۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳
تعداد بازدید: ۵۵۴۲۲۳
خطوط بررسی می‌کند؛ چرا جوانان و نوجوانان مشتری قرص‌های ترامادول شدند؟
ترامادول داروی ضددرد، ضدافسردگی؛ همراه با بی‌خوابی مزمن و طولانی، همه این‌ها بهانه‌ای خوبیست برای مصرف؛ بهانه‌هایی که این روز‌ها نوجوان و جوانان را متقاضی این دارو کرده است.
کد خبر: ۱۵۱۱۱

روی مُد مصرف

داروخانه‌ها و عطاری‌ها دست از سود فروش بدون نسخه برنمی دارند!/فروش زيرزميني و زيرميزي تا این حد چرا؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دسترسی آسان به این دارو در حالی است که علی‌رغم ممنوعیت‌ها وهشدار‌های فراوان در خصوص فروش بدون نسخه ترامادول، همچنان برخی داروخانه‌ها و عطاری‌ها دست از سود فروش بدون نسخه این دارو برنداشتند. خطوط به همین منظور به بررسی این موضوع با جوانان و کارشناس مربوطه پرداخته است، که در ادامه با هم می‌خوانیم.

من آدم مُدیام، هر چیز که مُد شود، مصرف می‌کنم

میلاد 20 ساله دارد، او در پاسخ به این پرسش که چرا ترامادول می خورم؟ به خطوط می‌گوید:« من آدم مُدی‌ام، هر چیز که مُد شود، مصرف می‌کنم، 12 سالم بود که برای اولین بار ترامادول مصرف کردم. در محل‌مان(جنوب شهر) عادت داشتیم شب‌ها دورهم جمع می‌شدیم و حرف می‌زدیم، رِنج سنی بچه‌ها هم مختلف بود؛ بالا و پایین داشت.»

«علیرضا» مصرف کرد، من هم مصرف کردم 

این نوجوان ادامه می‌دهد:« «علی‌رضا» هم 17 سال داشت؛ دائمان یک سری قرص همراه خود داشت و هرازگاهی یکی را قورت می‌داد. اولین بار ترامودال را علی‌رضا مصرف کرد من هم مصرف کردم. حالا 5 سال است که به ترامودال اعتیاد دارم. سیگار هم مدت کوتاهی می‌کشیدم ولی کنار گذاشتم و الان تنها مصرف کننده همین یک دردم.»

روی مُد مصرف!/خرید ترامادول ساده‌تر از تهیه یک بطری آب معدنی!

خطر اعتیاد را جدی بگیرید! دکتر محمدرضا ناظر معتقد است که ترامادول یک داروی نارکوتیک (ضد درد) است که افراد را در معرض خطر اعتیاد قرار می‌دهد. به نگاه این متخصص، فرد دچار احساسی می‌شود که به او  دستور می‌دهد به مرور مصرف قرص را افزایش دهد، به طوری که بدون مصرف ترامادول هیچ‌کاری نمی‌تواند انجام دهد. پرسش این است، که باتوجه به این میزان اعتیادآوری، فروش زيرزميني و زيرميزي ترامادول تا این حد چرا؟ بررسي‌هاي «خطوط» نشان مي‌دهد اين ماده در بازار سياه به آسانی در اختیار نوجوانان قرار می‌گیرد.

خرید ترامادول از یک بطری آب معدنی هم ساده‌تر است!

میلاد از سادگی خرید و مصرف هم می‌گوید:« خرید ترامادول برای مصرف کننده آن از خرید یک بطری آب معدنی هم راحت‌تر است. بعضی داروخانه‌ها سخت می‌گیرند، اما عطاری‌ها پاتوق ترامادول بازها است. کوچکتر که بودم می‌گفتند برایت زود است؛ یک بار با عطار محل‌مان درگیر شدم. شروع کردیم به مشاجره و فحاشی؛ می‌گفتم که چرا جنسی که فروشی است را به من نمی‌فروشی. بعد از آن به دوستان بزرگتر از خودم می‌گفتم تا برای من این قرص را بِخرند. الان که سیبل‌مان در آمده است و یک ته ریشی داریم عطارها با ما راحت‌تر کنار می‌آیند.»

