۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
تعداد بازدید: ۴۳۹۱۱
تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری و شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران با هدف توسعه کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌های نرم و صنایع خلاق منعقد شد.
کد خبر: ۹۳۱۵

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، پرویز کرمی در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه با تشبیه متروی تهران به شهر زیرزمینی، گفت: این شهر ظرفیت و مزیت های بالایی برای بازار سازی در حوزه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق دارد. با شکل گیری پلتفرم خانه خلاق و نوآوری مترو در کنار شکل دهی به شرکت های خلاق و فرهنگی تسهیلات مناسب به مردم و مسافران مترو ارائه می شود.

رئیس ستاد اجرایی سازی ﺳﻨﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﻰ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﻧﺮم همچنین بیان کرد: روزانه ۳ میلیون مسافر در متروی تهران جا به جا می شوند این ظرفیت بالا می تواند فضایی برای تبلیغ کسب و کارهای خلاق و نرم باشد و شرکت های دانش بنیان و خلاق بتوانند از این فرصت ایجاد شده برای توسعه کسب و کار خود بهره بگیرند و بازار کار شرکت‌های فعال حوزه صنایع نرم و خلاق رونق گیرد.

کرمی افزود: در شهر زیرزمینی متروی تهران می‌توان با استقرار شرکت های خلاق فضاهایی برای کسب و کار های دیجیتال و استارت آپی و نیز معرفی مجازی و فیزیکی محصولات و خدمات این شرکت‌ها ایجاد کرد. برای این کار می توان از فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی، AR، VR، اینترنت اشیا و موزه مجازی و گالری و فروشگاه مجازی غیره بهره برد. ما به دنبال این هستیم که متروی تهران را مانند بسیاری از کشورها به گالری سیاری برای ارائه توانمندی‌های دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها تبدیل کنیم. البته این کار به ظرافت‌های بصری و استفاده از خلاقیت‌ها و فناوری ها، نوآوری‌ها نیاز دارد تا مسافران را جذب کند.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به حوزه‌های فعالیت شرکت‌های خلاق در کشور، بیان کرد: در حال حاضر این شرکت‌ها در ۲۰ حوزه مختلف مانند فیلم، انیمیشن، بازی، سرگرمی، ورزش و تندرستی، مد و لباس، گیاهان دارویی، نوآوری های اجتماعی و آموزشی و یادگیری هنرهای تجسمی و گردشگری و غیره ارائه خدمت می‌کنند. این شرکت‌ها می‌توانند در حوزه کاری و جغرافیایی هم در ایستگاه و هم در واگن متروی تهران هم توانمندی‌های خود را ارائه کنند و در معرض دید قرار دهند.

کرمی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با کمک شرکت‌های دانش بنیان و خلاق خود در زمینه‌های مختلف راهبردی چون ساخت مترو ایران ساخت تجهیزات و دستگاه‌های کاربردی در مترو، نیرومحرکه، ساخت واگن، کابین‌، نگهداری و تعمیر لوکوموتیوهای مترو با شرکت بهره برداری راه‎آهن شهری همکاری می‌کند. اما در حوزه صنایع نرم و خلاق تاکنون همکاری مشترکی نداشتند که امیدواریم در قالب این تفاهم‌نامه و ایجاد خانه خلاق و نوآوری مترو به این حوزه نیز ورود کنیم و شاهد اتفاقات خوب، نوآورانه و خلاقانه باشیم.

رئیس ستاد اجرایی سازی ﺳﻨﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﻰ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﻧﺮم ادامه داد: امیدواریم شرکت‌ها با برنامه‌ریزی به این حوزه ورود و از مزیت‌های این کار استفاده کنند. این خدمات از بازار یابی و فروش، تبلیغات و آگهی درآمدزایی شروع می شود تا بهره گیری از امکانات فناورانه‌ای چون AR، VR، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی درون کابین های مترو به شکلی شکیل و زیبا تا ایستگاه‌هایی که ازدحام کمتری دارند، ادامه دارد.

کرمی همچنین گفت: شرکت های خلاق و دانش بنیان می توانند در بازاری برای فعالیت خود ایجاد کنند که انتفاع آن هم برای شهروندان است و هم شرکت مترو و هم شرکت های خلاق و فناوری که ایده دارند و می توانند در این حوزه فعالیت کنند. معاونت علمی و فناوری در حوزه فناوری های پیشرفته در قالب طرح‌های کلان ملی با مترو همکاری داشته و یک رام قطار مترویی را ۸۵ درصد در تمام تجهیزات، ایران ساخت کند. در حال حاضر نیز قطار مترویی ایران ساخت در حال پاس کردن استاندارد ها و تست گرم خود را در خطوط متروی تهران طی می کند.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: وقتی مسافری سوار قطار می شود ناخودآگاه به بخشی از وقت خود را در این مکان صرف می کنند شرکت های حوزه، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، کسب و کارهای دیجیتال و فناوری های نرم در حوزه AR، VR می توانند در ایستگاه‌ها و کابین مترو پذیرای ذهن، چشم و دل مسافران باشند. هم از جنبه اطلاع رسانی، هم تبلیغ و هم نوآوری‌های روز. در متروی بسیاری از کشورها گالری های سیاری که ایجاد می شود در حوزه فیلم، انیمیشن، هنرهای تجسمی و غیره کارهای خود را کمک همین فناوری‌ها عرضه می کنند و بازار کسب و کار ایجاد کنند.

رئیس ستاد اجرایی سازی ﺳﻨﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﻰ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﻧﺮم همچنین بیان کرد: فناوری ها عمر دارند اما نوآوری ها عمر ندارند و ودیعه الهی برای بشر هستند اگر مکان و حمایت درستی باشد پرورش خواهد یافت و به شکل محصول یا خدمت شکل می گیرد تا مردم از آن بهره مند شوند./مهر

برچسب ها: شرکت مترو تهران تفاهم نامه خانه خلاق نوآوری نوآوری وفناوری
ارسال نظر
آخرین اخبار