۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
تعداد بازدید: ۵۰۰۷۴
با تحریم نشدن نفت روسیه
قیمت نفت پس از رشد چشمگیری که در زمان گشایش معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به اختلالات احتمالی عرضه ناشی از تحریم‌های غربی علیه روسیه داشت، با کاهش روبرو شد.
کد خبر: ۱۰۳۱۲

قیمت برنت به پایین ۱۰۰ دلار بازگشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در آوریل یک دلار و ۱۵ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش یافت و در ۹۷ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه بسته شد. قرارداد ماه مه با یک دلار و ۳۰ سنت معادل ۱.۴ درصد کاهش، در ۹۴ دلار و ۱۲ سنت بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۲۲ سنت معادل ۱.۳ درصد کاهش، در ۹۱ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه بسته شد. اما برای کل هفته نفت برنت حدود ۴.۷ درصد و وست تگزاس اینترمدیت حدود ۰.۶ درصد رشد هفتگی داشتند.
آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، در معاملات روز پنج شنبه قیمت نفت را برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رساند و نفت برنت تا مرز ۱۰۵ دلار پیش رفت، اما تا پایان معاملات، بخشی از رشد قیمتش را از دست داد.
حمله نظامی گسترده زمینی، دریایی و هوایی روسیه به اوکراین، بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم است که ده‌ها هزار نفر را از خانه‌هایشان فراری کرده است. روز جمعه موشک‌های روسی کی یف را هدف گرفتند و خانواده‌ها در پناهگاه‌ها جمع شدند. مقامات اوکراینی از ساکنان کی یف خواستند برای دفاع از پایتخت اوکراین، کوکتل مولوتف آماده کنند.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه در واکنش به حمله نظامی روسیه، موجی از تحریم‌ها علیه مسکو را اعلام کرد که مانع تجارت این کشور با استفاده از ارز‌های مهم می‌شود. همچنین بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه را هدف تحریم قرار داد. انگلیس، ژاپن، کانادا، استرالیا و اتحادیه اروپا هم تحریم‌های بیشتری را علیه مسکو رونمایی کردند که شامل اقدام آلمان برای متوقف کردن خط لوله گازی ۱۱ میلیارد دلاری نورد استریم ۲ بود. با این حال یک مقام آمریکایی روز پنج شنبه اعلام کرد تحریم‌ها جریان نفت و گاز روسیه را هدف نمی‌گیرند. روسیه دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان و صادرکننده بزرگ گاز به اروپاست.
شرکت وود مک کنزی در یادداشتی اعلام کرد حداکثر ۲.۳ میلیون بشکه از ۴.۶ میلیون بشکه صادرات نفت روسیه به غرب می‌رود. ما شاهد کاهش خرید نفت روسیه هستیم. تا زمانی که شرایط پرداخت مشخص شود، محدود شدن بیشتر عرضه پیش بینی می‌شود.
بایدن اعلام کرد آمریکا با کشور‌های دیگر سرگرم همکاری برای برداشت هماهنگ نفت از ذخایر استراتژیکشان است. فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد شرکت پرایس فیوچرز گروپ در شیکاگو گفت: ظاهرا صحبت درباره برداشت هماهنگ نفت از ذخایر استراتژیک کشور‌های مصرف کننده همچنان ادامه دارد، اما ابهامات در آستانه تعطیلات آخر هفته از بهای معاملات پشتیبانی می‌کنند.
منابع آگاه به رویترز گفتند: خریداران بزرگ نفت روسیه تلاش می‌کنند ضمانت‌هایی در بانک‌های غربی دریافت کنند یا کشتی پیدا کنند.
به گفته منابع آگاه، تاکنون هیچ شکافی در توافق میان اعضای اوپک پلاس دیده نشده است و این گروه با وجود صعود قیمت‌ها به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه، احتمالا به افزایش گروهی تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در آوریل پایبند می‌مانند.
این گروه که شامل اعضای اوپک و متحدانشان نظیر روسیه است، روز چهارشنبه برای تصمیم گیری دیدار می‌کنند.
بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۵ فوریه، دو حلقه افزایش پیدا کرده و به ۵۲۲ حلقه رسید./ ایسنا

برچسب ها: قیمت نفت نفت فروش نفت صادرات نفت روسیه
ارسال نظر
آخرین اخبار