۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
تعداد بازدید: ۱۵۲۱۲۹
«خطوط» سنت‌های جالب کشور‌های مسلمان برای ماه رمضان را بررسی کرد
مردم مسلمان در سراسر جهان در حال آماده شدن برای آغاز ماه رمضان هستند و در این میان برخی از کشور‌ها سنت و آئین‌های جالب و عجیبی را به نمایش می‌گذارند.
کد خبر: ۱۱۷۱۵

از طبل زن‌های ترکی تا فانوس‌های مصری


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ ماه مبارک رمضان برای مسلمانان سراسر جهان مقدس‌ترین ماه سال است. با این حال هرکدام از کشوری جهان با روش منحصر به فرد خود به استقبال این ماه مبارک می‌رود و در طول رمضان آیین و سنت‌های مختلفی در کشور‌های مسلمان برگزار می‌شود. در ادامه برخی از سنت‌های ماه مبارک رمضان و نحوه برگزاری متفاوت این ماه را در کشور‌های مختلف مرور می‌کنیم.

امارات متحده عربی

سنت حق اللیله یکی از جشن‌های مردم امارات برای نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان است. این آیین و مراسم درست پانزده روز مانده به شروع رمضان(نیمه شعبان) برگزار می‌شود. در این روز، که در بسیاری از کشور‌های خلیج فارس برگزار می‌شود و نام‌های مختلفی دارد، کودکان با لباس‌های روشن در محله‌هایشان قدم می‌زنند و در حالی که آهنگ‌های سنتی و محلی می‌خوانند شیرینی‌ها و آجیل‌ها را در کیسه‌هایی به نام خاریتا جمع‌آوری می‌کنند. بنابراین صدای کودکان در خیابان‌ها طنین انداز می‌شود که ترجمه فارسی این شعار این است:"به ما بدهید تا خداوند به شما پاداش دهد و به شما کمک کند تا خانه خدا در مکه را زیارت کنید. "

این مراسم به عنوان بخشی از هویت ملی اماراتی در امارات متحده عربی تلقی می‌شود. این جشنواره پیش از ماه رمضان بر نیاز به روابط قوی جمعی و ارزش‌های خانوادگی در جامعه مدرن امروزی تأکید می‌کند.

کویت

در کویت نیز مانند امارات، جشنی سه روزه در نیمه ماه رمضان برگزار می‌شود که در آن کودکان در خانه‌های محله خود را می‌کوبند و برای شیرینی و شکلات آواز می‌خوانند، این سنت به نام القرقعیان شهرت دارد.
همچنین کویتی‌ها، یک روز خاص به نام الکریش دارند که یک روز پیش از شروع ماه رمضان، برگزار می‌شود. در این روز تمام اعضای خانواده قبل از شروع یک ماه روزه گرفتن دور هم جمع می‌شوند تا آخرین ناهار را دور هم صرف کنند‌.

مصر

فانوس رمضان \"Fanous\" شروع فصل رمضان را در سراسر مصر نشان می‌دهد. فانوس در پنجره‌ها، بالکن‌ها و حیاط جلوی افراد قرار می‌گیرد؛ علاوه بر این، کودکان در شهر قدم می‌زنند و «فانوس» خود را تاب می‌دهند و با شادی آهنگ فولکلور «واهاوی یا وهاوی» را به یاد آغاز ماه رمضان می‌خوانند و از مردم هدایا و شیرینی درخواست می‌کنند.

ترکیه

طبل زن‌های کشور ترکیه یکی از جالب‌ترین سنت‌های ماه رمضان را به جا می‌آورند. آن‌ها در زمان سحر با طبل‌های خود در خیابان‌های ترکیه می‌گردند و مردم را به موقع برای سحری از خواب بیدار می‌کنند. این یک سنت ترکی و اسلامی است. طبل‌زنان با لباس‌های سنتی، از جمله فاس؛ در خیابان‌ها آواز می‌خوانند و در طول ماه رمضان دو بار در خانه‌های مردم را نیز می‌کوبند و «بهشیش» یا انعام می‌خواهند.

اندونزی

شیوه‌های فرهنگی ریشه دار هر کشور، اغلب در باور‌های مردم آن منعکس می‌شود. پادوسان یک سنت در میان مسلمانان اندونزیایی ساکن جاوه است. پادوسان یکی از آیین‌های مسلمانان است که با استحمام در برکه‌های طبیعی شهر، جسم و روح را پاک می‌کند. این کار برای آماده شدن برای ماه رمضان انجام می‌شود. بنابراین اندونزیایی‌ها پیش از شروع ماه رمضان با به جا آوردن این سنت به استقبال این ماه مبارک ‌می‌روند.

برچسب ها: ترکیه ماه رمضان ماه مبارک رمضان مصر روزه گرفتن
ارسال نظر
آخرین اخبار