۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
تعداد بازدید: ۸۸۸۸۷۹
گذشته‌های دور وقتی می‌شنیدیم فردی معتاد است، تنها تصویری که در ذهن همه حک می‌شد، یک مرد معتاد بود، اما از چندین سال گذشته و این روز‌ها وضعیت خیلی متفاوت شده است و زنان نیز به جمع معتادان پیوسته‌اند.
کد خبر: ۴۳۲۹

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، یکی از سم‌شناسان معروف دنیا به نام لودوینگ می‌گوید: «اگر غذا را مستثنی کنیم، هیچ ماده‌ای در روی زمین نیست که به اندازه مواد مخدر، چنین آسان وارد زندگی ملت‌ها شده باشد». اینکه موادمخدر به راحتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد باعث شده که اعتیاد هم دیگر مردانه نباشد و متاسفانه درصد زیادی از زنان و جوانان نیز به سمت اعتیاد گرایش پیدا کنند.
اعتیاد به مواد مخدر یکی از آسیب‌های اجتماعی اصلی جامعه جهانی است، آمار مصرف مواد مخدر در دنیای کنونی رو به افزایش است و اینکه زنان هم به این جمعیت اضافه شده‌اند بسیار نگران کننده است که باید توجه به این موضوع مورد نظر مسئولان باشد تا وضعیت رو به وخامت نرفته است.

معتادان زن در کشور طی پنج سال 2 برابر بیشتر شده است!

براساس آمار ستاد مبازره با مواد مخدر، نرخ میانگین معتادان نسبت به جمعیت فعال، در کشور ما حدد ۵.٣ درصد است، در حالی که متوسط این رقم در دنیا ۵.۵ درصد است.
این آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر افزایش اعتیاد در بین زنان نیز نگران کننده است، چون طبق گزارش این ستاد، در سال ۹۰ زنان مصرف‌کننده مواد ۵ درصد کل معتادان بودند و این در حالی است که در سال ۹۵ تحقیقات ستاد نشان داد، ۱۰ درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند و این یعنی طی پنج سال نسبت معتادان زن در کشور دو برابر بیشتر شده است.
طبق آخرین سرشماری انجام گرفته در سال ۹۵ کل معتادان در کشور کمتر از سه میلیون نفر است که باید با برنامه ریزی درست و هدفمند این جمعیت کمتر شود اگرچه ١٠ درصد آن‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند.
اما دلیل اینکه سهم اعتیاد در زنان دو برابر شده است بسیار مهم است، چون این موضوع زنگ هشداری برای همه است این مسأله می‌بایست واکاوی شد تا روز به روز شاهد افزایش این آمار‌ها و از هم پاشیدن خانواده‌ها نباشیم، چون زنان به عنوان اصلی‌ترین عضو کانون خانواده هستند و زمانی که مادر یک خانواده معتاد باشد دیگر نشانی از گرمای اعضای خانواده نمی‌توان دید.
اعتیاد در جامعه امروزی به شیوه‌ای افزایش یافته است که باید دلایل اصلی آن را بررسی کرداگرچه از نظر روانشناسان احساس افسردگی در فرد یکی از دلایل اصلی این قضیه است که متاسفانه زنان در هنگام افسردگی راحت‌تر به سمت اعتیاد می‌روند و زمینه معتاد شدن آن‌ها از همین جا شروع می‌شود.
متاسفانه براساس آمارها، درصد زنان متاهلی که معتاد هستند، بیشتر از مجردان است. پس می‌توان نتیجه گرفت که یکی دیگر از دلایل اعتیاد زنان، فقدان روابط عاطفی بین زوجین و افسردگی‌های ناشی از آن است که در دل زندگی اتفاق می‌افتد.
در گذشته نه در واقعیت نه در عرصه رسانه‌ها زنان را هنگام سیگار کشیدن نمی‌دیدیم، اما این مسأله امروز برای برخی به گفته خودشان هم کلاس دارد و هم مد شده است که این موضوع هم نیاز به بررسی بیشتری دارد.
یکی دیگر از دلایل اعتیاد در جامعه به‌ویژه در میان بانوان، تبدیل ناهنجاری‌ها به هنجار‌های اجتماعی است، چون سیگار کشیدن یا اعتیاد در بین زنان، در گذشته به عنوان امری نابهنجار تلقی می‌شد که مردم به خصوص زنی که اعتیاد داشت، به شکلی خاص نگاه می‌کردند، اما امروزه در رسانه‌ها و نمایش‌های خانوادگی، استعمال راحت سیگار در بین زنان، سبب شده این رفتار به نحوی به یک مد تبدیل شده است.
یکی دیگر از مسایل که زنان را به سمت اعتیاد هدایت می‌کند لاغری است و تبلیغ برخی روش‌های لاغر شدن باعث شده که زنان با استفاده از این مواد که اغلب اعتیادآور است به سمت اعتیاد گرایش پیدا کنند.
مصرف‌گرایی، ترویج فرهنگ مصرف و تبلیغ رسانه‌ها درباره اندام لاغر و زیبایی سبب می‌شود زنان برای داشتن بدن ایده‌ال، به انواع مواد مخدر و قرص‌های اعتیادآور روی آورند.

