۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲
تعداد بازدید: ۵۸۳۹۱۸
امین فروغی، استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: هیچ کدام از شاعران از این توفیق برخودار نبودند که بیش از ۷۰۰ سال آثار آن‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس شود.
کد خبر: ۳۶۵۱۹

امروز با کهکشانی از اشعار پارسی روبه‌رو هستیم اما سعدی جایگاه ویژه‌ای دارد!

مهم‌ترین کتاب تربیتی پس از قرآن؛ گلستان سعدی/ کار هر کسی نیست مثل سعدی شعر گفتن!

راز ماندگاری حکایات سعدی؟/گلستان پس از قرآن مهم‌ترین کتاب تربیتی است!

مهدی امین فروغی، استاد زبان و ادبیات فارسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز سعدی مطرح کرد: سعدی بزرگ یکی از قله‌های ادب فارسی و از بزرگانی است که در طول قرون این زبان فاخر و دوست داشتنی را به بهترین شکل حفظ کرده است. در طول قرون مختلف شاعران بسیاری در تاریخ ما ظهور کرده‌اند که هرکدام با زبان و بیانی زبان فارسی را پاس داشتند و از زوایای مختلف به زندگی انسان پرداختند، از قرن سوم به بعد در آسمان شعر و ادب شاعرانی ظهور کردند و امروزه با کهکشانی از اشعار پارسی روبه‌رو هستیم، اما از میان تمامی شاعران سعدی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: شعرهای آئینی استان یزد انگار با یک ظالم امروزی صحبت می کند|وزارت فرهنگ بر موضوعات فضای مجازی مراقبت و هوشمندی داشته باشد

مهم‌ترین کتاب تربیتی پس از قرآن؛ گلستان سعدی

گلستان سعدی این توفیق را داشته که پس از قرآن مهم‌ترین کتاب تربیتی باشد و هنوز هم این آثار در حوزه تربیت ما ایرانیان یکی از متون بسیار مهم است.

امین فروغی گفت: سعدی مرد تربیت است، شاعری است که عقل و عشق را باهم دیده و با هم در اشعار خود آورده، هیچ کدام از شاعران از این توفیق برخودار نبودند که بیش از ۷۰۰ سال آثار آن‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس شود. گلستان سعدی این توفیق را داشته که پس از قرآن مهم‌ترین کتاب تربیتی باشد و هنوز هم این آثار در حوزه تربیت ما ایرانیان یکی از متون بسیار مهم است. گلستان و بوستان سعدی دو کتاب تربیتی هستند، اگر بگوییم ما ایرانیان بر سر سفره جهانی‌بینی سعدی تربیت شده‌ایم حرف درستی گفته‌ایم، سعدی حق بزرگی بر گردن ما ایرانیان دارد. به باور بنده اگر هیچ کدام از آثار شعرای دیگری را نداشتیم و فقط گلستان و بوستان سعدی را داشتیم کفایت می‌کرد تا در تربیت جامعه از آن استفاده کنیم و بتوانیم فرزندانی متعادل تربیت کنیم. 

بیشتر بخوانید: جنجال‌های آقای شاعر در کوچه کیارستمی، شاملو و گلستان!

راز ماندگاری حکایات سعدی

مهم‌ترین کتاب تربیتی پس از قرآن؛ گلستان سعدی/ کار هر کسی نیست مثل سعدی شعر گفتن!

دو راز که راز ماندگای حکایات سعدی هستند، بسیار مهم‌اند: یکی زبان بسیار ساده و روان سعدی و دیگر از نظر محتوا این پختگی و جهان دیدگی که این شاعر داشت و در آثار خود به نمایش گذاشت.

این استاد زبان و ادبیات فارسی در خصوص علل راز ماندگاری حکایات سعدی بیان کرد: راز ماندگاری حکایات سعدی از دو وجه است یکی زبان سهل و ممتنع سعدی است که بسیار ساده و روان اخلاقیات و عشق را مطرح می‌کند، کار هر کسی نیست مثل سعدی شعر گفتن. و دوم از نظر محتوا، سعدی یک مرد جهان دیده بود و سرد و گرم روزگار را چشیده بود، سفرهای متعدد داشت و این آشنایی از آن یک مرد پخته ساخته بود که وقتی قلم به دست گرفت و بوستان و گلستان را نوشت تمام تجربیات او در این اشعار متجلی شد. پس این دو راز که راز ماندگای حکایات سعدی هستند، بسیار مهم‌اند: یکی زبان بسیار ساده و روان سعدی و دیگر از نظر محتوا این پختگی و جهان دیدگی که این شاعر داشت و در آثار خود به نمایش گذاشت.

برچسب ها: یادروز سعدی سعدی شاعر گلستان مهدی امین فروغی ایرانیان مهمترین قرآن آثار ادبی رازی
ارسال نظر
آخرین اخبار