۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
تعداد بازدید: ۲۲۵۷۲۲
سیگار، قلیان و هر نوع ماده دخانی، دارای ۴ هزار ماده سمی و ۷۰ ماده سرطان‌زا است. مصرف تنباکو سالانه بیش از ۸ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌کشد که سهم ایرانی‌ها از این تعداد ۶۰ هزار مرگ است! این آمار هولناک در حالی رقم می‌خورد که هنوز برخی از بستر‌های مهم فرهنگی در جامعه ایران، گامی جدی برای کاهش مصرف دخانیات برنداشته‌اند.
کد خبر: ۱۵۲۵۶

سیگار کشیدن بازیگران با افزایش مصرف دخانیات ارتباط دارد!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ مسموم کردن سیاره ما شعار امروز است! همه ما می‌دانیم که استفاده از هر نوع محصول تنباکو، برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان خطرناک است.  با این حال همه ما، در بین اقوام یا نزدیکان‌مان افرادی را می‌شناسیم که مصرف‌کننده دخانیات هستند. بر اساس آخرین آمار‌های سازمان بهداشت جهانی حداقل ۵۰۰ میلیون جوان زیر ۱۵ سال در ۲۱ کشور در معرض دود سیگار هستند. مصرف دخانیات می‌تواند منجر به سرطان ریه شود که بیشتر به کسانی که سابقه مصرف سیگار زیادی دارند آسیب می‌رساند.  حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد افراد مبتلا به سرطان ریه سابقه مصرف دخانیات دارند.  دخانیات علت اصلی مرگ و میر مردان و دومین علت اصلی است که هم مردان و هم زنان را شامل می‌شود.

سیاست‌های عجیب کارخانه‌های سیگار‌سازی

مطالعات نشان داده است که هرچه یک جوان تبلیغات بیشتری برای محصولات تنباکو ببیند، احتمال بیشتری برای استفاده از محصولات تنباکو دارد. از طرف دیگر محققان معتقدند، دیدن سیگار کشیدن افراد در فیلم‌ها باعث می‌شود که جوانان بیشتر سیگار بکشند.اگر چه در ایران تبلیغات برند‌های تولید سیگار را اماکن سطح شهر نمی‌بینیم و از طرف دیگر صدا و سیما تصویر سیگار کشیدن بازیگران در سریال‌ها را پخش نمی‌کند و تنها در برخی از شرایط خاص نهاینا سیگار را در دست ضدقهرمان فیلم‌ها می‌بینیم. این در حالی است که در سینما و شبکه نمایش خانگی تصویر سیگار کشیدن بازیگران سانسور نمی شود.سریال زخم کاری به کارگردانی مجمد حسین مهدویان با بازی جواد عزتی و رعنا آزادی ور و هانیه توسلی نمونه بارز این اتفاق بود و همان زمان هم مارک گرانقیمت سیگار جواد عزتی که در اغلب سکانس ها در حال کشیدن آن بود، سوژه کاربران شبکه اجتماعی و انتقاد منتقدان نیز شد.
با این توضیح هر چه از سنین پایین‌تر شروع به استفاده از محصولات تنباکو کنید، احتمال بیشتری دارد که به نیکوتین وابسته شود. جالب است که بدانید همین هم شده که صنعت دخانیات از این اطلاعات برای جذب جوانان به محصولات خود از طریق تبلیغات در فروشگاه‌ها، رسانه هاو فیلم‌ها و عکس‌ها استفاده می‌کند.در همین حال، شرکت‌های دخانیات به موازی با استقبال مشتریان، سالانه میلیارد‌ها دلار برای بازاریابی محصولات تنباکو از جمله سیگار، سیگار برگ، سیگار الکترونیکی و غیره هزینه می‌کنند.
طعم‌های موجود در محصولات تنباکو، از جمله سیگار‌های الکترونیکی، این محصولات را برای کودکان و نوجوانان جذاب می‌کند.  از سال ۲۰۰۹، شرکت‌های دخانیات مجاز به فروش سیگار با طعمی غیر از منتول در ایالات متحده نیستند .  طعم‌دهنده‌ها همچنین عامل اصلی استفاده از سیگار الکترونیکی در بین جوانان است.  بیش از ۲ نفر از هر ۳ جوانی که در حال حاضر از سیگار‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، از سیگار‌های الکترونیکی طعم دار استفاده می‌کنند، و طعم‌ها دلیل اصلی شروع استفاده از سیگار‌های الکترونیکی هستند.

