۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
تعداد بازدید: ۲۰۸۱۵۱
فرزین گفت: تا بازار به آرامش می‌رسد، فورا مصاحبه‌هایی به نقل از مقامات امریکا علیه ایران منتشر می‌کنند. فنر خیالی و مجازی درست کرده اند و مدام انتظارات تورمی را برای فعالان اقتصادی زنده نگه می‌دارند و مدام می‌گویند فنر ارز فشرده شده است.
کد خبر: ۱۰۹۴۷

تیمی در حال تلاش برای متلاطم کردن بازار هستند/ سیاست تثبیت، سیاست قطعی ما است

 برخی اطلاعات را به دلایل امنیتی نمی‌توانیم ارائه کنیم/تسلط ما در حوزه ارز بسیار افزایش یافته!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، رئیس کل بانک مرکزی امروز در همایشی با اشاره به سیاست‌های ارزی این بانک و موضوع انتظارت منفی در جامعه گفت: تیمی در خارج کشور با عملیات روانی در حال تلاش برای متلاطم کردن بازار هستند.

فرزین افزود: تا بازار به آرامش می‌رسد، فورا مصاحبه‌هایی به نقل از مقامات آمریکا و ... علیه ایران منتشر می‌کنند. وی ادامه داد: فنر خیالی و مجازی درست کردند و مدام انتظارات تورمی را برای فعالان اقتصادی زنده نگه می‌دارند و مدام می‌گویند فنر ارز فشرده شده و تا پایان سال رها می‌شود. سیاست تثبیت، سیاست قطعی ماست و کوتاه هم نمی‌آییم؛ به تئوری‌های الکی توجه نکنید.


فرزین گفت: از نظر ارزی در شرایط بسیار خوبی هستیم، اما برخی اطلاعات را به دلایل امنیتی نمی‌توانیم ارائه کنیم. امروزه تسلط لازم را نیز در حوزه ارز داریم و هیچ مشکلی در تامین ارز و کنترل نرخ ارز نداریم.
تکانه‌های اقتصادی کشور بیشتر از خارج از کشور ناشی می‌شود. از نظر ارزی در شرایط بسیار خوبی هستیم، اما برخی اطلاعات را به دلایل امنیتی نمی‌توانیم ارائه کنیم؛ تسلط لازم در حوزه ارز داریم و هیچ مشکلی در تامین ارز و کنترل نرخ ارز نداریم.

وی اظهار کرد: هیچکس حق ندارد برای ارز مستثنی قائل شود. ارز یک کالای عمومی است و باید در اختیار رفاه همه مردم جامعه قرار بگیرد و هیچ استثنایی در آن وجود ندارد. انتظارات خود را با سیاست تثبیت تعدیل کنید و به فنر‌هایی که برای انتظارات تورمی ایجاد می‌کنند، اصلا اعتماد نکنید.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه انتظارات برای ما خیلی مهم است، تصریح کرد: انتظارات این گونه است که اگر مردم به ما اعتماد نکنند و به اعداد و ارقام نادرست اعتماد کنند، همان ارقام نادرست محقق می‌شود. این یک جنگ روایتی است؛ روایتی از واقعیت‌های اقتصاد کشور و در مقابل روایتی بی اساس و نادرست برای ضربه زدن به اقتصاد کشور؛ بنابراین، میزان اعتماد مردم و انتظارات آن‌ها می‌تواند در تورم کشورم موثر باشد.

فرزین افزود: سال گذشته با همین فشار روانی و روایات‌ نادرست بازار ارز به هم ریختند و ارزش پول کاهش پیدا کرد. اما در ماه‌های اخیر با اعتماد مردم، با اینکه بار‌ها اعلام کردند جهش ایجاد می‌شود، اما هیچ اتفاقی نیفتاد؛ بنابراین انتظارات بسیار مهم است. نباید با وضعیتی که در فضای انتظاراتی به وجود می‌آورند، اقتصاد کشور متضرر شود. اعدادی که اعلام می‌کنند، اصلا درست نیست. برای استدلال از وضعیت اقتصادی باید به آمار‌ اقتصادی و برای تورم به نقدینگی مراجعه کرد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: تکانه‌های اقتصادی کشور بیشتر از خارج از کشور ناشی می‌شود و باید با رصد مناسب و بررسی داده‌ها، اقتصاد را به خوبی کنترل کنیم تا از تکانه‌ها جلوگیری شود. مساله بعدی انتظارات است که در پیش‌بینی پذیری اقتصاد نقش مهمی دارد. شرایطی به وجود آمده که عده‌ای مرتب با عملیات روانی سعی در اخلال در شاخص‌های اقتصادی و نرخ ارز می‌کنند. همین که آرامشی در بازار برقرار می‌شود با انتشار شایعات و خبر‌های نادرست سعی می‌کنند بر اقتصاد کشور اثر بگذارند. این جریان از خارج کشور مدیریت می‌شود. این جریان همواره انتظارات تورمی را در جامعه شکل می‌دهند. وی تاکید کرد: مبارزه با جریان خارجی که قصد بی‌ثبات سازی اقتصاد کشور را دارند، نیاز به هوشمندسازی و اعتماد مردم دارد./ تابناک
برچسب ها: رئیس بانک مرکزی محمدرضا فرزین سیاست تثبیت اقتصادی
ارسال نظر
آخرین اخبار