۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
تعداد بازدید: ۴۲۷۴۷۱
عالمی از اساتید حوزه گرافیک گفت: برخی دانشجوها نسبت به کلیات حوزه گرافیک به صورتی سطحی آگاهی دارند اما به صورت تجربی خیر یعنی اینکه کاملا چنین رشته‌ای برایشان شفاف نیست و نسبت به ابعاد آن آگاهی ندارند.
کد خبر: ۳۶۵۳۳

افزایش تعداد رهاشدگان در حوزه گرافیک/ اساتید این حوزه فقط از روی کتاب جلو می‌روند!

اساتید حوزه گرافیک فقط از روی کتاب جلو می‌روند!

سید تقی عالمی از اساتید حوزه گرافیک در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز جهانی گرافیک مطرح کرد: رشته گرافیک یک مقدار متفاوت از دیگر شاخه‌های هنر است. عموما افرادی که به سوی گرافیک می‌روند دو حالت دارند یا علاقه‌مند هستند و استعداد دارند یا اینکه یک حرفه شغلی را برای خود تعریف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: درگیر حاشیه و جنجال- شش سال بعد از مرگ!

متاسفانه تعداد رهاشدگان در حوزه گرافیک بسیار افزایش یافته حتی آن‌هایی هم که فعالیت می‌کنند به بهره‌وری لازم نمی‌رسند لذا تجربه خود را به دیگر افراد هم منتقل می‌کنند و در آخر نمی‌توانند هنر خود را به سرانجام برسانند و آن را تبدیل به یک حرفه کنند.

عالمی ادامه داد: سختی‌های یک فرد زمانی که بخواهد در حوزه گرافیک فعالیت کند، شروع خواهد شد علت این است که اگر بخواهد با نگاه آکادمیک جلو رود صرفا ابزار را یاد گرفته و هنر تولید را یاد نمی‌گیرد. برخی دانشجوها نسبت به کلیات حوزه گرافیک به صورتی سطحی آگاهی دارند اما به صورت تجربی خیر یعنی اینکه کاملا چنین رشته‌ای برایشان شفاف نیست و نسبت به ابعاد آن آگاهی ندارند. در بحث تدریس حوزه تعداد اساتید مهارت‌آموزی و آموزش تخصصی کم است و عموما افرادی هم که در این حوزه فعال‌اند فرصت برای آموزش نمی‌گذارند این یک خلاء است که در فضای دانشگاهی داریم لذا این فاصله باید از سمت هنرجو پر شود یعنی باید به سوی آدم‌هایی که توانمند هستند، حرکت کنند و خودشان را در مسیر آموزش‌های حضوری و کارآموزی قرار دهند و به سوی تجربه تولید روند. 

بیشتر بخوانید: بازار هنر تحت تاثیر شوکه‌کننده‌ترین شکاف جنسیتی!

افزایش تعداد رهاشدگان در حوزه گرافیک

وی افزود: به دلیل اینکه مختصات حوزه گرافیک دقیق مشخص نیست، این گسستگی باعث می‌شود که هنرجوها دچار سردرگمی شوند یا در این مسیر رها شوند یا اگر هم ادامه می‌دهند تجربه بدی را به دیگران منتقل می‌کنند و از این جهت هم استقبال کم شود. زمانی که از حوزه گرافیک صحبت می‌کنیم در خصوص چندین شاخه داریم صحبت می‌کنیم، علوم حوزه گرافیک ابعاد مختلف دارد اما عموما افرادی که در این حوزه هستند اطلاعاتشان در مقطع اولیه کامل نیست لذا فردی استعداد دارد اما نمی‌داند چه شاخه‌ای از این رشته را انتخاب کند. متاسفانه تعداد رهاشدگان این حوزه بسیار افزایش یافته حتی آن‌هایی که فعالیت می‌کنند به بهره‌وری لازم نمی‌رسند لذا تجربه خود را به دیگر افراد هم منتقل می‌کنند و در آخر نمی‌توانند هنر خود را به سرانجام برسانند و آن را تبدیل به یک حرفه کنند.

افزایش تعداد رهاشدگان در حوزه گرافیک/ اساتید این حوزه فقط از روی کتاب جلو می‌روند!

یک خلاء بزرگ در رشته گرافیک

نیرویی که می‌خواهد به عنوان استاد این حوزه باشد باید توان مهارت‌ورزی داشته باشد و بتواند تجربه تولید را به هنرجو منتقل کند، این یک خلعی است که اساتید ما ندارند و از روی کتاب فقط جلو می‌ر وند.

استاد حوزه گرافیک گفت: رشته گرافیک به شدت از لحاظ شغلی پایه بالایی دارد یعنی جزو شغل‌های معتبر، پردرآمد، حرفه‌ای و کاملا تخصصی است اما متاسفانه این موضوع لایه‌اش برای هنرجوها و کسانی که در این رشته هستند، به طور واضح باز نشده است به طوری که فاصله بخش آکادمیک تا فضای عملی را نمی‌توانند پر کنند یعنی مهارت تولید را نمی‌توانند یاد بگیرند. این مسئله یک خلاء است.

عالمی در پایان خطاب به مسئولین حوزه گرافیک بیان کرد: به نظر بنده مسیر حوزه گرافیک کند است باید مسئولین این حوزه توجه بیشتری نسبت به حوزه فنی داشته باشند تا بتوانند برای آن فردی که وارد این رشته می‌شود تجربه‌ی عملی را بیشتر تعریف کنند همچنین اگر اساتیدی را می‌خواهند در این حوزه درگیر کنند، تعریف کنند. نیرویی که می‌خواهد به عنوان استاد این حوزه باشد باید توان مهارت‌‌آموزی داشته باشد و بتواند تجربه تولید را به هنرجو منتقل کند، این یک خلاء است که اساتید ما ندارند و از روی کتاب فقط جلو می‌ر وند. اساتیدی که بتوانند مهارت‌آموزی کنند به درد این رشته می‌خورند، این مسیر باید هموار شود. مسئولین حوزه گرافیک می‌توانند پایه درآمدی را بیشتر کنند یعنی هزینه اساتید را جوری تعریف کنند که مورد استقبال آنان باشد همچنین اینکه فرصت فضای عملی و فنی را در دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها بیشتر کنند. 

برچسب ها: گرافیک سید تقی عالمی مسئولین
ارسال نظر
آخرین اخبار