۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
تعداد بازدید: ۲۹۳۰۵
گفت‌وگوی «خطوط» با «اردشیر رستمی» بازیگر، شاعر و کاریکاتوریست، درباره حواشی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر
«اردشیر رستمی» بازیگر، شاعر و کاریکاتوریست، در گفت‌وگوی با «خطوط» از حواشی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید.
کد خبر: ۹۸۳۴

مسئول می‌رود و هنرمند می‌ماند!

به‌ گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط شامگاه روز سه شنبه، ماراتن اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی به ایستگاه پایانی رسید که با حواشی زیادی روبه رو شد. از خروج زود هنگام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قبل از اهدای جوایز گرفته تا تاکید مداوم مجری بر عدم برداشتن ماسک و درخواست برای صحبت نکردن برگزیدگان بعد از دریافت جایزه. یکی دیگر از حواشی این جشنواره عدم وجود هیچگونه استند یا نشانی از جشنواره تئاتر فجر در لابی تالار وحدت بود که باعث شد، مهمانان اختتامیه و گروه های نمایشی، در کنار استند جشنواره موسیقی فجر عکس یادگاری بگیرند!

 برداشت اول؛ وزیر جشنواره تئاتر فجر را ترک کرد

در حالی که همین چند روز پیش در اختتامیه جشنواره فیلم فجر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم در پایان مراسم به روی سن رفته بود، در مراسم اختتامیه تئاتر بعد از سخنان خود، سالن را ترک کرد. موضوعی که  ناراحتی بعضی از برگزیدگان جشنواره  را در پی داشت. آن‌ها  از اینکه وزیر به هنگام اهدای جوایز حضور نداشته و سخنان و گلایه های هنرمندان تئاتر را نشنیده اظهار ناراحتی کردند.

برداشت دوم؛ سینمایی ها حرف بزنند تئاتری ها سکوت کنند

اجرای این مراسم برعهده حمید ترابیان بود که از ابتدا تا پایان در تریبون سالن تالار وحدت بر عدم برداشتن ماسک از سوی حاضران تأکید داشت. این در حالی بود که همین چند روز پیش، در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر بسیاری از سلبریتی هایی که جایزه دریافت کردند قبل از بالا رفتن از سن ماسک های خود را برداشته و فرصت داشتند تا بدون تذکر مجری مراسم، پشت میکروفن  صحبت کنند.

مسئولان ما فکر می کنند، فقط بزرگان و سلبریتی های دنیای تصویر هنرمند هستند؛ در حالی که اینطور نیست. مسئولان می روند و هنرمندان می مانند. همه وزیرها، همه رئیس جمهورها رفته اند ولی هنرمندان این سرزمین مانده اند

اما تکرار چندین‌باره مجری مراسم اختتامیه تئاتر فجر مبنی ‌بر عدم صحبت برگزیدگان جهت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌‌سبب شیوع ویروس کرونا حواشی زیادی رقم زد. اگرچه با همه این تذکرات باز هم موضوع پروتکل ها رعایت نشد اما برخی از برگزیدگان و مهمانان اعتقاد داشتند که اختتامیه جشنواره تئاتر فجر متعلق به هنرمندان تئاتر است و حق آنهاست که در جشن خودشان صحبت کنند و مشکلاتشان را به گوش مسئولان برسانند.

مسئول می‌رود و هنرمند می‌ماند!

برداشت آخر؛ فقط بزرگان هنرمند نیستند

اردشیر رستمی بازیگر، کاریکاتوریست و شاعر معتقد است این مشکلات و کم توجهی ها در حوزه تئاتر همیشه وجود داشته و متاسفانه حالا هم کرونا بهانه دست برخی از هنرمندان و مسئولان داده است. او که خودش در سی‌وسومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر جزو هیئت انتخاب و داوری بخش جنبی بود از تجربه چندین ساله اش در مراسم های اینچنینی به خطوط می گوید:« کلا مسئولان ما فکر می کنند، فقط بزرگان و سلبریتی های دنیای تصویر هنرمند هستند؛ در حالی که اینطور نیست. مسئولان می روند و هنرمندان می مانند. همه وزیرها، همه رئیس جمهورها رفته اند ولی هنرمندان این سرزمین مانده اند.»

رستمی در ادامه گلایه اش از حواشی چهلمین جشنواره تئاتر فجر را اینگونه بیان می کند:«واقعا چه کسی باید حرف چه کسی را گوش کند؟ وزیری که ۴ یا نهایتا ۸سال سرکار است؟ یا هنرمندی که ۸۰ سال کار کرده؟ مشخص است که یک وزیر یا یک مسئول باید به حرف هنرمندی که سال‌ها خاک صحنه را خورده گوش دهد. این یک بحث دو دوتا چهارتا است. کسی که با کمترین حقوق  توانسته سی، چهل، پنجاه سال خودش را در هنر این مملکت ثابت کند به تمام قشرهای جامعه تعلق دارد نه یک قشر فکری. باید به حرف های هنرمندان تئاتر هم گوش داد.»

برچسب ها: جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تئاتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کووید ۱۹
ارسال نظر
آخرین اخبار