۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۳
تعداد بازدید: ۱۱۸۲۱
معاون مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: از اقدامات صورت گرفته برای شناسایی دهک‌های جامعه، راه اندازی سامانه رفاه ایرانیان بود که دو سالی است بروزرسانی نمی‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۷۶

برای شناسایی فقر، سامانه رفاه ایرانیان بروزرسانی نشده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، شهبازی می‌گوید: در این پایگاه اطلاعات برخی دستگاه‌ها تجمیع شده، ولی کافی نبوده و نیاز نهاد‌ها برای شناسایی خانوار‌های فقیر را برآورده نمی‌کند. به همین دلیل ما قابلیت اتکای لازم برای شناسایی خانوار‌ها را نداریم. فقر موضوع ساده‌ای نیست که با پرداخت مبلغی طی چند سال حل شود بلکه نیازمند سیاست گذاری صحیح است. خانواده‌های فقیر باید براساس شرایط و نیازهایشان دسته بندی شوند.

به گفته او بعد از شناخت ویژگی‌های هر یک از اقشار باید بسته‌های سیاستی جداگانه‌ای تدوین کرد. در سال‌های گذشته اقدام جدیدی در خصوص شناسایی افراد نیازمند صورت نگرفته است. در سال‌های گذشته وضعیت اقتصادی کشور، کاهش درآمد سرانه، افزایش تورم و کاهش نرخ اشتغال دست به دست هم داد تا آمار فقر در کشور افزایش پیدا کند.

شهبازی گفت: دستگاه‌های مربوط مانند کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام و دیگر دستگاه‌ها باید اطلاعات به روز از این خانوار‌ها را جمع آوری و به اشتراک بگذارند تا یک اقدام فوری و ضربتی تا انتهای سال برای کمک به این اقشار صورت بگیرد.

آقای رئیسی رئیس جمهور در شورای عالی رفاه خطاب به وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و سایر نهاد‌های مربوط دستور برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای رفع فقر را داد. او روز گذشته نیز در استان گلستان بر این تصمیم تاکید کرده و گفت: مبارزه با فقر مطلق از برنامه‌های جدی دولت است چراکه فقر محصول بی‌عدالتی است و بی‌عدالتی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته در راستای کاهش فقر در بودجه سال آتی شناسایی دقیق دهک‌ها و حذف حدود بیست میلیون یارانه بگیر پردرآمد را مصوب کردند.

طبق اعلام معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تا پایان سال ۹۹ بیش از ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور در فقر مطلق زندگی می‌کردند، اما این آمار در حال حاضر با افزایش ۳۸ درصدی به بیش از ۳۰ میلیون نفر رسیده است./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: رئیس مرکز پژوهش های مجلس وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی نظام اقتصادی
ارسال نظر
آخرین اخبار