۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
تعداد بازدید: ۲۶۸۴۴۱
رئیس جمهور گفت: برنامه دولت و بانک مرکزی این است که وضعیت بانک‌های ناتراز را روشن کند و همان گونه که مستحضرید، یکی پس از دیگری تعیین تکلیف می‌شود. تلاش دولت بر انضباط بخشی است و هیچ سهامدار و سپرده‌گذاری دچار مشکل نخواهد شد.
کد خبر: ۳۵۰۷۱

هیچ سهامدار و سپرده‌گذاری دچار مشکل نخواهد شد/دولت تلاش کرد با اجرای قانون، رشد اقتصادی و تولید، تورم را کنترل کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در جلسه علنی روز سه شنبه (۱۴ آذرماه) ابراهیم رئیسی برای تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ وارد مجلس شورای اسلامی شد.

 

محمدمخبر معاون اول رییس جمهور، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع، دهقان معاون حقوقی رییس جمهور، رییس بانک مرکزی، جواد اوجی وزیر نفت، صولت مرتضوی وزیر کار، حجت الاسلام خطیب وزیر اطلاعات، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، علی سلاجقه رییس سازمان محیط زیست، محمد اسلامی رییس  سازمان انرژی اتمی از جمله وزرای حاضر و مسئولان دولتی در صحن مجلس هستند.

هم هزینه،هم درآمد و هم برنامه‌ها واقعی ارائه شده است/در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده واقعیت‌های اقتصاد کشور دیده شود

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم در این جلسه حضور دارند.

بودجه ۱۴۰۳ واقع‌بینانه تنظیم شده است

رییسی در مقدمه صحبت‌های خود گفت: دولت تلاش کرد با اجرای قانون، رشد اقتصادی و تولید را رقم زند و تورم را کنترل کند. 

هم هزینه،هم درآمد و هم برنامه‌ها واقعی ارائه شده است/در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده واقعیت‌های اقتصاد کشور دیده شود

وی در ادامه به آنچه در بودجه ۱۴۰۱ انجام شده است، پرداخت و توضیح داد: دولت و کابینه من همواره تلاش کردند که آنچه انجام می‌شود اجرای قانون باشد و قابلیت گزارش و سنجش و اعلام داشته باشد. به این صورت که چقدر به قانون عمل شده است، زیرا ما در جایگاه اجرای قانون و شما در جایگاه  قانونگذاری هستید. بنای دولت آن است که قوانین در ضمن برنامه ششم و هفتم اجرایی شود. لذا اولین نکته آن است که در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده واقعیت‌های اقتصاد کشور دیده شود، واقع‌نگری از محورهای قابل توجه در این بودجه است. هم هزینه و هم درآمد واقعی دیده شود و هم برنامه‌ها واقعی ارائه شده است.

وی خطاب به نمایندگان گفت: باید از همین سخنگاه از همه شما برای تلاش جهت اجرای قانون و اجرای سیاست های ابلاغی رهبری و تصویب برنامه هفتم تشکر می‌کنم و خسته نباشید بگویم. انشاءالله در مسیر فرایند تصویب قانون ـ که شورای نگهبان اعلام نظر خواهند کرد و اصلاحات احتمالی که انجام می شود ـ برنامه ابلاغ شود و بتواند به عنوان برنامه در جهت توسعه همه‌جانبه کشور تاثیرگذار باشد. در برنامه‌های پیشین اعلام شد، بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرایی نشده، امیدوارم ما موفق شویم که اعلام کنیم برنامه هفتم کاملا اجرایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم است، اظهار داشت: تلاش شده در این بودجه تقدیمی، بسیاری از ناترازی‌هایی که امروز موجب رنج همگان است تراز شود؛ با یک حرکت جهادی نه حرکت معمولی. در راستای مهار تورم تلاش شده است. مهار تورم عللی دارد؛ اول کسری بودجه، دوم رشد نقدینگی و سوم ناترازی بانک‌ها و برداشت‌های از بانک مرکزی و علل دیگر.

مولدسازی در استان‌ها و مراکز فعال شده است

وی با بیان اینکه در تمام برنامه های دولت بر مولد سازی تاکید شده است، گفت: برخی فکر می‌کردند آیین نامه مولد سازی قانون گذاری است، ولی آیین نامه مولد سازی، روش اجرای سریع و دقیق قانونی است که مجلس بنا کرده و اصلا قانون گذاری نشده است. اصل قانون در بودجه سنواتی و در برنامه توسعه کشور بنا شده است. تا کی قرار است مجلس قانون بگذارد و دولت ها یکی پس از دیگری اجرایی نکنند؟ پیگیری عدم اجرایی مولد سازی جرات و شجاعت می خواست. مولدسازی در استان‌ها و مرکز فعال شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مساله سوم مساله ناترازی بانک‌ها یا ضرورت انضباط مالی و بانکی در کشور است، گفت: برنامه دولت و بانک مرکزی این است که وضعیت بانک‌های ناتراز را روشن کند و همان گونه که مستحضرید، یکی پس از دیگری تعیین تکلیف می‌شود. تلاش دولت بر انضباط بخشی است و هیچ سهامدار و سپرده‌گذاری دچار مشکل نخواهد شد.

وی در ادامه مطرح کرد: وقتی این موارد که موجب تورم است کنترل شود طبیعتا شاهد کاهش تورم خواهیم بود. تورم ماهانه، تورم نقطه به نقطه و سالانه کاهشی شده است. اگر انضباط مالی، توجه به هزینه‌ها و درآمدها انجام شود حتما شاهد کاهش تورم خواهیم بود، آنچه مورد امر رهبری انقلاب، خواست دولت، مجلس و همه مردم عزیز ایران است.

رئیسی با اشاره به اینکه بیش از ۶ هزار واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل وارد چرخه تولید شده‌اند، گفت: در تلاش هستیم که نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم و اکنون نیز روشن است که چگونه به رشد تولید کمک کرده است. یش از ۶ هزار واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل وارد چرخه تولید شده‌اند.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری دولت سیزدهم، دولت کار و فعالیت است. اختصاص صفت کار و فعالیت به این دولت افتخاری است. تلاش دولت این است که دغدغه های مردم را برطرف و مشکلات را حل کند. با همکاری و تعامل مجلس و دولت می توان کار را به خوبی پیش برد و رضایت مردم را کسب کرد. 

 

رئیس‌جمهور وارد مجلس شد

برچسب ها: لایحه بودجه 1403 مجلس دولت ناترازی ها سهامداران رشد اقتصادی مهار تورم سپرده‌گذاری عملکرد دولت ها
ارسال نظر
آخرین اخبار