۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
تعداد بازدید: ۵۴۴۴۹۶
رمضانی، دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور گفت: مسئله‌ای که در کشور داریم مهاجرین است که یک مقدار اختلال در برنامه‌های ریشه‌کنی و کنترل مالاریا ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۳۶۵۳۰

مالاریا چیست؟/ از علائم بیماری تا تشریح جزئیات ساخت واکسن

ایجاد اختلال در برنامه‌های ریشه‌کنی و کنترل مالاریا با "مهاجرین"/ از کدام استان‌ها بیماری مالاریا گزارش می‌شود؟

دکتر آمیتیس رمضانی، استاد بیماری‌های عفونی، دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور و مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز جهانی مالاریا گفت: مالاریا بیماری است که از طریق پشه منتقل می‌شود، شرایط آب و هوایی منطقه و شرایط اقلیمی بسیار مهم است، انگلی که داخل پشه زندگی می‌کند و منتقل می‌شود بسیار به شرایط اقلیمی بستگی دارد. این بیماری بیشتر در استان‌های خاص است.

بیشتر بخوانید: ویروس‌های شایع فصل تابستان؟/افزایش عفونت‌های گوارشی طی روزها و ماه‌های آینده/این بیماری تمامی گروه‌های سنی را درگیر می‌کند!

رمضانی ادامه داد: موفقیت‌های زیادی در کنترل مالاریا داشته‌ایم، اقداماتی که وزارتخانه انجام داده از نظر درمانی و شناسایی این افراد بسیار خوب بود. یک مسئله‌ای که در کشور داریم مهاجرین است که یک مقدار اختلال در برنامه‌های ریشه‌کنی و کنترل مالاریا ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: استفاده از ماست طبیعی و شیر کم‌چرب در زمان آلودگی هوا/کودکان را از بچگی به طعم طبیعی غذا‌ها عادت دهیم/چگونه در مقابل بیماری‌ها مقاوم شویم

به طور کلی علائم مالاریا تب و لرز شدید است و سپس ممکن است تب‌ و لرز قطع شود و مجددا با یک فاصله دو الی سه روزه برگردد و در کل علائم در حال رفت و برگشت باشد.

علائم بیماری مالاریا

وی به علائم بیماری مالاریا اشاره کرد و گفت: مالاریا یک بیماری تب‌دار است البته بستگی به نوع انگلی که در پشه است، علائم فرق می‌کند اما به طور کلی علائمی که دارد تب و لرز شدید است و سپس ممکن است تب‌ و لرز قطع شود و مجددا با یک فاصله دو الی سه روزه برگردد و در کل علائم در حال رفت و برگشت باشد. تب و لرز قابل توجه جدی است. وقتی انگل وارد گلبول‌های قرمز می‌شوند باعث پارگی آن‌ها می‌شود و علائم شدیدتر و جدی‌تر می‌شود. بیشترین مالاریایی که در کشور خودمان داریم مالاریا فالسیپاروم و ویواکس است. از استان‌هایی همانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان بیماری مالاریا گزارش می‌شود. برای درمان مالاریا یک درمان مرحله حاد داریم که انجام می‌دهیم و یک درمان هم برای اینکه دوباره این بیماری عود نکند. اگر مالاریا درمان نشود فرد می‌تواند منجر به مالاریا مغذی و دچار کم‌خونی و افت قند خون می‌شود.

مالاریا چیست؟/ از علائم بیماری تا تشریح جزئیات ساخت واکسن

واکسن مالاریا ساخته می‌شود؟

واکسن مالاریا در در حال مطالعه است اما ساخت واکسن برای این بیماری کار بسیار مشکلی است. آن چیزی که مهم است این است که پیشگیری و کنترل مهم‌تر از واکسن است.

استاد بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: برای حذف مالاریا اقدامات بسیاری انجام شده تا بتوانیم گواهی حذف مالاریا را از مقامات بین‌المللی دریافت کنیم و این نشان‌دهنده موفقیت است چون کنترل مالاریا کار بسیار سختی است بسیاری از کشورها موفق در کنترل این بیماری نبودند، ان شاالله موفق شویم به گواهی حذف مالاریا در کشورمان دست پیدا کنیم.

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور به ساخت واکسن مالاریا اشاره و مطرح کرد: واکسن مالاریا در در حال مطالعه است اما ساخت واکسن برای این بیماری کار بسیار مشکلی است. آن چیزی که مهم است این است که پیشگیری و کنترل مهم‌تر از واکسن است. افرادی که سفر می‌روند باید نکات بسیاری را رعایت کنند همانند اینکه لباسشان پوشیده باشد یا زیر پشه‌بند استراحت کنند؛ در کل نکات پیشگیری مهم‌تر و قابل کنترل‌تر است.

برچسب ها: مالاریا بیماری مالاریا آمیتیس رمضانی واکسن علائم
ارسال نظر
آخرین اخبار