۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
تعداد بازدید: ۱۹۱۹۴۶۵
کاظمی، رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان کشور گفت: دو گروه متخصصین زنان و ماماها در امر زایمان بسیار مهم هستند به همین دلیل باید ویژه دیده شوند.
کد خبر: ۳۶۵۴۷

دولت و مجلس نگاه ویژه‌ای برای جذب ماما در بیمارستان‌ها داشته باشند/ضرورت اختصاص ردیف بودجه جدا برای ماماها

ماما

پرداختی‌ ماماها تناسبی با میزان مسئولیت و میزان استرس کاری آن‌ها ندارد/ نمایندگان مجلس یک ردیف بودجه برای این حوزه اختصاص دهند

سودابه کاظمی، رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز جهانی ماما ضمن تبریک این روز به تمامی همکاران ماما افزود: بدون شک حرفه‌هایی که در خصوص زایمان باشد اعم ازمتخصصین زنان و زایمان ( به عنوان مسئول تیم زایمان ) و ماماهای شاغل در زایشگاه‌ها، از سخت‌ترین و پراسترس‌ترین مشاغل است به دلیل آنکه مسئولیت حداقل جان دو انسان ( وگاهی چند قلویی و چند انسان ) بر دوش کادر زایمان و ماماهای عزیز زایشگاه است که بی‌شک مسولیت بسیار سنگینی است. عمده‌ترین هدف از پرورش ماما در سیستم سلامت کشور استفاده از این عزیزان در زایشگاه‌ها برای زایمان و مراکز بهداشت است.

بیشتر بخوانید: دیابت و ام اس در ایران کنترل می‌شود؟/جلوگیری از یک همه‌گیری توسط وزارت بهداشت

بنده این گله‌مندی را از برخی مسئولین گروه مامایی دارم که هر موقع صحبت پرداختی می‌شود، راه را اشتباه می‌روند و همیشه فکر می کنند باید از حق متخصصین زنان کم شود و به ماماها اضافه شود در صورتی که نباید اینگونه باشد، هرکدام در جای خود باید حقوقشان دیده شود و مبلغ درداختی برای ماما به صورت کد جداگانه تعریف شود.

لزوم اختصاص ردیف بودجه جدا برای ماماها

کاظمی ادامه داد: دو گروه متخصصین زنان و ماماها در امر زایمان بسیار مهم هستند به همین دلیل باید ویژه دیده شوند اما متاسفانه مشکلاتی در این حوزه است که به چند مورد از آن‌ها می‌پردازم. اول اینکه پرداختی‌ها اصلا تناسبی با میزان مسئولیت و میزان استرس کاری ندارد. ماما باید بسیار فراتر و متفاوت با یک کارمند بخش اداری دیده شود به دلیل آنکه مسئولیت جان دو انسان بر دوش آن است. بنده این گله‌مندی را از برخی مسئولین گروه مامایی دارم که هر موقع صحبت پرداختی می‌شود، راه را اشتباه می‌روند و همیشه فکر می کنند باید از حق متخصصین زنان کم شود و به ماماها اضافه شود در صورتی که نباید اینگونه باشد، هرکدام در جای خود باید حقوقشان دیده شود و مبلغ درداختی برای ماما به صورت کد جداگانه تعریف شود و خصوصا در حال حاضر که طرح جوانی جمعیت است و کلا باتوجه به میزان موالید کشور آمار موالید و اینکه  مخاطبین عمده این طرح همین دو گروه هستند باید همانند پرستاران که نمایندگان مجلس برایشان یک ردیف بودجه جدا اختصاص دادند، برای ماماها و متخصصین زنان هم این ردیف بودجه ویژه از صندوق جوانی جمعیت یا ماخذ دیگر اختصاص یابد. 

بیشتر بخوانید: ویروس‌های شایع فصل تابستان؟/افزایش عفونت‌های گوارشی طی روزها و ماه‌های آینده/این بیماری تمامی گروه‌های سنی را درگیر می‌کند!

