۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
تعداد بازدید: ۲۱۸۷۳۲
«خطوط» راهکار‌های رعایت ایمنی در چادر‌های مسافرتی را بررسی کرد:
مونوکسید کربن یک تهدید مرگبار برای مسافرانی است که در داخل چادرها غدا طبخ می کنند.
کد خبر: ۱۱۵۵۷

قاتل  بی‌رحم در کمین مسافران نوروزی

۱۷ نفر در ۶ روز جان باختند! 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، کمتر از یک هفته قاتل خاموش، جان 17 هموطن را در آستانه سال 1401 گرفت. هنوز چند روز از آغاز سال نو نگذشته که مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس از مسمومیت 495 نفر در چادرهای مسافرتی در بازه زمانی 25 اسفند ماه تا اول فروردین خبر داد. اما نکته تلخ این خبر درست جایی بود که او مرگ 17 نفر از مسافران نوروزی را در همین چادرهای مسافرتی تائید کرد.  

مرگ های ناخواسته چطور رقم می خورد؟

مونوکسید کربن  زمانی تولید می شود که سوختی مانند زغال چوب، گاز یا بنزین به طور ناقص بسوزد. این ممکن است به این دلیل باشد که یک دستگاه به درستی کار نمی کند.برای مثال کباب‌پزها حتی زمانی که به خوبی کار می‌کنند، مونوکسید کربن تولید می‌کنند.

مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو و سمی است که در غلظت های بالا می تواند به سرعت باعث مرگ شود و در غلظت های کمتر، مسمومیت با CO می تواند علائمی مشابه آنفولانزا یا مسمومیت غذایی ایجاد کند. بنابراین اگر در چنین شرایطی در سفر هستید مراقب سردرد، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، خواب آلودگی و ضعف باشید. هرچند بهترین توصیه این است که در وهله اول از هر گونه احتمال مسمومیت خودداری کنید.

نکات ایمنی در چادرهای مسافرتی

1. کباب پز را به چادر ، سایبان، کاروان نبرید. حتی یک دستگاه خنک کننده مقدار زیادی مونوکسید کربن، سمی (CO) تولید می کند که می تواند باعث مرگ شود.

مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو و سمی است که در غلظت های بالا می تواند به سرعت باعث مرگ شود و در غلظت های کمتر، مسمومیت با CO می تواند علائمی مشابه آنفولانزا یا مسمومیت غذایی ایجاد کند. بنابراین اگر در چنین شرایطی در سفر هستید مراقب سردرد، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه، خواب آلودگی و ضعف باشید

2. هرگز از وسایل سوخت سوز برای گرم کردن چادر یا سایبانخود استفاده نکنید. بخاری های گازی و نفتی فقط باید در بیرون استفاده شوند. اجاق گاز و کباب پز برای پخت و پز طراحی شده اند نه گرمایش فضا.

3.  یک ژنراتور گازی، بنزینی یا دیزلی را در داخل چادر یا سایبان راه اندازی نکنید.اطمینان حاصل کنید که دود ناشی از ژنراتور به داخل واحد شما یا شخص دیگری از بیرون دمیده نشود.

4. داخل چادر یا سایبان خود آشپزی نکنید. حتی اگر در مناطقی چادر زده اید که باد و طوفان اجازه شعله ور ماندن اجاق گاز را نمی دهند حتما از یک پناه در فضای آزاد استفاده کنید.

5. از وسایل گاز، زغال، سوخت مایع یا جامد دیگر در داخل چادر یا سایبان استفاده نکنید.برای مثال، یخچال ها و لامپ های گازسوز نیز به تهویه زیادی نیاز دارند تا از تولید مونوکسید کربن سمی جلوگیری شود. چادرها و سایبان ها با این شرایط هماهنگی ندارند و برای این طراحی نمی شوند.

تشخیص علائم خطرناک مسمومیت با منوکسید کربن

شما نمی توانید مونوکسید کربن را بو کنید، بچشید یا ببینید، بنابراین این گاز سمی می تواند به سرعت و بدون هشدار شما را از پای دربیاورد. مراحل اولیه مسمومیت با مونوکسید کربن می تواند علائمی مشابه مسمومیت غذایی یا آنفولانزا داشته باشد، البته بدون تب!

علائمی که باید مراقب آنها بود عبارتند از: سردرد. سرگیجه؛ احساس بیماری؛ خستگی و سردرگمی؛ معده درد یا تنگی نفس .غلظت های بالاتر این گاز نیز می تواند علائم شدیدتری ایجاد کند مانند: سرگیجه، تنگی نفس و ضربان قلب بالا؛ تشنج یا بی هوشی که در نهایت منجر به مرگ می شود.

با این حال برای از بین بردن این خطر اگر در معرض احتمالی وسایل گرمایشی یا طبخ غدا قرار دارید، به سادگی از اجاق گاز یا بخاری در چادر یا پناهگاه سرپوشیده خود استفاده نکنید. درعوض، در نظر بگیرید که یک دیوار یا پناهگاه در اطراف چادر خود بسازید. بنابراین آیا ا نمی توانید داخل چادر خود غذا بپزید؟ رسما بله CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری) به صراحت اعلام می کند که نباید از هیچ وسیله سوخت سوزی در داخل چادر استفاده کنید.

اما گاهی اوقات (مثلاً طوفان در ارتفاع بالا) واقعاً چاره دیگری وجود ندارد. با این حال راه حل فرار از این خطر نهایتا توجه تهویه فضای چادر است. حتی کوچکترین چادر کوهنوردی دارای دریچه ای در بالا یا دری است که می توان زیپ آن را باز کرد. با این روش جریان هوا از چادر عبور می کند و بیشتر مونوکسید کربن را به فضای بیرون هدایت خواهید کرد./ منبع /gearjunkie.com

برچسب ها: مسمومیت با گاز اورژانس کشور گازگرفتگی گاز گرفتگی
ارسال نظر
آخرین اخبار