۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
تعداد بازدید: ۳۱۶۰۲۴
مدیرکل آموزش پرورش شهر تهران گفت: در سند تحول بنیادین همه ارکان جامعه دستگاه متولی اجرای سند تحول بنیادین هستند، این برداشت غلط است که سند تحول بنیادین را فقط باید آموزش و پروش اجرا کند. البته نقش مهمی در رابطه با این موضوع دارد، اما همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها متولی این موضوع هستند و باید ایفای نقش و کمک کنند تا ما بتوانیم مسیر تحول را در آموزش و پرورش رقم بزنیم.
کد خبر: ۳۵۲۳۳

احمدی لاشکی: برنامه ششم توسعه ۳۷درصد هم اجرا نشده! /دولت موظف است به ازای هر خروجی آموزش و پرورش یک ورودی بدهد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درهمایش راهکارهای اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منطبق بر قانون اساسی با بیان اینکه صاحب نظران اعتقاد دارند در جهان سه دسته سرمایه طبیعی، غیرطبیعی و سرمایه انسانی داریم، تصریح کرد: سرمایه طبیعی از سمت خداوند به جوامع هدیه شده، سرمایه غیرطبیعی را انسان تولید کرده و اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین سرمایه، سرمایه انسانی است.
علیرضا کریمیان افزود: بررسی‌ها و مطالعات نشان می‌دهد کشور‌هایی که به کندی در حال حرکت هستند معمولا از سرمایه طبیعی بیشتر استفاده کردند و اما کشور‌هایی که در مسیر توسعه گام‌های موثری برداشته اند کشور‌های هستند که از سرمایه‌های انسانی بهتر و بیشتر استفاده کردند.
کریمیان تاکید کرد: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران در مسیر رشد و پیشرفت است باید به مراتب از سرمایه انسانی بیشتر استفاده کند و همچنین بر روی سرمایه انسانی سرمایه گذاری کند.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به عنوان بستر تولید سرمایه انسانی زبانزد است، اضافه کرد: دستگاه تعلیم و تربیت بهترین پایگاه برای تولید تربیت و رشد سرمایه انسانی کشور است و برای اینکه این اتفاق در آموزش و پرورش بهتر از گذشته رخ دهد، نیازمند ترسیم یک نقشه راه هستیم که امروز این نقشه و چشم انداز در اختیار ماست و آن چیزی نیست جز سند تحول بنیادین.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن گرامیداشت دوازدهم آذر سالروز تصویب قانونی اساسی و با اشاره به اینکه هر کشوری را می‌توان با قانون اساسی آن کشور به قضاوت نشست، گفت: قانونی اساسی کشور ما یکی از مترقی‌ترین قانون هاست و نقطه مشترک‌های فراوانی نیز بین قانونی اساسی و سند بنیادین وجود دارد. از آنجایی که قانون اساسی محصول خرد جمعی یک جمع نخبگانی است، این موضوع در رابطه با سند تحول بنیادین نیز صدق می‌کند بدین معنی که این سند هم محصول خرد جمعی از نخبگان است.

کریمیان دومین نقطه اشتراک بین دو سند (قانون اساسی و سند تحول بنیادین) را بحث مردم پایه بودن آن‌ها عنوان و تصریح کرد:، چون در قانون اساسی تمام دستگاه‌ها مسئول و متولی اجرای قانون اساسی هستند، پس قانون اساسی مردم پایه است، در سند تحول بنیادین نیز همه ارکان جامعه، دستگاه متولی اجرای سند تحول بنیادین هستند.
وی ضمن انتقاد از نگاه‌های واگذاری اجرای سند تحول صرفا به آموزش و پروش گفت: این برداشت غلط است که سند تحول بنیادین را فقط باید آموزش و پرورش اجرا کند. البته که آموزش و پرورش نقش مهمی در رابطه با این موضوع دارد، اما همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها متولی این موضوع هستند و باید ایفای نقش و کمک کنند تا ما بتوانیم مسیر تحول را در آموزش و پرورش رقم بزنیم.

این برداشت غلط است که سند تحول بنیادین را فقط باید آموزش و پروش اجرا کند!/ تمامی دستگاه‌ها متولی هستند

بودجه ای که به آموزش و پرورش اختصاص دادند پاسخگوی مسائل است؟ 

این برداشت غلط است که سند تحول بنیادین را فقط باید آموزش و پروش اجرا کند البته نقش مهمی در رابطه با این موضوع دارد اما همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها متولی این موضوع هستند و باید ایفای نقش کنند و کمک کنند تا ما بتوانیم مسیر تحول را در آموزش و پرورش رقم بزنیم.
دولت موظف است به ازای هر خروجی در آموزش و پرورش یک ورودی بدهد. امسال ۶۸ هزار نفر بازنشسته شدند پس باید به همین میزان از طریق آزمون نیرو بگیریم.

در ادامه این همایش دکتر لاشکی، معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش گفت: بحثی که در قانونی اساسی آمده به راحتی نوشته نشده است، بلکه داناترین‌ها آمدند و بند به بند آن را با تمام وجود نگاشتند. ۱۲ آذر ۱۳۵۸ این قانون تصویب شد و در حال حاضر در ۱۴۰۲ هستیم‌. بنده آمار دقیق ندارم که چه اندازه این قانون اجرا شده. برای اجرای قانون اساسی اول باور مردم نیاز است، اجرای قانون همیشه از نگارش مهم تر است. متاسفانه برنامه ششم توسعه ۳۷ درصد هم اجرا نشده، این برنامه‌ها فقط برای نگارش نیست.

لاشکی ادامه داد: در اجرای برنامه هفتم توسعه در خصوص مهم ترین چالش آموزش و پرورش که نیروی انسانی است یک بند بسیار مهم است که امیدواریم شورای نگهبان آن را تصویب کند.

وی با انتقاد از تزلزل جایگاه معلم گفت: از یک روزی به بعد جایگاه معلم را متزلزل کردیم. با رتبه بندی به دنبال رفع مشکلات هستیم. مجلس با سختی عنوان رتبه بندی را گذاشت. در مصوبه ای که آمده، اعلام شده دولت موظف است به ازای هر خروجی در آموزش و پرورش یک ورودی بدهد. امسال ۶۸ هزار نفر بازنشسته شدند پس باید به همین میزان از طریق آزمون نیرو بگیریم.

این برداشت غلط است که سند تحول بنیادین را فقط باید آموزش و پروش اجرا کند!/ تمامی دستگاه‌ها متولی هستند

 الزامی شدن درس حقوق قانون اساسی در درس‌های دانشگاه های فرهنگیان

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد: آموزش و پرورش با تمامی دستگاه فرق می کند، ظرفیت و اهمیت آموزش و پرورش را هیچ دستگاه ندارد‌. آموزش و پرورش تنهاترین دستگاه است، موقعی که به کمک نیاز دارد خیلی ها حضور ندارند. آیا بودجه ای که به آموزش و پرورش اختصاص دادند، پاسخگو مسائل است؟ نیازمند این هستیم  که فضا را برای اجرای قانون اساسی در حوزه آموزش و پرورش مهیا کنیم.

حبیب‌نژاد، سرپرست معاونت پژوهش و ترویج قانون اساسی  نیز در این همایش گفت: درخواستی از دانشگاه فرهنگیان داشتیم و آن الزامی شدن درس حقوق قانون اساسی و آشنا شدن با آن در درس های دانشگاه های فرهنگیان است. امیدواریم این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

برچسب ها: آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش معلم دولت مجلس برنامه ششم دستگاه های اجرایی
ارسال نظر
آخرین اخبار