وی افزود: مسئله دیگر این است که مشکل عمده این گروه بیکاری است، متاسفانه بحث بیکاری در این قشر زیاد است. از آن طرف می‌گوییم که بیکاری زیاد است اما از این طرف در بسیاری از زایشگاه‌ها به حضور ماماها نیاز گسترده است و در حال حاضر که بحث جوانی جمعیت است، این مراقبت تک به تک ( یک زائو - یک ماما ) نیاز به جذب گسترده ماماها دربیمارستان‌های از سراسر کشور دارد اما متاسفانه به دلایل غیر موجه این امر انجام نمی‌شود. در خدمات پس از زایمان واقعا با مشکل روبه‌رو هستیم و می‌توان از ظرفیت این عزیزان در این قسمت استفاده شود. دولت و مجلس باید این مسائل را در نظر بگیرند و بخاطر مسائل جمعیتی و سلامت مادران  نگاه ویژه‌ای برای جذب این گروه در بیمارستان‌ها داشته باشند. 

چالش‌ها و مشکلات ماماهای کشور/ هدف از پرورش ماما نباید اینگونه باشد!/ سیاستگذاران به طور فوق‌العاده مشکلات این حوزه را ببینند

هدف از پرورش ماما نباید اینگونه باشد!

سوال این است که وقتی برنامه و کاری برای این حوزه نیست،  براساس چه نیازسنجی این همه دانشجوی مامایی در دانشگاه‌های اقماری گرفته می‌شود؟ هدف از پرورش ماما نباید اینگونه باشد بنابراین باید در جذب ماما در کنکور سراسری تغییراتی صورت گیرد.

رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان کشور به افزایش تعداد ماها پس از انقلاب اشاره و مطرح کرد: در کل نسبت به اوایل انقلاب تعداد جمعیت همکاران ماما بین ۸ تا ۱۰ برابر شده است در حال حاضر بالای ۸۰هزار ماما داریم ( که  تعداد زیادی بیکار هستند و اجبارا به شغل‌هایی غیر از مامایی می‌پردازند.) اما سوال این است که وقتی برنامه و کاری برای این حوزه نیست،  براساس چه نیازسنجی این همه دانشجوی مامایی در دانشگاه‌های اقماری گرفته می‌شود؟ هدف از پرورش ماما نباید اینگونه باشد بنابراین باید در جذب ماما در کنکور سراسری تغییراتی صورت گیرد همچنین دانشگاه‌هایی که بی‌کیفیت هستند باید تعطیل شوند و جذب ماما درکنکور متعادل شود. در حال حاضر که زایمان کم شده آموزش ماما هم با اختلال مواجه شده است تعداد زائوهایی که باید برای زایمان باشد، کم است. این مسئله باعث می‌شود که مشکلاتی پیش بیاید.

یک پیشنهاد برای رفع مشکلات

کاظمی به پیشنهاد برخی همکاران اشاره کرد گفت:پیشنهادی که برخی همکاران می‌کنند مخصوصا بیمارستان‌هایی که با کمبود پرستار روبه‌رو هستند می‌گویند که تمهیداتی شود که آن‌هایی که ماما هستند به عنوان پرستار هم جذب شوند همانند کشورهای دیگر که بصورت  نرس-ماما پرورش می‌یابند. این موضوع فقط یک ایده است وسیاستگذاران  باید بررسی کنند و تصمیمات لازم را بگیرند البته ناگفته نماند که باید نرس ماما دوره کوتاه مدت ویژه پرستاری را گذرانده باشند. 

این متخصص زنان ادامه داد: یک بحث دیگر مسئله حقوقی است که این عزیزان مشکل دارند. متاسفانه این افراد حمایت قانونی نمی‌شوند. زمانی که مشکلی یا اتفاق ناگواری در یک زایمانی پیش می‌آید افراد مخصوصا ماماها با جریمه‌های سنگین روبه‌رو می‌شوند. اگر بخواهیم برنامه‌های جمعیتی به طور جدی دیده شود حتما باید اعضای تیم زایمان از حمایت قانونی توسط سیستم برخوردار باشند.

رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان کشور در پایان خاطرنشان کرد: در آخر باز هم تاکید می‌کنم گروه مامایی جزو همکاران خوب هستند امیدوارم که سیاستگذاران به طور فوق‌العاده مشکلات این حوزه را ببینند.

برچسب ها: سودابه کاظمی مامایی روز جهانی ماما دولت مجلس چالش ها بودجه ردیف بودجه بیمارستان دانشگاه های اقماری
ارسال نظر
آخرین اخبار