۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
تعداد بازدید: ۵۱۶۲۲۲
رمضانی، استاد بیماری‌های عفونی گفت: هرچه به سمت گرم شدن هوا و فصل تابستان رویم، ویروس‌های تنفسی کاهش پیدا می‌کنند و یک سری عفونت‌های گوارشی بیشتر می‌شوند.
کد خبر: ۳۶۵۲۷

ویروس‌های شایع فصل تابستان/ این بیماری تمامی گروه‌های سنی را درگیر می‌کند!

افزایش ابتلا به دو نوع هپاتیت به دنبال گرم شدن هوا/ کدام گروه‌ سنی بیشتر درگیر می‌شود؟

دکتر آمیتیس رمضانی، استاد بیماری‌های عفونی، دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور و مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به بیماری‌های شایع فصل تابستان اشاره و مطرح کرد: در پاییز و زمستان ویروس‌هایی که شایع است، ویروس‌های تنفسی هستند، اما هرچه به سمت گرم شدن هوا و فصل تابستان رویم، ویروس‌های تنفسی کاهش پیدا می‌کنند و یک سری عفونت‌های گوارشی بیشتر می‌شون،د یعنی ما انتظار داریم به تدریج در روزها و ماه‌های آینده بیشتر با مواردی برخورد کنیم که عفونت‌های گوارشی دارند.

بیشتر بخوانید: استفاده از ماست طبیعی و شیر کم‌چرب در زمان آلودگی هوا/کودکان را از بچگی به طعم طبیعی غذا‌ها عادت دهیم/چگونه در مقابل بیماری‌ها مقاوم شویم

ویروس‌های هپاتیت a و هپاتیت e، ویروس‌هایی هستند که علائم گوارشی ایجاد می‌کنند و به دنبال گرم شدن هوا ابتلا به این دو موارد افزایش می‌یابد.

علائم عفونت‌های گوارشی

رمضانی در ادامه به برخی از ویروس‌های گوارشی اشاره و مطرح کرد: علائم عفونت‌های گوارشی تب، تهوع و استفراغ هستند، اما عللی که باعث این عفونت‌ها می‌شوند، طیف وسیعی از عفونت‌های ویروسی همانند نوروویروس ها و آدنوویروس‌ها هستند. ناگفته نماند که حتی کرونا هم که درست است یک ویروسی تنفسی است اما می‌تواند یکی از علائم گوارشی باشد. یک سری عوامل هم باکتری‌ها هستند یعنی هرچه ما به سمت گرم شدن هوا می‌رویم این عفونت‌ها بیشتر می‌شوند همچنین بیماری وبا، مسئله دیگر مسمومیت‌های غذایی است، به دلیل آنکه هوا گرم است این نوع مورد مسمویت افزایش می‌یابد، حتی زمانی که در منزل هم غذایی درست می‌کنیم نباید دیگر همانند فصل زمستان چندین ساعت بیرون از یخچال باشد چون یک سری عوامل باکتری رشد می‌کنند که باعث مسمومیت غذایی می‌شوند. ویروس‌های هپاتیت هم هستند به خصوص ویروس‌های هپاتیت a و هپاتیت e، این دو از ویروس‌هایی هستند که علائم گوارشی ایجاد می‌کنند و به دنبال گرم شدن هوا ابتلا به این دو موارد افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: علت و علائم بیماری سندروم داون؟/چرایی عدم انجام غربالگری در ایران!/مواردی که احتمال ابتلای نوزاد را افزایش می‌دهد

ویروس‌های شایع فصل تابستان/ این بیماری تمامی گروه‌های سنی را درگیر می‌کند!

وی افزود: یکی دیگر از مسائل تابستان این است که سفرها زیاد می‌شوند. به همین خاطر به دلیل آنکه فرد دسترسی به غذا و آب سالمی ندارد، شاهد افزایش اسهال مسافرتی خواهیم بود. حتما در هنگام سفر آب را بجوشانید چرا که آب جوشیده بسیاری از علائم عفونی را از بین می‌برد.

مواردی که باید برای مقابله با ویروس‌ها رعایت شود

برای بیماری‌های گوارشی بیشتر بهداشت فرد مهم است یعنی اینکه شست و شو دست‌ها بسیار مهم است چون عفونت گوارشی از طریق تماس دست انتقال می‌یابد. در کل راه‌های انتقال عفونت‌های گوارشی: تماس مستقیم با فرد بیمار، استفاده از منبع آب آلوده و غذای آلوده است.

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور به راه‌های انتفال عفونت‌های گوارشی اشاره کرد و گفت: مواردی که ذکر شد، اصل عفونت‌هایی هستند که در فصل گرما شاهد هستیم. برای بیماری‌های گوارشی بیشتر بهداشت فرد مهم است یعنی اینکه شست و شو دست‌ها بسیار مهم است چون عفونت گوارشی از طریق تماس دست انتقال می‌یابد. در کل راه‌های انتقال عفونت‌های گوارشی: تماس مستقیم با فرد بیمار، استفاده از منبع آب آلوده و غذای آلوده است. این سه موارد راه‌های اصلی انتقال عفونت‌های گوارشی هستند.

رمضانی در جواب سوال خبرنگار خطوط در خصوص اینکه کدام گروه‌های سنی بیشتر درگیر ویروس‌های گوارشی می‌شوند، پاسخ داد: در خصوص بیماری وبا تمامی گروه‌های سنی درگیر می‌شوند، اما طبعا بسیاری از عفونت‌ها در کودکان و افراد سالمند جدی‌تر بروز می‌کند به دلیل آنکه کودکان هنوز ایمنی لازم ندارند و یک مورد دیگر اینکه کم آبی بسیار زیاد در این دو گروه تاثیر می‌گذارد. 

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران در پایان خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که با نزدیک شدن به فصل تابستان دو ویروس دیگر همچون آبله مرغان و ویروس تب خونریزی‌دهنده افزایش پیدا می‌کند که این دو بیماری مهم و جدی است.

برچسب ها: ویروس عفونت آمیتیس رمضانی هپاتیت گروه سنی گرم شدن هوا بیماری های گوارشی علائم وبا علائم
ارسال نظر
آخرین اخبار