۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
تعداد بازدید: ۷۶۱۷
تلفن ثابت نتیجه تغییرات و پیشرفت‌هایی است که در صنعت ارتباطات رخ داد. قبل از اختراع آن، در سال در سال ۱۷۷۴ تلگراف توسط یک مخترع ایتالیای اختراع شد.
کد خبر: ۹۶۹۷
نویسنده : محمد هجرتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، تلگراف اوایل برای هر حرف الفبا یک سیم داشت اما با پیشرفت علم ارتباط مورس اولین دستگاه بین قاره ای را درست کرد.

در سال ۱۸۷۶ الکساندرگراهام بل تلفن را اختراع کرد و این اختراع به نام او ثبت شد. البته در همین زمان شخص دیگری به نام الیشا گری دستگاهی مانند تلفن را اختراع کرده بود، اما گراهام بل موفق شد اختراع خود را کمی زودتر از او به ثبت برساند و نامش به عنوان مخترع یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های تاریخ بشر ماندگار شد.

پیش از اختراع گراهام بل،  تلفن ادیسون، نیکولسون و تلفن نیمه هادی باکند اشاتور اختراع شده بود، ولی هیچ کدام به اندازه دستاورد الکساندر گراهام بل صنعت ارتباط را متحول نکرد. درسال ۱۸۸۰ ازترکیب فرستنده کربنی و گوشی الکساندر گراهام بل، تلفن‌های جدید امروزی درست شد.

تاریخچه تلفن ازآغاز تا کنون

آمریکا اولین سیم کشی طولانی تلفن را در سال ۱۸۷۷ به طول ۳ مایل انجام داد. یک سال بعد از آن  تماس‌ها مستقیما بین مشترکین صورت می‌گرفت و دیگر مرکز تلفن واسطه تماس‌ها نبود. در سال ۱۸۸۸ کارگزار شهر کانزاس به دلیل اشتباهات اپراتور‌ها در ارتباطات بین مشتری ها، سیستم خودکار شماره گیری را راه اندازی کرد.

پس از آن در سال ۱۹۰۴ شرکت فرانسوی Bell گیرنده و فرستنده را در یک گوشی قرار داد. با استفاده از مدار‌های فانتومی، امکان تغییر لحظه‌ای مدار‌ها فراهم شد. این فناوری امکان ۳ گفتگوی تلفنی همزمان را فراهم کرد.

مدتی بعد اولین سرویس تماس از راه دور از نیویورک تا لندن فراهم شد. این سیگنال‌ها توسط امواج رادیویی ارسال می‌شدند. یک سال پس از شروع جنگ جهانی دوم اولین تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار گرفتند. از این پس دستگاه‌های متحرک به وسیله امواج رادیویی می‌توانستند با یکدیگر تماس برقرار کنند. در حقیقت این نوع تلفن‌ها همان گیرنده و فرستنده‌های رادیویی بودند که در جنگ جهانی مورد استفاده نیرو‌های نظامی قرار گرفت.

در سال ۱۹۶۲ اولین ماهواره بین المللی ارتباطی جهان، به نام Telstar راه اندازی شد. در دهه ۸۰ میلادی، گسترش کابل‌های فیبر نوری باعث شد تا حجم بیشتری از تماس‌ها انجام شوند.

ورود تلفن به ایران

حدود ۱۲ سال پس از اختراع تلفن یعنی سال ۱۸۸۸ میلادی، این دستگاه وارد ایران شد. ناصر الدین شاه قاجار در خاطرات خود به تلفنی اشاره می‌کند که سوغات سفیر ایران در عثمانی بود و از آن برای تماس از شمس العماره تا باغ سپه سالار استفاده می‌شد و ظاهرا نخستین تلفن ایران بود؛ بنابراین تلفن در عصر ناصری به راه افتاد و در دوران مظفرالدین شاه گسترش یافت.

در سال ۱۳۱۹ نخستین امتیاز تلفن در تبریز به مدت ۵۰ سال به شرکتی واگذار شد تا به راه اندازی تلفن به شعاع ۲۴ کیلومتر اقدام کند.

تولد اولین تلفن همراه

اولین گوشی تلفن بی‌سیم در سال ۱۹۷۳ میلادی با وزنی نزدیک به ۲ کیلوگرم ساخته شد. ابتدا گوشی مارتین کوپر به کمک شرکت موتورولا معرفی شد. وزن آن حدود ۲ کیلوگرم بود و ابعادی در حدود ۲۴ سانتی‌متر طول و ۴.۴۵ سانتی‌مترعرض داشت.

