۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
تعداد بازدید: ۴۷۲۹۱۳
فعال اجتماعی در حوزه اعتیاد گفت: متاسفانه ضعف مالی مراکز سد راه ارائه خدمات می‌شود. اگر این مراکز از نظر مالی و تعرفه تقویت گردند امکان ارائه خدمات باکیفیت بیشتر و پیگیری پس از ترخیص وجود دارد، البته اگر بتوانیم نرخ درمان را بین ۳۰ تا ۳۵ درصد اعلام نماییم.
کد خبر: ۳۵۰۵۸

نرخ بهبودی ترک اعتیاد: گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ ۲۰ تا ۲۵درصد،تجارب میدانی مدیران؛ ۱۰ تا ۱۲درصد/اعلام تعطیلی بسیاری از مراکز

 
مراکز ترک اعتیاد

ضعف مالی مراکز اقامتی سد راه ارائه خدمات 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محمدرضا تقی‌پور، کارشناس مددکاری اجتماعی و فعال اجتماعی در حوزه اعتیاد در رابطه با مشکلات مراکز ترک اعتیاد گفت: ازسال ۱۳۷۹مراکز کمپ‌های ترک اعتیاد به شکل خودجوش و خودگردان شروع به فعالیت کردند. سال ۱۳۸۵ سازمان بهزیستی عهده دار نظارت و صدور مجوزهای مربوطه گردید. این مدل درمانی توسط چندتن از پیشکسوتان بهبودیافته با الگو برداری از مدل‌های کشورهای اروپایی وغربی درایران راه اندازی گردید.
اگر بخواهیم مرکزی تاسیس کنیم. هر تخت ۱۷ تا ۲۰ میلیون هزینه دارد. تهیه مکان، تجهیز مکان و تغییر کاربری و استانداردسازی طبق پروتکل‌ها بین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای هر مرکزهزینه دارد که اگر بخواهیم سود بانکی را بدون دردسر و استرس محاسبه کنیم بسیار بیشتر از انجام این کار و دریافت این تعرفه‌هاست.
 

تقی‌پور گفت: متاسفانه هیچگونه پیمایشی که نشان دهنده خروجی این مراکز باشد در دسترس نیست. طبق گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر نرخ مانایی درمان بین ۲۰ تا ۲۵ درصد عنوان شده است، ولی نظریه گزارشی و تجارب میدانی مدیران مراکز نرخ بهبودی بین ۱۰ تا ۱۲ درصد می‌باشد. متاسفانه ضعف مالی مراکز سد راه این خدمت می‌شود. اگر این مراکز از نظر مالی و تعرفه تقویت گردند امکان ارائه خدمات باکیفیت بیشتر و پیگیری پس از ترخیص وجود دارد البته اگر بتوانیم نرخ درمان را بین ۳۰ تا ۳۵ درصد اعلام نماییم.

وی افزود: خیلی از مراکز اعلام تعطیلی دائم نموده‌اند و از چرخه درمان خارج شده‌اند. طی دوسال گذشته حدود ۱۰۰ مرکز تعطیل کرده‌اند به دلیل آنکه کشش مالی ندارند.

کارشناس مددکاری اجتماعی مطرح کرد: طی سالیان گذشته بارها درباره مشکلات و معضلات صحبت و نامه نگاری‌ها و مصاحبه‌ها انجام شده، اما هیچ یک از دستگاهای ذیربط پاسخگو نبودند و نیستند، ولی اگر روزی خطایی رخ دهد همه پرسشگر می‌شوند و پاسخ می‌خواهند.

مراکز ترک اعتیاد

 اگر بخواهیم مرکزی تاسیس کنیم هر تخت ۱۷ تا ۲۰ میلیون هزینه دارد

تقی‌پور گفت: طبق آمار بهزیستی مراکز فعال ۱۱۸۰ مرکز بوده است. آمار رسمی از مراکز غیرمجاز در دسترس نیست، اما طبق شواهدی که خود بیماران و خانواده‌ها اعلام کرده‌اند تعداد مراکز غیرمجاز شاید بیشترهم باشد به دلیل آنکه انواع بیمه نامه‌ها، پروتکل‌ها و بایدها و نبایدها را ندارند.

وی متذکر شد: درسطح کشور سالانه بین ۶۰۰ تا۷۰۰ هزار نفر بیمار در مراکز اقامتی پذیرش و ترخیص می‌شوند. مراکز ماده ۱۵ با سرمایه‌گذاری شخصی و معتادان تاسیس شده است. پس هیچ بار مالی برای دولت و هیچ یک از دستگاه‌های مسئول ندارد. 

فعال اجتماعی در حوزه اعتیاد در رابطه با هزینه‌های این مراکز در به خبرنگار خطوط، گفت: امروز اگر بخواهیم مرکزی تاسیس کنیم. هر تخت ۱۷ تا ۲۰ میلیون هزینه دارد. تهیه مکان، تجهیز مکان و تغییر کاربری و استانداردسازی طبق پروتکل‌ها بین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای هر مرکزهزینه دارد که اگر بخواهیم سود بانکی را بدون دردسر و استرس محاسبه کنیم بسیار بیشتر از انجام این کار و دریافت این تعرفه‌هاست در حالی که تعرفه طبق تایید خود دستگاه مسئول جوابگوی معادلات ریاضی نیستند و هیچ توجیه اقتصادی ندارند.

تقی‌پور در پایان اضافه کرد: به دلیل سابقه فعالیتی که در این کار داریم در نهایت مجبوریم از کیفیت کم کنیم تا بتوانیم سرپا بمانیم. اگر بخواهیم بار مالی را کم کنیم و از کیفیت هم کاسته نشود بهتر است دولت حمایت کند.

برچسب ها: اعتیاد مراکز اقامتی کشورهای غربی مراکز درمانی ستاد مبارزه با مواد مخدر
ارسال نظر
آخرین اخبار