۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
تعداد بازدید: ۹۴۷۲۶۱
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: شما در دنیا ماشین بالای ۵ سال پیدا نمی‌کنید چرا که هر سال ۲۰ درصد مستهلک می‌کنند و در سال پنجم مالیات زیادی بر آن‌ها تعلق می‌گیرد که ماشین آلات بالای ۵ سال خود را می‌فروشند. به همین دلیل خرید ماشین آلات زیر ۵ سال بی‌معنی است مگر اینکه صاحب شرکت ورشکست شده باشد یا تغییر شغل بدهد و تصمیم به فروش بگیرد.
کد خبر: ۳۵۱۱۶

چرا زور می‌گویید؟/۱۵هزار ماشین کهنه در کشور وجود دارد می خواهید۱۱هزار هم وارد کنید! 

خرید ماشین آلات زیر ۵ سال بی‌معنی است/ شرکت هپکو به جای همکاری جلوی واردات را گرفته است

دولت باید شرایط را فراهم و از فعالین اقتصادی حمایت کند 

 
بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: شما در دنیا ماشین بالای ۵ سال پیدا نمی‌کنید چرا که هر سال 20 درصد مستهلک می‌کنند و در سال پنجم مالیات زیادی بر آنها تعلق می‌گیرد که ماشین آلات بالای ۵ سال خود را می‌فروشند. به همین دلیل خرید ماشین آلات زیر ۵ سال بی‌معنی است مگر اینکه صاحب شرکت ورشکست شده باشد یا تغییر شغل بدهد و تصمیم به فروش بگیرد.
شکوری: کشورهای همسایه در بخش راه سازی با توجه به اینکه تمام برندها موجود است و وزارتخانه‌های آنها محدودیتی برای واردات در نظر نگرفته‌اند ترجیح می‌دادند از غلتک‌های هپکو استفاده کنند. چرا تولید داخلی که در ساخت غلتک، گریدرهای جی ۴۰۰ و ماشین های مناسب برای شن و ماسه بسیار خوب است در این زمینه فعالیت نمی‌کند و می‌خواهد تمام ماشین‌ها را تولید نماید؟
 

عقل ما نیز می‌رسد ماشین نو تهیه کنیم، اما با تسهیلاتی که بانک‌ها نمی‌دهند نمی‌شود به سمت خرید ماشین‌های نو رفت!

 
تمام معدنکاران می‌خواهند و دوست دارند که ماشین نو تهیه کنند چراکه عقل ما نیز می‌رسد، اما امروزه با این قیمت ارز و تسهیلاتی که بانک‌ها نمی‌دهند و قیمت‌های پایین کار نمی‌شود که به سمت خرید ماشین‌های نو برویم وگرنه مصرف پایین سوخت ماشین‌های نو خودش صرفه اقتصادی بالایی حتی در اندازه تولید ماشین آلات معدنی داخلی دارد.
 
دومین نکته که اجازه نمی‌دهد ما به سمت خرید ماشین‌های نو برویم، سوخت ماست که بالای یک درصد گوگرد دارد چرا که پمپ‌های ماشین را مشکل‌دار می‌کند. بسیاری از ماشین‌های وارداتی نو با سوخت‌های جدید یورو نتوانستند کار کنند و در نهایت مجبور شدیم سیستم آنها را تعویض و از سیستم‌های قدیمی استفاده کنیم. در نتیجه برای این اتفاق دولت باید شرایط را فراهم و از فعالین اقتصادی حمایت کند اما این اتفاق صورت نمی‌گیرد.
 
 
در حقوق دولتی معادن عنوان شده ۵ درصد از حقوق دولتی معادن طبق مصوبه مجلس به صندوق بازگردد تا صندوق بتواند از بخش تولید حمایت مالی کند، اما این مبلغ به صندوق واریز نشده است. دولت آن مبلغ را نمی‌دهد حتی مجلس نیز نتوانسته دولت را مجاب کند. در بحث ۱۵ درصد سهم استان‌ها هم همین موضوع را شاهد هستیم. دولت کسری بودجه دارد و از پرداخت این وجوه امتناع می‌کند که باید این واقعیت را پذیرفت.
 
 
به جای آنکه هر معدنکار دو ماشین سفارش دهد باید شرکت‌هایی مانند هپکو ثبت سفارش انجام دهند و به یکباره ۱۰۰۰ دستگاه ماشین آلات معدنی وارد کشور کنند، اما این شرکت‌ها به جای همکاری جلوی واردات را گرفتند.
 
با تمام این مشکلات که بانک‌ها تسهیلات نمی‌دهند و منابع خود را صرف امور اقتصادی نمی‌کنند بلکه خود برای خودشان خرج می‌کنند، با عدم حمایت‌های دولت و گرانی دلار مجبور می‌شویم به سمت واردات ماشین آلات دست دوم برویم، اما با محدودیت‌هایی که وزارتخانه تعیین کرده به عنوان مثال هر معدنی که مجوز و پروانه بهره‌برداری دارد اگر این میزان استخراج کند می تواند یک یا دو ماشین وارد کند که واردات یک یا دو ماشین کار احمقانه‌ای است.