وقتی مصرف می‌کردم، چشم‌هایم مثل یک پروژکتور روشن شده بود

مجتبی 19 ساله، یکی دیگر از جوانانی است که در این ‌باره با خطوط صحبت می‌کند، او اولین بار ترامادول را در ایام کنکور مصرف کرد:«  اولین بار ایام کنکور بود که ترامادول مصرف کردم؛ شنیده بودم در صورت مصرف تا 48 ساعت می‌تونی بیدار بمونی، شب‌های اول که می‌خوردم، چشم‌هایم مثل یک پروژکتور(نورافکن) تا صبح روشن می‌ماند، اما بعد از مدتی دچار سرگیجه شدید و کوفتگی بدن شدم، مجبور شدم دز مصرف را بیشتر کنم هر شب یک عدد، روزی دو عدد، یک وقت دیدم که مثل نقل مصرف کننده این لعنتی شده‌ام.»

روی مُد مصرف!/خرید ترامادول ساده‌تر از تهیه یک بطری آب معدنی!

معتاد شده بودم؛ معتاد یک دارو

این مصرف‌کننده دیروز که این روزها ترک کرده است؛ ادامه می‌دهد:« معتاد شده بودم؛ معتاد یک دارو. خیلی برای سخت بود، باید از خانواده پنهان می‌کردم، سخت‌تر از آن برای منی که به سیگارهم لب نزده بود واژه معتاد بود؛ سه ماه کابوس‌وار را تجربه کردم. کنکور را با مصرف پی در پی این دارو سپری کردم. قبولی در دانشگاه در یکی از شهرستان شمالی انگیزه شد برای ترک این دارو. حالا یک سال و چندماهی می‌شود که پاک هستم، پاک. شاید خیلی‌ها مصرف این دارو را تفننی بدانند؛ اما اگر از من که مصرف کننده این دارو بوده‌ام بپرسید می‌گویم شدیدا اعتیاد آور است. »

بنا به گفته کارشناسان از آنجایی که ترامادول با تاثیر بر مغز و عملکرد عصبی تاثیرات خود را می‌گذارد، خطر عادت کردن و تحمل بدن نسبت به این دارو بسیار بالاست. وابستگی همراه با تحمل دارو از دیگر اثرات مصرف بی ‎رویه ترامادول بوده و خیلی از افراد در اثر مصرف بلندمدت این دارو به آن عادت کرده و وابسته می‌شود و این درحالیست که از تاثیرات درمانی دارو خبری نیست و در حقیقت بدن فرد ترامادول را به عنوان ماده ضروری و اصلی برای عملکرد طبیعی بدن می‌شناسدکه در این هنگام، توقف مصرف و یا حتی کاهش مقدار مصرف دارو، فرد را به شدت ضعیف و بیمار می‌کند.

روی مُد مصرف!/خرید ترامادول ساده‌تر از تهیه یک بطری آب معدنی!

خطر اعتیاد را جدی بگیرید!

دکتر محمدرضا ناظر معتقد است که ترامادول یک داروی نارکوتیک (ضد درد) است که افراد را در معرض خطر اعتیاد قرار می‌دهد. به نگاه این متخصص، فرد دچار احساسی می‌شود که به او  دستور می‌دهد به مرور مصرف قرص را افزایش دهد، به طوری که بدون مصرف ترامادول هیچ‌کاری نمی‌تواند انجام دهد. پرسش این است، که باتوجه به این میزان اعتیادآوری، فروش زيرزميني و زيرميزي ترامادول تا این حد چرا؟ بررسي‌هاي «خطوط» نشان مي‌دهد اين ماده در بازار سياه به آسانی در اختیار نوجوانان قرار می‌گیرد.

برچسب ها: درمان اعتیاد آمار اعتیاد آسیب های اعتیاد زنان مافیای دارو داروسازی
ارسال نظر
آخرین اخبار