هر چه از سنین پایین‌تر شروع به استفاده از محصولات تنباکو کنید، احتمال بیشتری دارد که به نیکوتین وابسته شود. جالب است که بدانید همین هم شده که صنعت دخانیات از این اطلاعات برای جذب جوانان به محصولات خود از طریق تبلیغات در فروشگاه‌ها، رسانه هاو فیلم‌ها و عکس‌ها استفاده می‌کند

روز جهانی بدون دخانیات چیست؟

روز جهانی بدون دخانیات توسط کشور‌های عضو WHO ( سازمان بهداشت جهانی) در سال ۱۹۸۷ ایجاد شد و هر سال در ۳۱ می (10 خرداد ماه) جشن گرفته می‌شود.  هدف از این روز افزایش آگاهی در مورد اثرات مضر مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود آن و در نهایت حفظ محیط زیست است. امروز روز جهانی بدون دخانیات است و شعار امسال برای این روز مسموم کردن سیاره ما تعیین شد. با این حال مصرف دخانیات با برنامه توسعه پایدار سازمان ملل در تعارض است. بنابراین بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان، تبلیغات محصولات تنباکو را محدود می‌کنند با این حال جای ایران در جشن سالانه سازمان بهداشت جهانی خالی است. این سازمان هر ساله از دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد به دلیل تلاش‌ها و کمک‌هایشان در مهار مصرف دخانیات تقدیر می‌کند. امسال نیز  پالومو، رئیس جمهور مکزیک، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، و محقق و دانشگاهی از ایالات متحده آمریکا، توماس نووتنی، جایزه جهانی روز بدون دخانیات ۲۰۲۲ را دریافت کردند. استفاده از تجربه دیگران، چراغ راهی است برای اینکه همه مسئولان، حامیان و مردم با هم کار کنند و جوانان را از مضرات مصرف دخانیات در‌امان نگه دارند تا بتوانیم به سمت دنیای سالم‌تر و عاری از دود حرکت کنیم.
اما شاید از خودتان می‌پرسید که برندگان جشن روز جهانی بدون دخانیات چه فعالیتی انجام دادند؟
ویولتا دی پالومو از السالوادور، که مرکز مراقبت‌های بهداشتی، حمایت روانی، گفتار درمانی و توانبخشی برای افراد مبتلا به سرطان حنجره تأسیس کرد، برنده این جایزه شد.  
رئیس جمهور مکزیک آندرس مانوئل لوپز، نیز به دلیل رهبری و حمایت بی‌دریغ از تقویت اقدامات کنترل دخانیات در کشورش، جایزه قدردانی ویژه مدیر کل سازمان جهانی بهداشت را دریافت کرد.  تلاش‌های وی منجر به تصویب یکپارچه اصلاح قانون عمومی کنترل دخانیات در سال ۲۰۲۱ شد که منجر به ممنوعیت کامل تبلیغات، ترویج و حمایت از دخانیات و همچنین ایجاد محیط‌های عاری از دخانیات در سراسر کشورش شد.
توماس نووتنی، پروفسور بازنشسته دانشگاه ایالتی سن دیگو، به پاس قدردانی از تحقیقات و حمایت خود در مورد اثرات زیست محیطی تنباکو، به ویژه در مورد زباله‌های پس از مصرف مانند فیلتر‌ها، این جایزه را دریافت کرد.  نووتنی یکی از اعضای مؤسس پروژه آلودگی ته سیگار (CBPP) است، سازمانی که علیه اثرات زیست محیطی محصولات تنباکو، به ویژه ته سیگار مبارزه می‌کند.

برچسب ها: فیلم‌های ابرقهرمانی سینمای مستقل سازمان سینمایی حوزه هنری انجمن سینماداران فیلتر سیگار ترک سیگار سیگار هفته بدون دخانیات استعمال دخانیات دخانیات جواد عزتی محمد حسین مهدویان
ارسال نظر
آخرین اخبار