همه باید از تولید داخلی حمایت کنیم اما نه اینکه برای حمایت از یک بخش کوچک برای بخش بزرگتری ممنوعیت ایجاد کنیم!

 
به جای آنکه هر معدنکار دو ماشین سفارش دهد باید شرکت‌هایی مانند هپکو ثبت سفارش انجام دهند و به یکباره ۱۰۰۰ دستگاه ماشین آلات معدنی را وارد کشور کنند، اما این شرکت‌ها به جای همکاری جلوی واردات را گرفتند. درست است باید همه از تولید داخلی حمایت کنیم، اما نه اینکه برای حمایت از یک بخش کوچک از تولید داخلی ممنوعیتی را برای یک بخش بزرگتری را ایجاد کنیم.
 
شکوری در ادامه گفت: در کشورهای همسایه در بخش راه سازی با توجه به اینکه تمام برندها موجود است و وزارتخانه‌های آنها محدودیتی را برای واردات در نظر نگرفته‌اند آنها ترجیح می‌دادند از غلتک‌های هپکو استفاده کنند. چرا تولید داخلی که در ساخت غلتک، گریدرهای جی ۴۰۰ و ماشین های مناسب برای شن و ماسه بسیار خوب است در این زمینه فعالیت نمی‌کند و می‌خواهد تمام ماشین‌ها را تولید نماید؟
سوخت ما بالای یک درصد گوگرد دارد پمپ‌های ماشین را مشکل‌دار می‌کند. بسیاری از ماشین‌های وارداتی نو نتوانستند با سوخت ما کار کنند و در نهایت مجبور شدیم سیستم آنها را تعویض و از سیستم‌های قدیمی استفاده کنیم.
 
خرید ماشین آلات زیر ۵ سال بی‌معنی است/ شرکت هپکو به جای همکاری جلوی واردات را گرفته است

به جای اینکه ماشین کهنه وارد کنید، سرویس و نگهداری دستگاه‌های موجود را انجام دهید

در حالی که در هیچ کجای دنیا اینطور نیست که یک کارخانه بخواهد همه ماشین ها را خود تولید کند. اینکه از هر نوع ماشین ده عدد ساخته شود، اختصاصی سازی می‌شود نه سری. ماشین‌های سنگین جی ۴۰۰ در کشور ۸ عدد موجود است. این ماشین رول‌هایی دارد که هر کدام یک تن وزنشان است. شرکت هپکو این رول‌ها را برای ما یک سوم قیمت خارجی ساخت و تحویل داد که شش هزار ساعت هم از قطعه اصلی ایتالیایی بیشتر کار می کرد .سوال من این است: چرا قطعات تولید نمی‌کنید؟
ماشین‌های سنگین جی ۴۰۰ که در کشور ۸ عدد است رول‌هایی دارد که هر کدام یک تن وزنشان است. شرکت هپکو این رول‌ها را برای ما یک سوم قیمت خارجی ساخت و تحویل داد که شش هزار ساعت هم از قطعه اصلی ایتالیایی بیشتر کار می کرد. سوال من این است: چرا قطعات تولید نمی‌کنید؟
 
در کشور ۱۵ هزار ماشین کهنه وجود دارد و می خواهید ۱۱ هزار ماشین کهنه هم وارد کنید. به جای اینکه ماشین کهنه وارد کنید، سرویس و نگهداری دستگاه‌های موجود را انجام دهید. به خدا قسم درآمد این کار از تولید ماشین‌الات بیشتر است. هیچ کس چنین ماشین آلاتی را نمی خرد باید به لحاظ کیفیت و قیمت جذابیت داشته باشند تا بخریم وقتی نداشته باشد چرا زور می‌گویید؟
 
ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: در بعضی مواقع جلوی واردات ماشین آلات را می گیرند. هر شرکتی باید توان ساخت خود را اعلام کند و بگوید که چقدر می توانند تولید کنند هر چقدر که نمی توانند ما وارد کنیم تا بتوانیم در این زمینه حمایت کنیم. اختلاف قیمتی که شرکت هپکو با نمونه های خارجی اش دارد کاملا مشخص است می تواند این قیمت ارزان تر باشد. چرا فاکتورهای هپکو در بازارساز خیلی فروش می شود این مورد اصلا جالب نیست و آخرین مورد هم اینکه معدنکاران ما ثبت سفارش می گیرند اما مجوزات در بازار خیلی فروش می شود. 
 
ادامه این گزارش روزهای آتی منتشر خواهد شد.
 
برچسب ها: معدن #مواد معدنی کمیسیون صنایع و معادن ماشین آلات معدنی تولید داخلی حقوق دولتی معادن حمایت از تولید ملی تسهیلات بانکی بانک ها مجلس
ارسال نظر
آخرین اخبار