۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
تعداد بازدید: ۸۲۹۳۷
بسیاری از کارشناسان، سال ۲۰۲۲ میلادی را سالی درخشان برای بازار آثار هنری تلقی می‌کنند. پرسش اینجاست که آیا می‌توان وضعیت اقتصادی رو به رشدی که در بازار‌های هنری معتبر خارجی آغاز شده است را به بازار داخلی هم تعمیم داد؟
کد خبر: ۲۱۴۷۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، فراگیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی موجب بروز اختلالات فراوانی در عرصه هنر شد؛ اما این اختلالات در سال ۲۰۲۱، رفته‌رفته روندی نزولی پیدا کرد و فعالیت‌های هنری توانستند بار دیگر به روال سابق خود بازگردند. در این راستا، گالری‌ها ابتدا به‌صورت مجازی و سپس به شکل حضوری میزبان عموم هنرمندان و هنردوستان شدند. آثار هنری که در حراج‌های دوران همه‌گیری نتوانسته بودند مبلغی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش کنند، یک بار دیگر به مبالغ بیش از این میزان بازگشتند. همچنین آثار هنری موجود در حوزه NFT نیز باعث امیدواری مضاعف به آینده بازار‌های هنری شدند.

آیا دمینوی رونق حراجی‌های خارجی به بازار هنر داخلی هم می‌رسد؟

می‌توان گفت که در سال ۲۰۲۱، عوامل کمی وجود داشتند که توانستند به اندازه NFT بازار هنر را با تغییر و تحولات جدی روبه‌رو کنند. فروش ۳/۶۹ میلیون دلاری اثری از «مایک وینکلمن» (ملقب به بیپل) هنرمند آمریکایی در حراج کریستیز، مهر تائیدی بر افزایش تقاضا برای NFT در بازار ثانویه بود. فروش این توکن غیرقابل تعویض، شاید بزرگترین اتفاق بازار هنری سال ۲۰۲۱ را رقم زد. این اثر وینکلمن که «هر روز: پنج هزار روز نخست» نام داشت، به‌عنوان اولین NFT فروخته‌شده در بستر یک حراج بزرگ و معتبر از اهمیت زیادی در تاریخ حراج‌های هنری برخوردار شد. «هر روز» تنها با ۱۰۰ دلار مناقصه را آغاز کرد، اما ظرف چند هفته توانست از مرز ۱ میلیون دلار عبور کند؛ به نحوی که روز پیش از پایان فروش، به قیمت حدود ۹ میلیون دلار رسید و سرانجام به قیمت ۶۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به فروش رفت تا عنوان گران‌ترین معامله مبتنی بر NFT جهان و سومین اثر هنری گران‌قیمت خلق شده توسط هنرمندان زنده را به خود اختصاص بدهد. این اتفاق، سیگنالی مهم برای هنرمندان و طرفداران هنر در زمینه شیوه‌های جدید و رو به گسترش جمع‌آوری، توزیع و عرضه آثار هنری در عصر دیجیتال نیز به‌شمار می‌رفت؛ به نحوی که پیامد‌های این فروش ماورایی همچنان در سال ۲۰۲۲ نیز احساس می‌شود. جالب آنکه وینکلمن آمریکایی پیش از این بالاترین پولی که در ازای فروش آثار خود دریافت کرده بود، ۱۰۰ دلار بود، اما رونق بازار NFT نام او را در کنار نام‌هایی نظیر: «دیوید هاکنی» و «جف کونز»، به یکی از سه هنرمند گران و زنده جهان تبدیل کرد.

