۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶
تعداد بازدید: ۲۱۷۱۱۶
«خطوط»چشم انداز آب و هوای ایران و پدیده «مونسونی» را بررسی کرد؛
پیش‌بینی هواشناسی نشان می‌دهد ایران در خطر بارندگی‌های سیل آسای «مونسون» قرار دارد. پدیده‌ای که ایران را در روند خشکسالی قرار خواهد داد.
کد خبر: ۱۲۰۳۴

دراماتیک‌ترین باد سیل آسای جهان در راه ایران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط اصطلاح «مونسون یا مانسون» یک اصطلاح بومی نیست و از واژه عربی «معوسم» به معنای فصل گرفته شده است. مونسون در اصطلاح ساده به معنای فصل بارانی است و هند بهترین کشور برای تشخیص اهمیت باران موسمی است. زمانی است که باد‌های فصلی از سمت جنوب به سمت شمال می وزند، در نتیجه باد‌های مرطوب اقیانوس هند و خلیج بنگال را می‌گیرند و باعث ایجاد بارندگی در قسمت شرقی هند می‌شوند. این اصطلاح برای اولین بار در هند بریتانیایی و کشور‌های همسایه به زبان انگلیسی برای اشاره به باد‌های فصلی بزرگی که از خلیج بنگال و دریای عرب در جنوب غربی میوزد و بارندگی‌های شدید را به منطقه می‌آورد، استفاده شد.

باران‌های مونسونی چطور رخ می‌دهند؟

در حالی که جهان از تابستان و زمستان راضی است، هند یک چرخه شگفت‌انگیز و منحصر به فرد از فصول را تجربه می‌کند، که در آن باران‌های موسمی فقط نمایشی از نم نم باران نیست.
اگر باد‌های موسمی قبل از زمان خود برسد یا بسیار دیرتر از زمان معمول خود حرکت کند، سیل ایجاد می‌کند. از طرف دیگر، اگر باد‌های موسمی خیلی دیر از راه برسند، در این صورت باعث خشکسالی و کمبود آب می‌شود. این‌ها اشکال موسمی است و دردسر‌های زیادی را برای مردم کشور‌هایی که تحت تأثیر این پدیده هستند ایجاد می‌کند. اقتصاد کشاورزی هند به دلیل خشکسالی و سیل بسیار با مشکل مواجه شده است و احیای مجدد آن بسیار دشوار می‌شود.

باد سالانه و باران‌زا به نام موسمی مهمترین نشانه فصل برای میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان است. هنگامی که موسمی فرا می‌رسد، پوشش گیاهی زنده می‌شود. هنگامی که باران‌ها از بین ‌می‌روند، ممکن است خشکسالی و گرسنگی به دنبال داشته باشد.


باد سالانه و باران‌زا به نام موسمی مهمترین نشانه فصل برای میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان است. هنگامی که موسمی فرا می‌رسد، پوشش گیاهی زنده می‌شود. هنگامی که باران‌ها از بین ‌می‌روند، ممکن است خشکسالی و گرسنگی به دنبال داشته باشد.
باد‌های موسمی هند شاید دراماتیک‌ترین باد در جهان باشد. آن‌ها زمانی شروع می‌شود که در تابستان، گرما در شبه قاره هند، هیمالیا و فلات تبت ایجاد می‌شود. هوای گرم بالا می‌رود و هوای مرطوب را از دریای عرب به داخل می‌کشد. این هوا هنگام عبور از شبه قاره هند مقداری از رطوبت خود را از دست می‌دهد و باران‌های موسمی تابستان را به همراه دارد. وقتی با هیمالیا‌های سر به فلک کشیده برخورد می‌کند، هوا خنک می‌شود و بقیه رطوبت خود را در کوه‌ها به صورت برف و گاهی به صورت باران‌های سیل‌آسا میریزد.

ایران در خطر بارندگی‌های سیل آسای «مونسون»/آیا ایران در روند خشکسالی قرار می‌گیرد؟

از آنجایی که مناطق با آب و هوای موسمی دارای فصول کاملاً مرطوب و خشک هستند، در معرض سیل و خشکسالی هستند که هر دو برای سلامتی خطرناک هستند. در طوفان‌های موسمی تابستان، بارندگی شدید می‌تواند باعث سیل شود. از اواسط خرداد ماه و همزمان با گرم شدن زمین در نیم کره شمالی، در هند شاهد باران‌های سیل‌آسا هستیم به گونه‌ای که این باران‌ها در تابستان چهره شبه جزیره را زمستانی می‌کند. با بارش‌های سیل‌آسا طوفان‌های موسمی در این مطقه رخ می‌دهد که به «مانسون» مشهور است.
پدیده مانسون در تابستان بر روی اقیانوس هند تشکیل شده که به دنبال آن بارش‌های شدید بر روی دریا در هندوستان و پاکستان می‌بارد و اثرات آن استان سیستان و بلوچستان به ویژه مناطق جنوبی و مرکزی این استان را فرا می‌گیرد.

برچسب ها: آب و هوا مناطق سیل زده کشور سیلاب و آبگرفتگی سیلاب سیل خشکسالی
ارسال نظر
آخرین اخبار