۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
تعداد بازدید: ۳۸۵۶۹
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که امروز از غرب حمایت می‌کنند و به نفع آنها سخن می‌گویند درباره دفاع غرب از صدام در جنگ با ایران چه پاسخی دارند؟ این همه تضاد و دوگانگی سیاسی، قابل توجیه نیست.
کد خبر: ۹۹۲۵

کشور‌های شرقی هیچگاه مواضع خصمانه علیه ایران اتخاذ نکردند/جهان متوجه چرخش و قدرت از سمت غرب به شرق شده است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی  در رابطه با گسترش روابط ایران با شرق گفت: کسانی که امروز مدعی دفاع از غرب و پرهیز از رابطه با شرق هستند، در طول ۴۰ سال گذشته مواضع سیاسی متزلزلی را اتخاذ کرده‌اند. کشورهای غربی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره علیه جمهوری اسلامی ایران قرار داشتند در حالی که کشورهای شرقی بعد از فروپاشی شوروی و پایان جنگ تحمیلی هیچگاه مواضع خصمانه علیه کشور ما اتخاذ نکردند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های پیشین شرق که با ایران همسویی نداشت با فروپاشی شوروی خاتمه یافته است، تصریح کرد: در شرایطی که دشمنی کشورهای غربی با ما بعد از پیروزی انقلاب تا همین لحظه ادامه داشته است، کسانی که مدعی شعار «نه شرقی نه غربی» هستند باید توضیح بدهند چگونه رابطه مبتنی بر دیپلماسی التماسی با غرب که در سالهای گذشته شاهد آن بوده ایم و سخت‌ترین تحریم‌ها را بر ملت ما تحمیل کرده است روابط خوب و ممدوحی است اما رابطه با شرق که در سال‌های گذشته با ملت ایران دشمنی نداشته‌اند بد و مذموم است؟

نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اینکه «شعار نه شرقی نه غربی» به مفهوم عدم سلطه‌پذیری از شرق و غرب است، تصریح کرد: با پذیرش چنین شعاری و با علم به اینکه غرب در این سال‌ها چگونه با ایران مواجهه کرده است چطور می‌توان گفت که رابطه با غرب اشکالی ندارد اما رابطه با شرق سیاستی است که به آن اشکالات زیادی وارد است.

کارخانه‌ای با اشاره به اینکه در جریان برجام و شش سال گذشته مواضع روسیه و چین در رفع تحریم‌ها همواره در راستای دفاع از جمهوری اسلامی ایران بوده است، بیان کرد: کشورهای غربی در همراهی با آمریکا از هیچ تلاشی علیه جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده‌اند. کدام عقل سیاسی حکم می‌کند که ایران رابطه عزتمندانه خود با شرق را رها سازد و صرفاً خود را به اقدامات فریب‌کارانه غرب دلخوش کند!

وی ادامه داد: کسانی که امروز از غرب حمایت می‌کنند و به نفع آنها سخن می‌گویند درباره دفاع غرب از صدام در جنگ با ایران چه پاسخی دارند؟ این همه تضاد و دوگانگی سیاسی، قابل توجیه نیست.

نماینده ادوار مجلس تاکید کرد: اگر ایران در راستای اهداف سیاسی این افراد حرکت می‌کرد باید شاهد جنگ با طالبان می‌بودیم، باید با توطئه شمال غرب مواجه می‌شدیم؛ آنها حتی معتقد بودند در جریان حمله آمریکا به کویت باید به جنگ آمریکا برویم و به صدام کمک کنیم. همین کسانی که می‌گفتند باید در کنار صدام باشیم و با آمریکا بجنگیم امروز می‌گویند با غرب رابطه داشته باشیم، نمی‌توان به چنین مواضع متناقضی اعتماد کرد چراکه نگاه آنها منجر به از همپاشی کشور می‌شود.

کارخانه‌ای گفت: جمهوری اسلامی ایران راه عزت و اقتدار را با قدرت در عرصه معادلات جهانی به پیش خواهد برد و به دور از افراط سیاسی، از مواضع و منافع ملت ایران دفاع خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه شعار «نه شرقی نه غربی» به مفهوم عدم رابطه با کشورهای دنیا نیست بلکه به عدم سلطه آنها بر ایران تکیه دارد، عنوان کرد: افرادی که گمان می‌کنند این شعار به معنی عدم ارتباط با سایر کشورهای جهان است چرا از سویی اصرار دارند که با آمریکا روابط خود را گسترش دهیم و از طرفی نسبت به برقراری این مسیر با شرق مخالفت می‌کنند؟ مواضع این گروه متناقض است.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: دشمنی غرب با جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تا همین لحظه ادامه داشته است، درحالی‌که بعد از فروپاشی شوروی، شرقی‌ها مواضع خصمانه علیه ما اتخاذ نکردند. شرق با توجه به تجزیه شوروی شرایط متفاوتی را پیش گرفته است اما غرب همان است که قبل از این بود.

کارخانه‌ای تصریح کرد: معادلات سیاسی داخلی و خارجی آمریکا که نماد قدرت غرب است بر هم خورده و از نظر سیاسی و اقتصادی شرایط تغییر کرده است. آمریکا در حال افول است و همه جهان متوجه چرخش و قدرت از سمت غرب به شرق شدند.

وی خاطرنشان کرد: باید در منطقه نشان بدهیم که جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی دارد و این با برقراری ارتباط با همسایگان اتفاق خواهد افتاد. غرب نیز متوجه شده که معادلات سیاسی آنها در منطقه و جهان شکست خورده است./مهر.

برچسب ها: ابراهیم کارخانه ای روسیه غرب کویت چین برجام
ارسال نظر
آخرین اخبار