آیا دمینوی رونق حراجی‌های خارجی به بازار هنر داخلی هم می‌رسد؟
کلاژ «هر روز: پنج هزار روز نخست» اثر «مایک وینکلمن»

وضعیت رو به رشد کنونی باعث شده است که بسیاری از کارشناسان آثار هنری، سال ۲۰۲۲ میلادی را هم یکی از سال‌های درخشان پیش‌رو برای بازار آثار هنری تلقی کنند؛ چراکه پیش از عرضۀ مجموعۀ نفیس «پل آلن» در ماه نوامبر، خبر خرید آثاری مانند: پرتره مشهور «مرلین مونرو» که توسط «اندی وارهول» نقاشی شده بود و در اوایل ماه می‌به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار فروخته شد، حیرت بسیاری را برانگیخت. این پرتره، گران‌ترین اثر هنری است که در طول قرن بیستم در بستر یک حراج عمومی به فروش رسیده است. از دیگر معاملات بزرگ هنری سال جاری میلادی می‌توان به فروش سه نقاشی از آثار «پل سزان»، «پابلو پیکاسو» و «کلود مونه» اشاره کرد که در مجموع به قیمتی بالغ بر ۱۶۶ میلیون دلار فروخته شدند. اینک، رکورد بالاترین قیمت فروش برای یک مجموعۀ هنری خصوصی، به زوج آمریکایی «هری» و «لیندا مکلوی» اختصاص دارد که در بهار گذشته در جریان حراج‌های ساتبیز به بهای ۹۲۲ میلیون دلار فروخته شد.

آیا دومینوی رونق حراجی‌های خارجی به بازار هنر داخلی هم می‌رسد؟
«زن نشسته کنار پنجره» اثر پیکاسو که با قیمت ۱۰۳.۴ میلیون دلار در حراج کریستیز نیویورک به فروش رفت.

حال، پرسش کلیدی اینجاست که آیا می‌توان وضعیت اقتصادی رو به رشدی که از سال ۲۰۲۱ در بازار‌ها و حراج‌های معتبر خارجی آغاز شده است را به بازار و حراج‌های هنری منعقد در ایران نیز تعمیم داد؟ برای پاسخ به این پرسش، لازم است نگاهی گذرا به وضعیت فروش آثار هنری در آخرین ادوار حراج‌های ملی و تهران که در زمره شناخته‌شده‌ترین حراج‌های هنری داخلی به شمار می‌آیند، بیندازیم.

تیرماه سال جاری، هفتمین حراج ملی ایران به رغم حواشی موجود، با عرضه ۴۰ اثر از هنرمندان معاصر ایرانی و فروش بالغ بر ۴۰ درصد آثار ارائه‌شده، طبق اعلام برگزارکنندگان خود توانست به فروش ۴۲ میلیارد تومانی دست پیدا کند. این در حالی است که به دلیل روشن نبودن رقم کل فروش حراج ششم، مشخص نیست که میزان فروش این حراج در دوره هفتم، سیری صعودی را طی کرده یا در مسیر نزول حرکت کرده است.

آیا دومینوی رونق حراجی‌های خارجی به بازار هنر داخلی هم می‌رسد؟
از سوی دیگر، شانزدهمین حراج تهران نیز که مانند حراج ملی، تیر ماه سال جاری برگزار شد، طبق اعلام برگزارکنندگان خود توانست به فروشی معادل ۷۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان دست یابد که این عدد، در مقایسه با رقم کل فروش دوره پانزدهم که از سوی برگزارکنندگان حراج مذکور، ۱۵۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان اعلام شده بود، سیری نزولی را نشان می‌دهد.

آیا دومینوی رونق حراجی‌های خارجی به بازار هنر داخلی هم می‌رسد؟

با این اوصاف، به نظر می‌رسد برای تعمیم وضعیت اقتصادی رو به رشد مذکور در حراج‌های معتبر خارجی به حراج‌های هنری منعقد در ایران، هنوز قدری زود است؛ لذا برای اظهارنظر قطعی در این زمینه باید درنگ و تامل بیشتری به خرج داد و همچنان چشم‌انتظار روند آتی اقتصاد هنر بود./تسنیم

برچسب ها: کرونا هنرهای تجسمی NFT
ارسال نظر
آخرین اخبار