۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
تعداد بازدید: ۲۰۱۶۷۳
یک کارشناس حوزه آب معتقد است؛ حذف یارانه بد مصرف‌ها حرکت در مسیرمدیریت مصرف منابع آب موجود در کشوراست. هرچند تا کنون پُر مصرف‌های آب به سیگنال‌های گرانی تعرفه قبض توجه نمی‌کنند و کمبود آب همچنان متوجه کم مصرف‌ها بوده است.
کد خبر: ۱۲۲۰۱
نویسنده : مهرشاد نبی

مصرف آب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، کاهش شدید منابع آبی طی سال‌های اخیر در کشور نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. تغییر اقلیم، خشکسالی‌های مداوم، عدم مدیریت مهار آب و در نهایت روند فزاینده مصرف آب، عمده‌ترین عوامل پیدایش این نگرانی است.

رفع معضل کم‌آبی نیازمند رویکرد‌های مناسبی برای تخصیص و استفاده بهینه از منابع آبی موجود است. موضوعی که سال هاست مورد تأکید کارشناسان قرار دارد، اما دولت‌ها در اجرای آن تعلل کرده و می‌خواهند زیان این کم آبی را با جلوگیری از رشد و توسعه در حوزه کشاورزی، صنایع مختلف کشور بپردازند.

در همین رابطه سیده اکرم هدایتی کارشناس حوزه آب در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: کشور ما از جمله کشور‌های کم آب جهان است که همچنان با این مشکل به دلیل ضعف مدیریت دست و پنجه نرم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مشکل کم آبی نیست ادامه داد: کشور ما در منطقه‌ای خشک و نیمه خشک قرار گرفته‌ایم که آب محدودی دارد.

هدایتی با اشاره به اینکه امروز مشکل اصلی کم آبی نیست، ادامه داد: کشورما به دلیل قرار داشتن در منطقه خشک و نیمه خشک آب محدودی دارد و این شرایط با اجرای سیاست‌های جدید تا حدود زیادی قابل تغییر است در واقع با مدیرت صحیح برخی مشکلات کم آبی، کم اثر‌تر می‌شود.

این کارشناس حوزه آب تاکید کرد: نوسانات خشکسالی همیشه وجود داشته و میزان بارندگی در مناطق مختلف کشور با توجه به اقلیم منطقه متفاوت است. در واقع بارش کم در بیشتر مناطق کشور حاکم است از این رو نباید به بارندگی‌ها جهت تأمین به موقع منابع آبی دل بست.

هدایتی تغییر در نحوه زندگی اجتماعی و عدم آموزش افراد به استفاده درست از آب اشاره داشت و گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر میزان مصرف آب، نحوه قیمت‌گذاری و حرکت به سوی واقعی‌سازی قیمت است.

به اعتقاد این کارشناس حوزه آب؛ علاوه بر کم آبی و خشکسالی، نظام تعرفه‌گذاری آب در ایران مشابه سایر حامل‌های انرژی، نظام پرداخت یارانه به همه افراد پُر مصرف و کم مصرف در جامعه است.

مصرف اب

وی تصریح داشت: هنوز در کشور با توجه به سختی تأمین آب، هزینه تولید و توزیع آن کمتر از میزان دریافتی از مصرف کننده می‌باشد این جریان به مردم یاد داده که با کمترین قیمت بیشترین استفاده از آب شرب داشته باشند. امروز کم مصرف‌ها درحوزه آب چوب مدیریت اشتباه دولت‌ها را می‌خورند.

به گفته هدایتی؛ بد مصرف‌ها در کشور همواره از یارانه انرژی به ویژه در بخش آب بیشترین و بهترین بهره را برده اند. اصلاحات قیمت از طریق تعرفه‌گذاری پلکانی می‌تواند راهی برای مدیریت صحیح در مصرف آب باشد.

این کارشناس حوزه آب تأکید داشت: تنها یکی از راهکار‌های مدیریت مصرف آب است و طبعا مولفه‌های دیگری نیز در این روند دخیل است و باید منتظر ماند تا پس از بررسی چند دوره روند مصرف آب مشترکان بتوان میزان اثرگذاری این تعرفه‌بندی جدید را برآورد کرد.

هدایتی افزود: تجدیدنظر در نحوه قیمت‌گذاری و حرکت به سوی واقعی‌سازی قیمت، سیاستی است که طبق تجربه سایر کشور‌ها می‌توان از آن به تعدیل مصرف رسید. گرانی پرداخت مصرف آب از سوی بد مصرف‌ها و پُر مصرف‌ها یکی از اهرم‌های موفق در مدیریت مصرف انرژی به ویژه در بخش آب است.

وی ادامه داد: حالا با شیوه تعرفه‌بندی آب در بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۱، مشترکانی که بیش‌تر از الگوی مصوب، مصرف آب داشته باشند به صورت پلکانی مشمول اصلاح تعرفه متناسب با مصرف می‌شوند. این در حالی است که طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، ۴۰ درصد مشترکان تهرانی دو برابر الگوی مجاز، آب مصرف می‌کنند.

این کارشناس حوزه آب تأکید داشت: طبق مصوبه در بودجه سال جاری با توجه به اصلاح تعرفه آب، رقم قبض‌های پُر مصرف‌ها نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد افزایش خواهد داشت.

پرمصرف ها

هدایتی در پاسخ به این سوال که حذف یارانه بد مصرف‌ها در بخش آب می‌تواند جبران بارش‌های کم را داشته باشد، گفت: همانطور که اشاره شد کشور با پدیده کم بارشی مواجه است و خشکسالی در اغلب مناطق ظهور کرده از این رو باید منابع آبی با توجه به افزایش هزینه‌های توزیع به درستی مدیریت شود.

وی تصریح داشت: زمانی که بد مصرف‌ها از لیست استفاده از یارانه آب خارج شوند و هزینه پُر مصرفی را بپردازند تا حدودی می‌توان بر مدیریت این منابع تمرکز داشت.

برچسب ها: مصرف آب پر مصرف خشکسالی
ارسال نظر
آخرین اخبار