۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
تعداد بازدید: ۴۱۷۷۱۷
مدرس دوره و کارگاه مطالعاتی امور زنان و خانواده گفت: زمانی که با انقلاب اسلامی زنی می‌آید همه ارکان نظام را با انتخابات تعیین می‌کند یعنی رای زن نقش دارد. مسئله داخل خانواده را زن و شوهر باید با هم حل کنند چرا باید قانون پایش را وسط بگذارد و زن را در تنگنا قرار دهد؟ این قوانین باید اصلاح شود.
کد خبر: ۳۵۰۰۸

زنان و خانواده

چرا باید قانون زن را در تنگنا قرار دهد؟/یک جریان نان مشکلات زنان را می‌خورد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مدرس دوره و کارگاه مطالعاتی امور زنان و خانواده، مدیر شبکه ایران زنان و فارغ‌التحصیل رشته جامعه‌شناسی در ارتباط با مسائل زنان و خانواده در گفتگو با خبرنگار خطوط گفت: در واقع دو جریان فکری در داخل کشور وجود دارد؛ یک جریان نان مشکلات زنان را می‌خورد یعنی می‌آید مسائل و مشکلات زنان را مطرح می‌کند تا رای زنان را بگیرد، اما در اجرا وقتی امکانات کشور به دستش است اقدام عملیاتی جهت رفع مشکلات زنان انجام نمی‌دهد، تاریخ به این شکل دارد نشان می‌دهد.

یک جریان نان مشکلات زنان را می‌خورد یعنی مسائل و مشکلات زنان را مطرح می‌کند تا رای زنان را بگیرد، اما در اجرا وقتی امکانات کشور به دستش است اقدام عملیاتی جهت رفع مشکلات زنان انجام نمی‌دهد.

توران ولی مراد ادامه داد: جریان دیگر آن بخش‌هایی که زنان با مشکلاتی همانند تبعیض روبرو هستند یا مثلاً قوانینی که باید در این راستا اصلاح شود نه تنها کاری انجام نمی‌دهند بلکه موضوعش هم مطرح نمی‌شود. این جریان فکری یک سری مسائل را خودش تعریف می‌کند و می‌گوید این‌ها مسائل زنان است در صورتی که اینطور نیست. مسئله زنان مسئله‌ای است که زنان به دلیل زن بودن با آن روبرو هستند. این مشکلات باید برطرف شود مثلاً فرض کنید داخل خانواده همه اختیارات به پدر و جد پدری داده شده. زمانی که با انقلاب اسلامی زنی می‌آید همه ارکان نظام را با انتخابات تعیین می‌کند یعنی رای زن نقش دارد پس دیگر چنین زنی را نمی‌توانید در داخل خانواده بگویید که برای بچه‌های خودت هیچ حق تصمیم گیری به صورت قانونی نداری یا مثلاً اینکه می‌گویند خروج زن از کشور با اذن همسر است! مگر زن صغیر است؟ مسئله داخل خانواده را زن و شوهر باید با هم حل کنند چرا باید قانون پایش را وسط بگذارد و زن را در تنگنا قرار دهد؟ این قوانین باید اصلاح شود.

 اجرای عدالت حکم می‌کند تبعیض‌ها برطرف شود

وی افزود: چنین جریان سیاسی به هیچ وجه وارد این قضایا نمی‌شود و در جهت رفع این مسائل نیست، نه تنها نیست اگر هم کسی این مشکلات را مطرح کند و بگوید این مسائل باید حل شود، انگ فمینیسم بودن به آن می‌زنند و می‌گویند فمینیسم مسلمان است. در صورتی که در اسلام ما عدالت را داریم. پس در حوزه زن‌ها باید عدالت اجرا شود و اجرای عدالت حکم می‌کند که تبعیض‌ها برطرف شود. کماکان که خود قانون اساسی می‌گوید: "رفع تبعیض‌های ناروا" اما جریان سیاسی به این قضیه کاری ندارد و اگر هم کسی ورود کند در مقابلش می‌ایستند. 

خروج زن از کشور با اذن همسر!/ مگر زن صغیر است؟/ چرا باید قانون پایش را وسط بگذارد و زن را در تنگنا قرار دهد؟

مدرس دوره و کارگاه مطالعاتی امور زنان و خانواده به زنان صدرنشین اشاره و مطرح کرد: از امکانات سیستم، دولت و مجلس سهم بسیار اندکی در واقع نمایشی را به برخی خانم‌‌ها داده‌اند، خانم‌هایی که در دولت و مجلس صندلی قدرت را دارند من به این افراد می‌گویم زنان صدرنشین. این افراد هستند که باید در جهت رفع مشکلات زنان اقدامات لازم را انجام دهند اما می‌بینیم که این کار و انجام نمی‌دهند و مطابق با نظرات آقایان بالا دست خود حرکت می‌کنند.

امکانات سیستم در راستای آن زنی که انقلاب اسلامی تعریف می‌کند، خرج نمی‌شود!

باید زن و خانواده را طبق انقلاب اسلامی تعریف کنند و سپس امکانات مملکت را در دولت برای اجرا و در مجلس برای قانون‌گذاری در آن مسیر به جریان بیندازند.

ولی‌مراد متذکر شد: حوزه زنان اول باید تعریف شود نه اینکه هر جریان سیاسی بیاید تعریف خودش را انجام دهد، باید زن و خانواده را طبق انقلاب اسلامی تعریف کنند و سپس امکانات مملکت را در دولت برای اجرا و در مجلس برای قانون‌گذاری در آن مسیر به جریان بیندازند اما متاسفانه این مسئله رخ نداده است. افرادی هستند که در دولت با توان شخصی ضعیف خودشان حرکت‌های کندی انجام داده‌اند، این حرکت‌ها متناسب با یک نظام نیست. امکانات سیستم در راستای آن زنی که انقلاب اسلامی تعریف می‌کند، خرج نمی‌شود.

خروج زن از کشور با اذن همسر!/ مگر زن صغیر است؟/ چرا باید قانون پایش را وسط بگذارد و زن را در تنگنا قرار دهد؟

فارغ‌التحصیل رشته جامعه‌شناسی در پایان گفت: خانم‌های دولت، مجلس و شوراهای عالی در حوزه زنان باید یک انسجامی پیدا کنند که مبنای زن در خوانش انقلاب اسلامی باشد، باید مبتنی بر این خوانش حرکت شود. این انسجام می‌تواند با یک نهاد فراقوه‌ای ایجاد شود. نهاد فرا قوه با دو شکل می‌تواند تشکیل شود یا از بستر حقوقی یعنی مسئولیتش به فردی داده شود که بیاید این نهاد را تعریف کند یا در بستر مدنی یعنی افرادی که مطالعات زنان خوانده‌اند یا فعالین حوزه زنان هستند، این افراد برای خودشان یک همچین نهادی را تعریف کنند. یک همچین نهادی باید شکل بگیرد تا هم کار سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و راهنمایی را انجام دهد و هم بر تمامی مراکز سیستم نظارت کافی داشته باشند.

برچسب ها: زنان زن قانون چالش ها دولت مجلس
ارسال نظر
آخرین اخبار