۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
تعداد بازدید: ۲۶۹۷۴۰
کارشناس امور بانکی گفت: بانک مرکزی در ادامه روند خود باید به سراغ درمان عوامل ایجاد تورم و خلق نقدینگی رود که فقط یک بخش این موضوع را در اختیار دارد مثلاً ما التزام بخشی در بودجه‌ها را می‌خواهیم که باید دولت بودجه‌ای را تنظیم کند تا در آن موضوع کسری بودجه نداشته باشند. این موضوع دیگر تنها در اختیار بانک مرکزی نیست، چنین مسئله‌ای هماهنگی بین سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و حتی سیاست‌های تجاری همانند وزارت صمت را می‌طلبد.
کد خبر: ۳۵۱۹۲

مسکن موقت سیاست تثبیت اقتصادی جلوی خلق پول را گرفت/بانک مرکزی باید به سراغ درمان عوامل ایجاد تورم برود!

عملکرد موفقیت آمیز فرزین/ تاکید بانک مرکزی رو دو مسئله/ ادامه این مسیر باعث رکود تولید و بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، حجت الله فرزانی، کارشناس امور بانکی در گفتگو با خبرنگار خطوط مطرح کرد: به لحاظ قانونی وظیفه بانک مرکزی مدیریت ارز است، پس طبیعی است که بانک مرکزی در خصوص موضوعات ارزی پیش قدم باشد و سیاست‌هایی را در این خصوص تعیین کند.

بانک مرکزی توانست نرخ ارز مد نظر خود را پیاده سازی کند

عملکرد موفقیت آمیز فرزین/ تاکید بانک مرکزی رو دو مسئله/ ادامه این مسیر باعث رکود تولید و بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد

کنترل انتظارات تورمی و اخبار هیجانات برای کوتاه مدت شدنی است، اما برای بلند مدت زیاد مفید نیست، چرا که باعث رکود تولید و بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد همچنین می‌تواند برای بحث‌های نرخ ارز در سنوات بعدی عامل فشار باشد.

فرزانی گفت: در قانون جدید بانک مرکزی موضوع مدیریت نرخ ارز تحت عنوان شورای سیاست گذاری پولی و ارزی مستقیماً در اختیار بانک مرکزی است. در این خصوص با توجه به شرایط تورمی که کشور دارد، بانک مرکزی دو اقدام انجام داد؛ یکی کنترل نقدینگی بانک‌ها و دیگری سیاست تثبیت نرخ ارز. بانک مرکزی توانست نرخ ارز مد نظر خود را پیاده سازی کند.

وی ادامه داد: تاکید بانک مرکزی بر روی دو موضوع است؛ یکی نیازهای بازار و اقتصاد بوده که بانک مرکزی این موارد را براساس عنوان‌ها به صورت شفاف تعریف کرده است و تامینش در حال انجام است. موضوع دوم از منظر انتظارات تورمی و اخبار هیجانات است که توانسته حداقل با هماهنگی که در دولت به وجود آورده در راستای روابط بین الملل و داخلی این موضوع را کنترل کند. برای کوتاه مدت چنین موضوعی شدنی است، اما برای بلند مدت ادامه‌ مسیر دوم زیاد مفید نیست، چرا که باعث رکود تولید و بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد همچنین می‌تواند برای نرخ ارز در سنوات بعدی عامل فشار باشد.

عملکرد موفقیت آمیز فرزین/ تاکید بانک مرکزی رو دو مسئله/ ادامه این مسیر باعث رکود تولید و بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد

کارشناس بانکی به بانک‌های ناتراز اشاره کرد و گفت: در بحث بانک‌های ناتراز باید اشاره کنم که قانون جدید یک مقداری اختیارات بانک مرکزی را افزایش داده است تا قبل از این موضوع اختیارات زیادی در اختیار بانک مرکزی نبود، به همین دلیل بانک مرکزی در شورای هماهنگی سران قوا اختیارات لازم را به صورت سالیانه می‌گرفت. این راه مناسب نبود چون اقداماتی که بانک مرکزی در راستای ناترازی بانک‌ها باید انجام می‌داد، به صورت دائمی است و نمی‌شود با مصوب سالیانه چنین موضوعی را حل کرد لذا پیش بینی خوبی در این قانون جدید اتفاق افتاده که با ابلاغش دست بانک مرکزی باز می‌شود و کلیه ابزارها را در راستای بازسازی و احیای موسسات ناتراز در دست خواهد داشت.

بانک مرکزی فعلاً یک مسکن موقت آن هم سیاست تثبیت اقتصادی  استفاده کرده است با این اتفاق جلوی خلق پول بانک‌ها را گرفتند و کنترل نقدینگی را تا حدودی محقق کردند.

فرزانی ادامه داد: روش‌هایی که تاکنون بانک مرکزی پیش رفته، استفاده از یک موسسه سالم برای ادغام موسسات ناتراز بوده است. در کل تلاش بانک مرکزی برای بانک‌ها در این خصوص بوده که به سراغ بازسازی و احیا رود تا بحث حل و فصل مالی و انحلال. اینکه بانک مرکزی برای کدام روش از کدام ابزار استفاده کند یک ریسک تشخیصی است، اما خوشبختانه تا آنجایی که توانسته جلو رفته است.

وی افزود: بانک مرکزی فعلاً یک مسکن موقتی را استفاده کرده آن هم سیاست تثبیت اقتصادی است با این اتفاق جلوی خلق پول بانک‌ها را گرفتند و کنترل نقدینگی را تا حدودی محقق کردند.

درمان عوامل ایجاد تورم و خلق نقدینگی

این کارشناس در ادامه تصریح کرد: بانک مرکزی در ادامه روند خود باید به سراغ درمان عوامل ایجاد تورم و خلق نقدینگی رود که فقط یک بخش این موضوع را در اختیار دارد مثلاً ما التزام بخشی در بودجه‌ها را می‌خواهیم که باید دولت بودجه‌ای را تنظیم کند تا در آن موضوع کسری بودجه نداشته باشند. این موضوع دیگر تنها در اختیار بانک مرکزی نیست، چنین مسئله‌ای هماهنگی بین سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و حتی سیاست‌های تجاری همانند وزارت صمت را می‌طلبد.

عملکرد موفقیت آمیز فرزین/ تاکید بانک مرکزی رو دو مسئله/ ادامه این مسیر باعث رکود تولید و بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد

عملکرد موفقیت‌امیز بانک مرکزی

فرزانی در پایان با اشاره به عملکرد خوب بانک مرکزی گفت: می‌توانیم بگوییم آقای فرزین، به عنوان رئیس کل بانک مرکزی که در بدنه دولت هم است یک عملکرد موفقیت آمیز داشته است. خوشبختانه توانسته تا حدودی ارز را کنترل کند، نیازهای ارزی را از حالت هیجانات خارج کند، انتظارات تورمی را کاهش دهد و کنترل نقدینگی را در پی داشته باشد. فعلاً برای امسال می‌توانیم بگوییم که عملکرد بانک مرکزی موفقیت آمیز بوده است.

برچسب ها: بانک مرکزی محمدرضا فرزین تورم رکود اقتصادی نقدینگی عملکرد عوامل خلق پول سیاست تثبیت اقتصادی بنگاههای اقتصادی
ارسال نظر
آخرین اخبار