۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
تعداد بازدید: ۱۷۰۶۵۷
خطوط به بهانه سالگرد «عملیات طبس» این حادثه تاریخی را مرور می‌کند؛
آیا شنیده بودید که آمریکایی‌ها خودشان را به بیابان‌های طبس رسانده بودند تا عملیات تروریستی‌شان را آغاز کنند؟ چقدر با واقعه توفان شن که نیروهای آمریکایی را در خاک ایران به کشتن داد، آشنا هستید؟
کد خبر: ۱۲۷۹۹

روزی که طوفان پنجه عقاب‌های آمریکایی را به خاک نشاند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط شامگاه پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۵۹، ۶ فروند هواپیمای نظامی سی - ۱۳۰ و هشت فروند بالگرد نظامی مجهز آمریکا در عملیات موسوم به «پنجه عقاب» از نقاط کور رادار‌های مرزی وارد خاک هوایی ایران شدند. با این حال همان ابتدای عملیات یکی از بالگرد‌ها در ۱۲۰ کیلومتری شهر راور کرمان دچار نقص فنی و مجبور به فرود شد سرنشینان آن به بالگرد دیگری منتقل شدند و پس از طی مسافتی و با توجه به وقوع توفان شن، دستگاه هیدرولیک این بالگرد نیز از کار افتاد.
۶ فروند هواپیمای سی - ۱۳۰ و ۶ فروند بالگرد در محل مورد نظر واقع در صحرای طبس در تاریکی شب فرود آمدند تا عملیات خود را آغاز کنند اما در حال سوخت‌گیری بالگرد‌ها برای اجرای مرحله بعدی عملیات، یکی دیگر از آن‌ها دچار نقص فنی شد و با از کار افتادن آن، همه برنامه‌های آمریکایی‌ها به هم ریخت زیرا با محاسباتی که انجام داده بودند، برای انجام مرحله بعدی عملیات حداقل به ۶ بالگرد نیاز داشتند.

چقدر درباره عملیات عجیب و معجزه‌وار طبس می‌دانید؟

این اتفاقات به ناو نیمیتز و از آنجا به کاخ سفید گزارش شد. کارتر دستور توقف عملیات و عقب‌نشینی را صادر کرد اما نظامیان آمریکایی در توفان شن گرفتار شده بودند. هواپیما‌ها و بالگرد‌ها در حال برخاستن از زمین دچار مشکل شدند و یک هواپیما و یک فروند بالگرد با هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفتند.
هشت تن از آمریکایی‌ها در این حادثه کشته شدند و بقیه نیرو‌ها با هواپیما‌های باقیمانده در اوج پریشانی از خاک ایران فرار کردند. واقعه بزرگ پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ که از آن به عنوان امداد الهی یاد می‌شود، آن قدر مهم و سرنوشت‌ساز بود که حالا بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از این حادثه، همچنان در تقویم ایران به عنوان یک روز مهم ثبت شده است. این عملیات در کشور ما به عنوان عملیات طبس معروف است و بسیاری از علما و مسئولان کشور این پیروزی را نشانه الهی دانسته‌اند. همان زمان نیز امام خمینی(ره) بعد از شکست عملیات آمریکایی‌های در سخنرانی فرمودند: «خدا با فرستادن شن‌ها از ایران حفاظت کرده‌است. آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی‌کوپتر‌های آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست. »

برچسب ها: ادبیات آمریکا کاربران آمریکایی آمریکا وزارت امورخارجه آمریکا ناوگان دریایی امام خمینی(ره) امام خمینی (ره)
ارسال نظر
آخرین اخبار