۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
تعداد بازدید: ۸۸۱۰۸
«خطوط» به مناسبت روز درختکاری اهمیت و تأثیر درختان در زندگی اجتماعی را بررسی می‌کند؛
۱۵ اسفند ماه تولدی دوباره برای زمین است. زمینی که اگر ریشه‌های درختان را در آغوش خود جای نمی‌داد، طبیعت به زیبایی امروز نبود.
کد خبر: ۱۰۸۰۵

نفس های ما به شما بند است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط مقام معظم رهبری هر سال به مناسبت روز درختکاری نهالی را در زمین می‌کارند. امسال هم به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی،ایشان دو اصله نهال میوه در محوطه دفتر رهبری کاشتند.
امروز ۱۵ اسفند ماه در تقویم ایران روز درختکاری است؛ روز زمین. روزی که باید برای طبیعت جشن گرفت.  هدف از این روز تشویق مردم به کاشت درخت است، و بسیاری از جوامع به طور سنتی از این فرصت برای سازماندهی رویداد‌های درختکاری و جمع‌آوری زباله در روز استفاده می‌کنند. چرا که با فرا رسیدن روز درختکاری، نخستین روز هفته منابع طبیعی نیز آغاز می‌شود.

در جشن درختکاری چه باید کرد؟ 


در این هفته، نهال انواع درختان، متناسب با شرایط آب و هوایی مناطق مختلف ایران توسط شهرداری‌ها بین مردم توزیع می‌شود. رایج‌ترین روشی که مردم روز درختکاری را جشن می‌گیرند این است که به صورت گروهی گرد هم می‌آیند تا درخت بکارند.
به همین مناسبت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هدف ترویج فرهنگ نگهداری و کاشت درخت در شهر ویژه‌برنامه‌هایی را با عنوان «آیه‌های سبز» از ۱۴ تا ۱۸ اسفند برگزار می‌کند.پویش «درخت‌های افتخار» همزمان با روز درختکاری اجرا می‌شود، مردم برای شرکت در این پویش می‌توانند در هر یک از محلات به یاد یکی از شهدای محله درختی بکارند.

وقتی درختان را صرفاً عضوی از زیبایی شناختی یک جامعه می‌دانیم، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شویم.  آن‌ها آلودگی را قطع می‌کنند، هوا را خنک می‌کنند، از فرسایش جلوگیری می‌کنند، صدا را خفه می‌کنند، اکسیژن تولید می‌کنند و سرآخر به طبیعت زیبایی بخشیده‌اند‌.


در این پویش به یاد یکصدتن از مفاخر فرهنگی شهر تهران در سده گذشته یکصد نهال کاشته می‌شود. مردم برای شرکت در این پویش می‌توانند با مراجعه به فرهنگسرای منطقه خود نهال دریافت کنند. سعی می‌شود این نهال‌ها بیشتر در مقابل منازل شهدا و مراکز فرهنگی کاشته شود و روی هر درخت یک پلاک یادبود با نام شهید یا فردی که افتخار محله است، نصب شود.


۵ حقیقت عجیب و جالب درباره درختان


دکتر ریچارد لیکی محیط‌بان معروف حیات وحش آفریقا می‌گوید: وقتی درختان را صرفاً عضوی از زیبایی شناختی یک جامعه می‌دانیم، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شویم.  آن‌ها آلودگی را قطع می‌کنند، هوا را خنک می‌کنند، از فرسایش جلوگیری می‌کنند، صدا را خفه می‌کنند، اکسیژن تولید می‌کنند و سرآخر به طبیعت زیبایی بخشیده‌اند‌.درادامه حقایق عجیب و جالبی را درباره درختان می خوانید:


۱. اثر خنک کنندگی خالص یک درخت جوان و سالم معادل ده دستگاه تهویه مطبوع به اندازه اتاق است که ۲۰ ساعت در روز کار می‌کنند.
۲. درختانی که به درستی در اطراف ساختمان کاشته می‌شوند می‌توانند نیاز‌های تهویه مطبوع را تا ۳۰ درصد کاهش دهند و ۲۰ تا ۵۰ درصد در انرژی مصرفی در گرمایش را صرفه‌جویی کنند.

۳. درختان می‌توانند محرکی برای توسعه اقتصادی، جذب تجارت و گردشگری جدید باشند.  مناطق خرده‌فروشی تجاری برای خریداران جذاب‌تر هستند، آپارتمان‌ها سریع‌تر اجاره می‌شوند، مستأجران بیشتر می‌مانند، و فضایی در یک محیط جنگلی برای فروش یا اجاره ارزشمندتر است.
۴. در تحقیقات آزمایشگاهی مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض بصری با درختان باعث بهبود قابل توجهی از استرس در عرض پنج دقیقه می‌شود.
۵. محوطه‌سازی، به ویژه با درختان، می‌تواند ارزش ملک را تا ۲۰ درصد افزایش دهد.

برچسب ها: روز درختکاری عید نوروز طبیعت حفظ محیط زیست
ارسال نظر
آخرین اخبار