۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
تعداد بازدید: ۷۵۵۷۶
«خطوط» وضعیت عرضه و تقاضای سُرم در بازار دارو را بررسی می‌کند؛
خبر اول، ٢۵٩تن سرم تاریخ مصرف گذشته صبح یکشنبه در انبار‌های عمومی گمرک تهران امحا شد. خبر دوم، سرم سهمیه‌بندی می‌شود؛ دو خبر متناقض در فاصله ۲۴ ساعت.
کد خبر: ۱۰۴۵۰

کمبود سرم و دارو نداریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ۲۵۹  تن سرم تاریخ مصرف گذشته صبح روز یکشنبه در انبارهای عمومی گمرک تهران امحا شد. این سرم ها در سال ۱۳۹۶ توسط برخی شرکت ها به کشور وارد اما موفق به دریافت مجوز ترخیص از وزارت بهداشت نشدند؛ این امحای در حالی است که این روزها سرم در داروخانه های کشور سهمیه بندی شده است.

امحای سرم‌ها مربوط به گمرک است و کمبود سرم را انجمن داروسازان اعلام کرده است. مدیریت فرابخشی می‌تواند از رخداد چنین وقایعی جلوگیری کند، اما انگار حلقه مفقوده در مسائل ناظر به سلامت و بهداشت عمومی همین تدبیر فراسازمانی است که اثرات آن گاهی در مدیریت کرونا قابل‌مشاهده است و روز گذشته هم در قضیه سرم رخ داده‌است. 

سهمیه بندی هوشمند سرم؟/بازار دارویی کشور باید مدیریت شود!

 رئیس سازمان غذا و داور در این باره گفت: کمبود سرم و دارو در کشور نداریم و آنچه که در بازار اتفاق می‌افتد ناشی از مدیریت توزیع و مصرف دارو است.

بهرام دارایی، در ارتباط تلفنی با خبر شبکه یک سیما، افزود: «در خصوص سرم و محلول‌های تزریقی با توجه به اینکه موج‌های سنگین کرونا از موج پنجم و ششم را پشت سر گذاشتیم مدیریت شبانه روزی نسبت به جلوگیری از هر گونه کمبودی داریم.»

وی ادامه داد:« ۵ شرکت داروسازی در کشور به صورت شبانه روزی در حال تولید سرم هستند و میلیون‌ها لیتر سرم در ماه تولید می‌شود و طبیعی است که به خاطر کنترل موج سنگین کرونا مدیریت همه جانبه و یکپارچه داشته باشیم همچنین به دلیل جلوگیری از تجویز بی رویه سرم و داروهای مورد نیاز در این خصوص باید مدیریت داشته باشیم.»

کمبود سرم و دارو نداریم

دارایی خاطرنشان کرد: «به دانشگاه‌های علوم پزشکی اجازه دادیم با توجه به وضع حوزه استحفاظی خودشان این مصرف را کنترل کنند و باید مانع مصرف، احتکار و دپوی داروها شویم.»

وی تصریح کرد: «این یک سهمیه بندی هوشمند سرم است ما نزدیک به ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور داریم که متناسب با منطقه خودشان و موج شیوع کرونا باید این موضوع را مدیریت کنند.»

برچسب ها: بهرام دارایی سازمان غذا و دارو داروسازی
ارسال نظر
آخرین اخبار