۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
تعداد بازدید: ۱۳۴۳۳۶۵
گزارش اختصاصی خطوط از کمیسیون صنایع مجلس و جلسه معدنداران و تولیدکنندگان داخلی؛
اسماعیلی در نقد حمایت های دولتی از تولید داخل ماشین آلات معدنی پرسید: حمایت از تولید یک دستگاه با چه هدفی صورت گرفته است؟ آیا باید بعد از 30 سال حمایت، 40 درصد دستگاه را در داخل تولید کنیم آن هم با دو برابرقیمت!؟ آیا هدف از حمایت این است که 40 سال حمایت کنیم و تنها 40 درصد محصول در داخل تولید شود؟
کد خبر: ۳۵۰۷۸
بررسی قانون واردات ماشین الات معدنی
 
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ جلسه بررسی و هم اندیشی برای رفع مشکلات واردات ماشین آلات معدنی به ریاست عزت الله اکبری تالار پشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و با حضور معدنداران، تولید کنندگان داخلی ماشین آلات معدنی و نماینده دولت و وزارت صمت در کمیسیون صنایع  برگزار شد که در آن، هر کدام از حاضران با اشاره به مشکلات موجود در این حوزه و انتقاد نسبت به قانون موجود در رابطه واردات ماشین آلات نقطه نظرات خود را بیان کردند. 
 
در ادامه بخش اول گزارش خطوط از آنچه در کمیسیون صنایع مجلس بین معدنداران و تولیدکنندگان داخلی ماشین آلات گذشت را مطالعه می فرمایید.
 
اسماعیلی، معدندار بخش خصوصی با اشاره به مشکلات فعالان معدنی در بخش مهم کار خود یعنی ماشین آلات گفت: معدنکاران داخلی مجبور هستند ماشین آلات تولید داخلی را تهیه کنند.
وی با انتقاد از حمایت های یکطرفه دولت از تولیدکنندگان داخلی ماشین آلات معدنی خطاب به یکی از مدیران کارخانجات داخلی افزود: حمایت دولتی که از شما تولیدکنندگان می شود باید پشت این حمایت، هدفی وجود داشته باشد. بنده به عنوان کسی که در افغانستان نیز فعالیت معدنی انجام می دهم و از قوانین آنجا اطلاع دارم اگر بخواهم به یک نمونه از حمایت های دولتی آنها از فعالان تولیدی در این حوزه اشاره کنم همین قدر بدانید که دولت طالبان به محض گرفتن قدرت در دست، اولین کاری که کرد واردات ماشین آلات معدنی را آزاد کرد.
اسماعیلی با اشاره به قیمت های نابرابر تولیدات ماشین آلات کارخانه های داخلی گفت: در صورتی کارخانه داخلی یک بیل 220 تن را برای ما 6 میلیارد 200 میلیون فاکتور کرده است که در امارات قیمت بیل 800 کوماتسو مدل 2008 هم قیمت بیل تولید داخلی است و قیمت نوی این بیل 1/2میلیون دلار است در حالی که تولید داخلی با 40 درصد داخلی سازی تقریبا دو برابر آن قیمت دارد.
وی با تکرار مشابه سئوال اول خود گفت: اینجا باید پرسید؛ حمایت از تولید یک دستگاه با چه هدفی صورت گرفته است؟ آیا باید بعد از 30 سال حمایت، 40 درصد دستگاه را در داخل تولید کنیم آن هم با دو برابرقیمت!؟ آیا هدف از حمایت این است که 40 سال حمایت کنیم و تنها 40 درصد محصول در داخل تولید شود؟
 
اسماعیلی: طالبان به محض گرفتن قدرت اولین کار واردات ماشین آلات معدنی را آزاد کرد!
 

جمشیدوند: اگر اینطور باشد قیمت های تمام معدنکارهایی که نزد ما پرفرم پر می‌کنند نادرست است!

 
اسماعیلی: طالبان به محض گرفتن قدرت اولین کار واردات ماشین آلات معدنی را آزاد کرد!
 
