۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
تعداد بازدید: ۲۳۶۸۷۳
رفیعی گفت: متاسفانه برای فرایندی که تغییرات اقلیمی بر کشور ما حاکم کرده است، برنامه‌ریزی درستی نداشتیم یا به صورت کلی تغییرت اقلیمی در برنامه‌ریزی‌های پایه‌ای و زیربنایی ما جایگاهی نداشت.
کد خبر: ۳۵۴۳۰

بیش از 90 درصد تالاب‌های کشور در حال خشک شدن است/ دستگاه‌ها بیشتر از این اینکه برای تغییرات اقلیم کاری کرده باشند، درگیر عوارض و آسیب‌های ناشی از آن بودند

یک گام بزرگ برای مدیریت تغییرات اقلیمی/ دولت محترم برنامه ملی سازگاری با تغییرات اقلیم را تهیه و مصوب کند

سمیه رفیعی، فعال حوزه محیط زیست و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به تشریح تاثیر تغییرات اقلیمی بر روی شرایط محیط زیستی پرداخت. 

رفیعی گفت: تغییرات اقلیمی فرایندی است که همه جای دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و کشور ما هم از این تاثیرات منفی مربوط به تغییرات اقلیمی در امان نبوده است. بالاخره موارد و پدیده‌هایی که هم اکنون به دلیل فرایند تغییر اقلیم شاهدش هستیم، شاید سابقا کمتر شاهد آن‌ها بودیم، اما متاسفانه این پدیده‌ها امروزه چالش‌هایی را برای کشور به وجود آورده به‌طوری که هم اکنون بیش از 90 درصد تالاب‌های کشور در حال خشک شدن است.

بیشتر بخوانید: مشکل آلودگی هوا در کلمبیا فقیرترین کشور‌ جهان حل شده چرا در تهران، اصفهان، تبریز و مشهد قابل حل نیست؟

وی ادامه داد: طی تابستان سال جاری در بازدیدی که از منطقه لار و دماوند تهران داشتم، محیط‌بان‌ها می‌گفتند به یاد نداریم دماوند را بدون برف دیده باشیم. این یک زنگ خطر است. متاسفانه در فرایند تغییرات اقلیمی حاکم  بر کشور، برنامه‌ریزی درستی نداشتیم یا به صورت کلی تغییرت اقلیمی در برنامه‌ریزی‌های پایه‌ای و زیربنایی ما جایگاهی نداشت‌.

بیش از 90 درصد تالاب‌های کشور در حال خشک شدن است/ دستگاه‌ها بیشتر از این اینکه برای تغییرات اقلیم کاری کرده باشند، درگیر عوارض و آسیب‌های ناشی از آن بودند

کشورها برای مدیریت کردن و البته سازگار کردن کشور خودشان، برنامه های منظم و منسجمی دارند اما متاسفانه ما این برنامه‌ریزی منسجم را انجام ندادیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: کشور از آنجایی هم که روی کمربند خشک زمین واقع شده است، نیازمند توجه بیشتر به این حوزه است. پس مدیریت بر مبنای تغییرات اقلیمی برای ما شاید بیشترین اهمیت را داشته باشد. گرچه عموما کشورها برای مدیریت کردن و البته سازگار کردن کشور خودشان، برنامه های منظم و منسجمی دارند، اما متاسفانه ما این برنامه‌ریزی منسجم را انجام ندادیم. البته بعضا توافق‌های بین‌المللی راجع به این موضوع است، اما بنده به عنوان یک کارشناس محیط زیست این توافقات را خیلی قبول ندارم. علت عمده اش هم این است که در بحث تغییرات اقلیمی با توجه به اینکه در کشورها اقلیم‌ها، شرایط سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی‌شان متفاوت است، نسخه واحد پیچیدن شاید کار درستی برای این مسئله نباشد و بنده روی این مسائل بحث دارم اما این دلیل نمی‌شود که ما برنامه داخلی خودمان را هم در واقع دقیق نشده، احصا نکرده و آینده را پیش بینی نکرده باشیم.

بیشتر بخوانید: مسیر توسعه کشور باید اصلاح شود/۸۰ درصد آب‌های تجدید پذیر ایران توسط چاه‌های کشاورزی استخراج می‌شود!

دستگاه‌ها بیشتر از این اینکه برای تغییرات اقلیم کاری کرده باشند، درگیر عوارض و آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی بودند بدون اینکه توجه متمرکز و منسجمی نسبت به فرایند تغییرات اقلیم داشته باشند.

رفیعی به نقش دیپلماسی در تغییرات اقلیمی اشاره کرد و گفت: نقش دیپلماسی هم در بحث تغییرات اقلیمی بسیار مهم است. نقش دیپلماسی برای رایزنی با کشورهای همسایه و خصوصا کشورهایی که با ما ویژگی‌های مشترک دارند، سرشاخه حوضه‌های آبریز بعضا خارج از مرزهای کشور است بنابراین نقش دیپلماسی آب می تواند بسیار موثر باشد، این موارد ابزارهایی است که در این روند و فرآیند تغییرات اقلیم می‌تواند کشور ما را از آسیب‌ها نجات دهد. البته که سازو کارها، راهکارها و حتی رویکردهای فنی هم است که باید در یک مجال مفصل نسبت به این مسئله پرداخته شود.

وی افزود: دستگاه‌ها بیشتر از این اینکه برای تغییرات اقلیم کاری کرده باشند، درگیر عوارض و آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی بودند بدون اینکه توجه متمرکز و منسجمی نسبت به فرایند تغییرات اقلیم داشته باشند یا اینکه برای آن فرایند برنامه منسجمی داشته باشند.

بیش از 90 درصد تالاب‌های کشور در حال خشک شدن است/ دستگاه‌ها بیشتر از این اینکه برای تغییرات اقلیم کاری کرده باشند، درگیر عوارض و آسیب‌های ناشی از آن بودند

مجلس مصوب کرده دولت در سال اول برنامه هفتم، برنامه ملی سازگاری با تغییرات اقلیم را تهیه و مصوب کند تا حداقل طی سال‌های اجرای برنامه، رویکرد کاهش آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیم را اتخاذ کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس تصریح کرد: ما در مجلس انجام نظارت کارشناسی، برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از بحث تغییرات اقلیم، در برنامه هفتم توسعه را پیشنهاد دادیم یعنی راهکار ما خیلی مشخص در مجلس مصوب شد که دولت محترم در سال اول برنامه، برنامه ملی سازگاری با تغییرات اقلیم را تهیه و مصوب کند تا حداقل طی سال‌های اجرای برنامه هفتم، رویکرد کاهش آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیم را اتخاذ کند. به جرات می‌توانم بگویم که برای حوزه‌ مدیریت تغییرات اقلیمی و البته کاهش اثرات آسیب‌های ناشی از آن یک گام بزرگ برداشته شده است.

برچسب ها: سمیه رفیعی تغییرات اقلیمی تالاب دولت مجلس برنامه هفتم توسعه کشور دستگاه های اجرایی عوارض آسیب ها
ارسال نظر
آخرین اخبار