تاریخچه تلفن ازآغاز تا کنون

کاربر این دستگاه می توانست به مدت ۳۰ دقیقه مکالمه مکالمه داشته باشد. این وسیله در ابتدا امکانات زیادی نداشت اما آغازگر تحولی نوین در تکنولوژی و ارتباطات شد.

۶ سال پس از تولید اولین تلفن همراه ، شبکه‌ی تلفن آنالوگ وارد عرصه‌ی ارتباطات شد. ابتدا G1 به عنوان شبکه تلفن همراه معرفی شد و پس از آن در سال ۱۹۸۳ دیانا تاک اولین تلفن همراه که با شبکه‌ی G1 کار می کرد، معرفی کرد.

همان سال‌های ابتدایی با آنکه این وسیله امکانات زیادی نداشت اما افراد زیادی تمایل داشتند که آن را خریداری کنند و برای دریافت آن در صف انتظار می‌ایستادند. پس از آن در سال ۱۹۹۰ شبکه‌ی تلفن به G2 و G3 ارتقا پیدا کرد و تلفن همراهی که در این سال‌ها ساخته می‌شد، امکانات بیشتری نسبت به نمونه قبلی خود داشتند.

تلفن‌های همراه از زمانی که به بازار معرفی شدند تا به امروز بسیار پیشرفت کرده‌اند و مسیر متفاوتی را طی نموده اند.امروزه این وسایل به عنوان جزء جدایی ناپذیر از زندگی ما شناخته می شوند و روز به روز در حال توسعه و گسترش می باشند.

جالب است بدانید که در سال ۱۹۹۲ اولین اس‌ام‌اس جهان در کشور انگلستان ارسال شد. شخصی به نام نیل پپورث که ۲۲ سال سن داشت و توسعه دهنده مخابرات بود در واقع این سرویس پیام رسانی را برای شرکت Vodafone  ایجاد کرد. این پیام حاوی محتوای Merry Christmas بود و برای یکی از مدیران شرکت Vodafone  بنام ریچارد جارویس ارسال شد.

تاریخچه تلفن ازآغاز تا کنون

درسال ۱۹۹۶ خانواده های بریتانیایی بیشترین میزان خرید گوشی های همراه را به نام خود ثبت کردند و این آمار به ۸۰ درصد رسید در واقع دلیل آن که خانواده‌های زیادی در این کشور تمایل داشتند تا گوشی همراه داشته باشند به خاطر راه اندازی پرداخت غیر قراردادی توسط شرکت Vodafone Prepaid  بود.

بر روی این گوشی های هوشمند سیستم عامل هایی از جمله اندروید، ios، و ویندوز فون نصب می‌شود و به کمک این سیستم عامل سخت افزار و نرمافزار با هم ارتباط برقرار کرده و می‌توان از نرم افزارهای بانکی و یا خرید و رزرو و آموزش استفاده کرد.

انواع تلفن های همراه

تلفن هوشمند: این وسیله می‌تواند جایگزین پخش کننده‌های موسیقی، دوربین‌های دیجیتال، کنسول های بازی، خودپرداز بانکی و بسیاری از دستگاه های دیگر باشد. بهتر است بدانید که روز به روز به امکانات این وسیله افزوده می شود و هر روز بیشتر نیازمند و وابسته به این وسیله می‎شویم.

تلفن های هوشمند را می‌توان به رایانه های مینیاتوری تشبیه کرد. شرکت اپل در تولید و طراحی گوشی های هوشمند پیشگام این عرصه بود و پس از آن شرکت های مانند سامسونگ، هواوی و … با بهره‌گیری از  ابزارها و نمونه‌های گوشی های این شرکت توانستند مدل‌های خود را به بازار ارائه دهند.

تاریخچه تلفن ازآغاز تا کنون

در نتیجه تلفن های همراه قدیمی که تنها چند دکمه جهت شماره گیری و برای پیامک فرستادن را داشتند به گوشی‌های هوشمندی تبدیل شده‌اند که بسیاری از نیازهای روزانه‌ی افراد را برطرف می‌کند.نسل‌های بعدی تلفن همراه نیز به پلتفرم‌هایی مانند ساعت مچی، انگشتر و یا صفحات قابل انعطاف و شیشه ای خوهند بود.

برچسب ها: اولین تلفن تلفن همراه تاریخچه تلفن
ارسال نظر
آخرین اخبار