۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۸
تعداد بازدید: ۲۰۳۸۶
«خطوط» چالش‌ها و بی توجهی مسئولان به منطقه ۲۰ تهران را بررسی می‌کند؛
با وجود همه بی توجهی‌هایی که به حفظ آثار تاریخی و باستانی شهر ری می‌شود هنوز هم مشکلات و چالش‌های این منطقه حل نشده بلکه هر روز بزرگتر می‌شود
کد خبر: ۹۹۱۱

«ری» اَبر مشکلی در اَبر شهر تهران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط «ابرمشکل منطقه۲۰ تهران، کارخانه سیمان شهر ری است». این موضوع چالش برانگیز و بسیار مهم در حوزه آسیب های شهری، درست در بهمن ماه سال گذشته در دویست و شصت و هفتمین جلسه شورای شهر تهران با رابطه شورایاری منطقه ری عنوان شد. هرچند که مشکل محیط زیست و آلایندگی صنعتی ناشی از وجود کارخانه سیمان ری موضوع تازه‌ای نیست و سالهاست که خبرنگاران از وجود چنین آسیبی در بیخ گوش پایتخت خبر می دهند.

 حالا یکسال از این جلسه می‌گذرد، اعضای شورای شهر دوره قبل رفته اند و اعضای جدید شورا در کاخ بهشت مستقر هستند؛ اما با گذشت بیش از ۳۶۵ روز از این جلسه و با همه رفتن‌ها و آمدن‌ها نه تنها «اَبر مشکل» شهر ری حل نشده بلکه بزرگ‌تر هم شده است.

تهدیدها ادامه دار است

چالش اصلی اما درست از جایی شروع می شود که به طور کلی چالش ها و مشکلات «ری» مغفول مانده است. سالهاست که انواع اقسام آسیب ها و مشکلات در جنوبی ترین منطقه تهران به اعضای شوراهای شهر تهران گزارش می شود اما ظاهرا بی توجهی ها به این منطقه تا کنون ادامه دار بوده است.

سالهاست که انواع اقسام آسیب ها و مشکلات در جنوبی ترین منطقه تهران به اعضای شوراهای شهر تهران گزارش می شود اما ظاهرا بی توجهی ها به این منطقه تا کنون ادامه دار بوده است.

تهدیدها بیخ گوش شهر ری ادامه دارد. این منطقه که طبق آخرین آمار ۳۴۰ هزار ۸۶۱ نفر جمعت دارد با همه مشکلات و چالش هایش ظاهرا هنوز هم مورد توجه مسئولان حوزه شهری قرار نگرفته است. از به سرقت رفتن آثار تاریخی باستانی مثل دزدیده شدن درب ماشین دودی دوره قاجار گرفته تا جاده سازی روی قبرستان زیریرن ری. احمد ابوحمزه ری‌شناس و مدرس دانشگاه یکی از کسانی است که همیشه درباره آسیب ها و مشکلات این منطقه اطلاع رسانی می کند. همین چند روز پیش هم او درباره جاده سازی در اطراف محوطه ای تاریخی از شهر ری خبر داد که البته با رسانه ای شدن این خبر، عملیات جاده سازی در این منطقه متوقف شد. تصاویر منتشر شده از این تخریب بولدوزرهایی را نشان می‌داد که در حال زیر و رو کردن خاک این منطقه تاریخی بودند. به گفته این ری‌شناس این تخریب را افرادی انجام داده بودند که زمین های اطراف را از کارخانه سیمان خریده و قصد داشتند با بولدوزر روی کوه حفاری کنند. با همه این ها باز هم نخستین بار نیست که این کارخانه سیمان سبب تخریب و تهدید آثار تاریخی ری شده است. پیش از این نیز برداشت سنگ سیمان از این منطقه باعث شده تا ساختمان، کوه و مقبره‌ "بی‌بی شهربانو" در شمال شرقی شهرری و در مجاورت کارخانه‌ سیمان تهران نیز در معرض آسیب‌های و تخریب قراربگیرد.

فعالان حوزه میراث معتقدند ری یک شهر تاریخی و ارزشمند است و ظرفیت این را دارد که در حوزه گردشگری توسعه پیدا کند. حالا، اما با همه بی توجهی‌های مسئولان حوزه شهری  به تخریب‌های پی در پی آثار تاریخی و باستانی در این منطقه حال ری خوب نیست و تاریخش در حال از بین رفتن است.

 

برچسب ها: میراث‌فرهنگی کارخانه ها سیمان شورای شهر تهران
ارسال نظر
آخرین اخبار