تاثیر محیط‌ و والدین بررشد اعتیاد جوانان به ویژه زنان

شاید اگر نظارت والدین به فرزندان و توجه اعضای خانواده به افراد اعضای خانواده بیشتر شود کمتر شاهد گرایش به سمت اعتیاد مشاهده شود، چون محیط‌های ناسالم اجتماعی و عدم نظارت اجتماعی والدین از دیگر مواردی است که سبب می‌شود مساله اعتیاد در بین جوانان به ویژه زنان بیشتر شود.
مدرنیته و خصوصیات زندگی مدرن نیز اشکال جدیدی از اعتیاد را به همراه آورده که متفاوت از شکل سنتی آن است. این نوع از اعتیاد بیشتر در میان گروه دوستان و همسالان مشاهده می‌شود.
اعتیاد در سطح خرد سبب می‌شود زنان مجرد در امر ازدواج دچار مشکل شوند و زنان متاهل، در زندگی خانوادگی خود دچار مشکل شوند و حتی زندگی آن‌ها دچار از هم گسیختگی شده و به طلاق منجر شود.
همچنین اعتیاد سبب طرد اجتماعی فرد معتاد می‌شود. برای مثال، خانواده، دوستان، اقوام و همکاران هر نوع ارتباط، پیوند‌های اجتماعی و عاطفی خود را با وی قطع کرده و این طرد اجتماعی، تنهایی و انزوای فرد معتاد را تشدید می‌کند.
از مهمترین پیامد‌های کلان اعتیاد در بین زنان صدمه زدن به سرزندگی و نشاط جامعه است، چون خانواده یک اجتماع کوچک است که مادر خانواده بنیان اصلی آن را تشکیل می‌دهد و بیماری مادر و اعتیاد او سبب افسردگی او و دیگر اعضای خانواده و حتی سبب اعتیاد فرزندان می‌شود.
چون اعتیاد از جمله آسیب‌هایی است که زمینه ساز بروز سایر آسیب‌ها نظیر طلاق و خشونت خانوادگی است برای همین باید در کاهش آسیب‌های اجتماعی در محلات تمرکز و توجهی ویژه‌تر به موضوع اعتیاد داشت.
رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال‌های اخیر به سمت پیشگیری از اعتیاد با فعال سازی ظرفیت گروه‌های مرجع معطوف شده و باید این رویه به صورت منظم‌تر و با حمایت سایر دستگاه‌ها در محلات کشور ادامه یابد.
اگرچه آمار معتادان کشور در قیاس با جمعیت کشور نسبتا پایین ارزیابی شده است امامیانگین سنی معتادان ۲۳ تا ۲۴ سال است و اقدام جدی برای مقابله با کاهش سن جمعیت معتادان در کشور باید صورت گیرد.
متاسفانه با ورود مواد صنعتی جدید گروه‌های جدید سنی نوجوانان هم مستعد اعتیاد شده‌اند که آموزش عمومی و همگانی با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در کشور از جمله راهکار‌های جدی در جلوگیری از افزایش اعتیاد به خصوص در نسل‌های جدیدتر است.
البته در این زمینه تهدید و چالش زنانه شدن اعتیاد در کشور یک مسأله مهم است، چون زن محور و بنیان خانواده است و افزایش اعتیاد در این بخش از جمعیت کشور خطری جدی است و باید راهکار‌های فرهنگی و آموزشی لازم در این عرصه ارایه شود.

برچسب ها: اعتیاد زنان ستاد مبارزه با مواد مخدر آمار اعتیاد آسیب های اعتیاد زنان
ارسال نظر
آخرین اخبار