 
 
جمشیدوند، مدیرکل ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی وزارت صمت به عنوان نماینده دولت در جواب انتقادات بالا گفت: در اینجا دو موضوع را خلط می‌کنیم؛ یکی میزان داخلی‌سازی و دیگری قیمت تولید است. شما بفرمایید قیمت دستگاه نو چه مقدار است؟
معدندار: ما کزیمم 170 هزار درهم!
نماینده دولت گفت: اگر اینطور باشد تمام معدنکارهایی که نزد ما پرفرم پر می‌کنند (چون بخشی از کار ما تامین ارزهای آن‌ها می‌باشد)، قیمت‌هایی که در آنجا درج می‌شود قیمت‌های نادرستی است!
معدندار پاسخ داد: اگر به گفته شما قیمت‌ها یکی است، پس چرا واردات را آزاد نمی‌کنید؟
نماینده دولت: شما باید معدندارهایی که برای وارد کردن دستگاه‌ها  پرفرم‌ها را ثبت می‌کنند، ببینید! در آنجا اظهار می‌کنید قیمت ها چندین برابر این قیمتی است که می‌فرمایید. البته امیدوارم این موضوع برای رفع تعهد ارزی نباشد!
وی اضافه کرد: اتفاقا امسال 3 برابر سال‌های قبل اظهارنظرهای شما ثبت شده است. این سوال پیش می‌آید که وقتی با 3 میلیارد تومان می‌شود دستگاه  وارد کرد پس، چرا پرفرم‌ها در رنج6 میلیارد تومان ثبت می‌شود؟ در پرفرم‌هایی که برای ماشین پی‌سی 400 ثبت شده است، قیمت ماشین‌ دست دوم 16 میلیارد تومان، 13 میلیارد تومان و14 میلیارد تومان درج شده، که اتفاقاً این فرصت مناسبی است تا آنها را بررسی و پرفرم‌های ثبت شده برای ماشین نو را از نظر قیمت با ماشین تولید داخلی مقایسه نماییم.
 
 
بررسی قانون واردات ماشین الات معدنی

 

شکوری: تولیدکنندگان داخلی به جای تقابل، اعلام کنند سالانه چند دستگاه ماشین آلات معدنی تولید می‌کنند؟

 بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران به عنوان معدندار دیگری وارد بحث شد و پرسید: آیا بیل 200 کوماتسو با محصول داخلی قابل مقایسه است؟
امین زاده، تولید کننده ماشین‌های داخلی جواب داد: باید بررسی شود!
 معدندار گفت: این دام تراکتی که شما  10 میلیارد و 800 میلیون تومان فاکتور کرده‌اید در چین مشابه آن محصول با قیمت یوان بازار آزاد 5 میلیارد تومان است  و هر دوی آنها نو هستند.
 
 شکوری گفت: به جای تقابل، اعداد را به ما اعلام کنید و بگویید به عنوان تولید کننده داخلی سالانه چند دستگاه ماشین آلات معدنی تولید می‌کنید؟
 تولید کننده ماشین‌های داخلی پاسخ داد: لودرهایی که در کارخانه ما تولید می‌شوند، 44 درصد عمق ساخت دارند، یعنی 44 درصد آن در داخل تولید می‌شود.
 
ادامه مطالب مطروحه در جلسه کمیسیون صنایع مجلس بین فعالان معدنی و تولیدکنندگان داخلی ماشین آلات روزهای آتی در پایگاه خبری تحلیلی خطوط  منتشر خواهد شد.
اسماعیلی: طالبان به محض گرفتن قدرت اولین کار واردات ماشین آلات معدنی را آزاد کرد! +فیلم
 
 
 
 
 
برچسب ها: فعالان معدنی چالش های معدن ماشین آلات معدنی تولید داخلی دولت طالبان افغانستان واردات #تولیدکنندگان داخلی مجلس کمیسیون صنایع و معادن مجلس
ارسال نظر
نظرزاده عنصرودی
۱۰:۱۵ - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
اقا خداقوت. اینارو چرا صداوسیمای خودمون تو برنامه هایی مثل پایش پخش نمی کنه؟؟؟؟ باز هم شما شفاف سازی مکنید که دمتون گرم. شما باعث شدید مردم منطقه ما بجای گرفتن راه معدنکار برن سراغ فرمانداری و از اونا پیگیر حقوق دولتی معدن بشند که چرا این همه پول که حق اهالی منطقه ماست برای روستا و ده های اطراف هزینه نمیشه؟؟؟ چون قبل میگفتن معدنکار نمیده که ما هزینه کنیم اما ما با دیدن برنامه های شما و شنیدن حرف های معدنکاران فهمیدیم که معدنکار بدبخت پرداخت می کنه اما اینا هزینه نمی کنند. خیر ببینید.
آخرین اخبار