری گفت: مطابق با مستنداتی که از طرح ارسالی به وزارت کشور به دست آورده ایم و باتوجه به بررسی‌هایی که در نسخه غیر رسمی طرح جامع حمل و نقل انجام شده، ایرادات اساسی احصاء شده و پسندیده نیست که تا وقتی ایرادات طرح رفع نشده و به صورت رسمی به شورای شهر ارسال نشده، آن را به وزارت کشور ارسال کنند.

وی در ادامه درباره مساله تراموا هم گفت: در مورد تراموا قبلاً نیز گفته‌ایم که باید مطالعات ویژه انجام شود؛ باید بدانیم پول شهر را مفت به دست نیاورده‌ایم و مردم با سختی هزینه‌های شهر را می‌پردازند و انتظار این است که این پول به شیوه درست و در جای مناسب هزینه شود. نمی‌توان چند ده هزار میلیارد تومان را بدون مجوز شورای شهر تهران خرج کرد. تا این لحظه نگفته ایم مخالف یا موافق تراموا هستیم و گفته ایم کار مطالعه نشده و دور زدن شورای شهر ممنوع است.

انتقاداتی که بایستی دید به مانند دفعه قبل به امثال این تذکر‌های شفاهی محدود خواهد ماند یا ممکن است به موضع گیری رسمی شورای شهر منجر شود و حتی تنش‌هایی به دنبال داشته باشد. تنش‌هایی که بی شک پرهیز از آنها، به ویژه پیرامون طرح‌هایی مانند تراموا که احتمالا در نهایت اجرایی خواهد شد، بسیار ضروری است.

برچسب ها: شورای شهر تهران #شهرداری تهران کمیسیون عمران شورای عالی ترافیک لایحه
ارسال نظر
آخرین اخبار