۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
تعداد بازدید: ۳۳۸۴۸۶
دولت پیش بینی کرده ۱.۲ میلیون بشکه نفت در سال ۱۴۰۱ به فروش می‌رساند، البته فراز و فرود‌هایی در فروش نفت وجود دارد. قیمت این نفت هم در بودجه حدود ۶۰ دلار در نظر گرفته شده که امکان تحقق آن وجود دارد. اما به گفته یک کارشناس هنوز عملکرد فروش نفت در ۹ ماهه ۱۴۰۰ اعلام نشده و پیش بینی تحقق رقم صادرات نفت در سال آینده بسیار سخت تر شده است.
کد خبر: ۶۰۶۱
نویسنده : مهرشاد نبی

بازار نفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، البته دولتمردان بر این باورند زمانی که سد تحریم‌ها فرو ریخته شود ایران می‌تواند درآمد‌های نفتی خود را افزایش دهد.

محمد علی خطیبی رئیس اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفتگو با خطوطگفت: وابستگی اقتصاد به درآمد نفتی کاهش یافته است. رقم صادرات ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت در بودجه ۱۴۰۰ بوده که این رقم برای سال ۱۴۰۱ به نصف رسیده است.

نماینده اسبق ایران در اوپک ادامه داد:، اما تحقق رقم صادرات یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه تحقق پیدا می‌کند یا خیر؟ به عملکرد صادرات نفت سال جاری کشور بر می‌گردد.

وی تصریح داشت: رقم عملکرد صادرات نفت در ۹ ماه سال جاری نشان خواهد داد که تحقق برنامه ریزی صادرات نفت برای سال ۱۴۰۱ قابل تحقق است یا خیر که تا کنون هیچ آماری مبنی بر آمار این مدت صادرات نفت اعلام نشده است.

خطیبی گفت: از همان سال گذشته کارشناسان معتقد بودند رقم صادرات نفت در بودجه ۱۴۰۰ قابل اجرا و تحقق نیست. اگر تحریم‌ها برداشته شود امکان دسترسی به چنین صادراتی آسان و قابل اجرا خواهد شد.

رئیس اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت می‌گوید: صادرات نفت برای سال ۱۴۰۱ با توجه به عملکرد ۹ ماهه سال جاری، قابل دفاع خواهد بود در غیر اینصورت سرنوشت درآمد نفتی در سال آینده همچنان مبهم خواهد بود.

خطیبی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وضعیت قیمت و فروش نفت در بازارجهانی تا چه حدی می‌تواند بر صادرات نفت ایران تأثیر گذار باشد، گفت: قیمت نفت در بازار جهانی حدود ۷۰ دلار است و احتمال افزایش قیمت طی ماه‌های آینده در بازار پیش بینی شده است.

وی تصریح داشت: قیمت نفت در بازار منطقی است و بازار با توجه به نیاز اقدام به تولید و عرضه داشته و ادامه حفظ چنین شرایطی به مدیریت اوپک پلاس بستگی دارد.

نماینده اسبق ایران در اوپک در پاسخ به این سوال که با لغو تحریم‌ها احتمال حضور و فروش نفت ایران در بازار بیشتر خواهد شد؛ گفت: اوپک پلاس هر ماه با توجه به تقاضا وشرایط بازار قیمت‌ها را تعیین می‌کند. ارزیابی اوپک پلاس از نیاز بازار میزان تولید نفت و عرضه آن را تعیین و ثبات بازار جهانی را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: تولید نفت با توجه به نیاز و عرضه آن به بازار رویه کاملاً منطقی است چراکه باعث رسوب و مازاد تولید در بازار نخواهد شد.

خطیبی گفت: اگر بازار با همین مدیریت به سمت تعادل هدایت شود، ایران نیز با همین نفت ۶۰ دلاری که در بودجه ۱۴۰۱ آمده می‌تواند بازارخوبی را برای فروش نفت در اختیار داشته باشد.

برچسب ها: نفت قیمت نفت صادرات نفت
ارسال نظر
آخرین اخبار