۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
تعداد بازدید: ۷۶۹۷۵۶
یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی بحث نقدینگی است. حدود 95درصد نقدینگی را بانک‌ها ایجاد می‌کنند و راه مقابله با نقدینگی موضوع مهم تمهیدات برای منتشرکنندگان این نقدینگی‌های جدید هستند.
کد خبر: ۳۶۵۱۸

ورود ایران چک‌های۵۰۰هزار تومانی به بازار برای مردم جذاب، اما برای اقتصاددانان نگران‌کننده است!/۹۵درصد نقدینگی را بانک‌ها ایجاد می‌کنند

کیمیایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، برخی منابع خبری از برنامه بانک مرکزی برای ورود ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار خبر می دهند؛ موضوعی که البته به همان اندازه که برای ایرانی ها جذاب است، برای اقتصاددانان نگران کننده خواهد بود؛ چراکه هر چه حجم اسکناس افزایش یابد، متناسب با آن، رشد نقدینگی هم فزاینده بالا خواهد رفت.

بر همین اساس، خبرنگار خطوط به سراغ دو اقتصاددان رفته تا کم و کیف این موضوع را مطلع شود:

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال ارزش افزوده دارد؟/ مردم به سمت این بازار‌ها نروند!

پول‌ها ارزش سابق را ندارند

بعید می دانم که چنین چک‌هایی خیلی افزایش تورم به دنبال داشته باشد. هم اکنون رشد نقدینگی چیزی نزدیک به 25 درصد است چه چنین پولی چاپ شود چه خیر کشور چنین نقدینگی را دارد اما اینکه افزایش پیدا کند خیر.

احمد کیمیایی اسدی، عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص ورود ایران چک‌های500هزارتومانی به خبرنگار خطوط گفت: با کم شدن ارزش پول ملی یک تورمی ناخودآگاه به دلیل افزایش نرخ ارز داریم به همین دلیل پول‌ها ارزش سابق را ندارند و خیلی پایین آمده است. در حال حاضر صحبت از چک‌های 500هزار تومانی است که چاپ شود، اما فکر می‌کنم در نهایت این کار صورت نگیرد به دلیل آنکه با ورود این چک‌ها بحث پولشویی راحت‌تر انجام می‌شود. به نظر بنده بانک مرکزی به دلیل سیستم انقباضی که در پیش گرفته بعید می‌دانم که چنین طرحی را عملیاتی کند و چک‌های 500هزارتومانی بخواهد چاپ شود. 

کیمیایی

بیشتر بخوانید: چه کسانی یا نهادهایی برندگان افزایش نرخ ارز هستند؟/سیاست افزایش صادرات از طریق افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی معضل شده است!

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: از نظر مردمی چنین طرحی پسندیده و قابل پذیرش‌تر است، اما از نظر اقتصاددانان شاید یک مقدار افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی را به همراه داشته باشد و به تورم دامن بزند. بنده بعید می دانم که چنین چک‌هایی خیلی افزایش تورم به دنبال داشته باشد. هم اکنون رشد نقدینگی چیزی نزدیک به 25 درصد است چه چنین پولی چاپ شود چه خیر کشور چنین نقدینگی را دارد اما اینکه افزایش پیدا کند خیر امر دیگری است.

 مجید گودرزی، مدرس و کارشناس مالی و اقتصادی در ادامه در خصوص ورود ایران چک‌های 500 هزار تومانی به بازار در گفتگو با خبرنگار خطوط  اظهار کرد: زمانی که نقدینگی زیاد می‌شود تبعات گسترده‌ای همراه خواهد داشت به دلیل آنکه هم باعث تورم و هم موجب تصاحب دارایی‌های مردم از طریق انتشار نقدینگی می‌شود و شاید به جرات بتوان گفت بزرگترین دزدی دنیا از طریق انتشار دلار صورت می‌گیرد.

مجبور به خروج برخی نقدینگی‌ها!

قاعدتا با ورود چنین چک‌هایی تورم ایجاد خواهد شد یعنی اگر ایجاد چنین طرحی با افزایش تولید همراه نباشد، باعث تورم خواهد شد.

گودرزی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی بحث نقدینگی است. حدود 95درصد نقدینگی را بانک‌ها ایجاد می‌کنند و راه مقابله با نقدینگی موضوع مهم تمهیدات برای منتشرکنندگان این نقدینگی‌های جدید هستند که امیدوار هستیم دولت تا 5 سال آینده نقدینگی‌های جدید را در اختیار کسانی قرار دهد که از انتشار نقدینگی‌های جدید آسیب می‌بینند.

وی افزود: انتشار نقدینگی‌های جدید باید بر اساس رشد اقتصاد باشد. اگر تولید بیش از نقدینگی رشد کند باعث آسیب زدن به تولید می‌شود اگر هم نقدینگی بیشتر از تولید باشد باعث ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود. در حال حاضر اگر واقعا ما رشد اقتصادی داشتیم، مجاز هستیم که متناسب با آن افزایش نقدینگی هم داشته باشیم. اما چون طی چند سال گذشته نقدینگی بیشتر از رشد اقتصادی بوده باید کنترل شود تا ارزش به پول ملی برگردد.

کیمیایی

مدرس و کارشناس مالی و اقتصادی بیان کرد: قاعدتا با ورود چنین چک‌هایی تورم ایجاد خواهد شد یعنی اگر ایجاد چنین طرحی با افزایش تولید همراه نباشد، باعث تورم خواهد شد. متاسفانه برخی از دارایی‌های مردم با افزایش نقدینگی به تصاحب کسانی در می‌آید که توان افزایش نقدینگی را دارند و این رویه درست نیست.

برچسب ها: چک رشد اقتصادی افزایش تورم ارزش پول ملی پولشویی افزایش تولید نقدینگی دلار بانک
ارسال نظر
آخرین اخبار