۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
تعداد بازدید: ۴۴۱۹۸۶
مظهری، رئیس سابق انجمن تغذیه ایران گفت: در ماه مبارک رمضان اگر طبق نظم و انضباط داده شده به موقع سحری خورده شود و اصول تغذیه را از نظر تقسیم بندی مواد غذایی در افطار، شام و سحری رعایت کنیم، قسمت زیادی از بیماری‌های مختلف مهار یا درمان می‌شود.
کد خبر: ۳۶۳۶۲

افطار و سحر چه بخوریم تا گرسنه نشویم؟/حرکت در ایام رمضان بسیار مهم و وسیله پاکسازی دستگاه عظیم کشور صنعتی وجود ماست!

آمار بالای مصرف روغن و شکر در ماه مبارک رمضان/ با توجه به این نکات بیماری‌ها مهار می‌شود

خوردن هرگونه مواد قندی در سحر باعث افت شدید قند، فشار خون و گرسنگی طاقت فرسایی می‌شود

 

دکتر سیدضیاء الدین مظهری، رئیس سابق انجمن تغذیه ایران و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به برخی نکات مهم به دلیل نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان اشاره و مطرح کرد: متاسفانه انسان‌ها به سلامتی خودشان اصلاً هیچ توجهی ندارند. در ماه مبارک رمضان اگر طبق نظم و انضباط داده شده به موقع سحری خورده شود و اصول تغذیه را از نظر تقسیم بندی مواد غذایی در افطار، شام و سحری رعایت کنیم، قسمت زیادی از بیماری‌های مختلف مهار یا درمان می‌شود.

بیشتر بخوانید: استفاده از ماست طبیعی و شیر کم‌چرب در زمان آلودگی هوا/کودکان را از بچگی به طعم طبیعی غذا‌ها عادت دهیم/چگونه در مقابل بیماری‌ها مقاوم شویم

مظهری ادامه داد: متاسفانه مردم فکر می‌کنند که فلسفه روزه این است که دهنمان بسته باشد و یک گوشه بنشینیم و تا افطار صبر کنیم در حالی که مسئله حرکت در این ایام بسیار مهم است چرا که یک وسیله پاکسازی دستگاه عظیم کشور صنعتی وجود ما است. دستگاه وجودی ما به قدری عظیم است که احتیاج به این یک ماه رژیم غذایی دارد تا از کبد و قلب و عروق خود جرم‌گیری کند. متاسفانه ما زحمت می‌کشیم و روزه را می‌گیریم، اما در افطار پرخوری زیادی می‌کنیم به حدی که آمار مصرف روغن و شکر در ماه مبارک رمضان بسیار بالاتر از ماه‌های دیگر است.

آمار بالای مصرف روغن و شکر در ماه مبارک رمضان/ با توجه به این نکات بیماری‌ها مهار می‌شود

اغلب افراد به دلیل تنبلی یا خواب طولانی خوردن سحری را از برنامه‌های خود حذف می‌کنند در حالی که سحری حتماً باید میل شود در موقع افطار باید روزه را خیلی آرام با نمک یا سرکه یا آب میوه رقیق شده یا شیر شروع کرد و به آرامی از سبزیجات، پنیر و گردو استفاده کرد و سپس در یک فاصله‌ای شام بسیار سبک میل شود، 

بیشتر بخوانید: یک سیستم ایمنی قوی در ماه مهمانی خدا

طریقه غذا خوردن در هنگام سحر

وی به برخی نکات سحری اشاره و مطرح کرد: مسئله سحری بسیار اهمیت دارد. اغلب افراد به دلیل تنبلی یا خواب طولانی خوردن سحری را از برنامه‌های خود حذف می‌کنند در حالی که سحری حتماً باید میل شود. قابل ذکر است افرادی که تحملشان نسبت به گرسنگی کم است نباید در سحر از غذاهایی حاوی پروتئین‌هایی که در روغن تفت شده، مصرف کنند، یک سالاد مخلوط با منابع پروتئینی بسیار در دیر گرسنه شدن کمک می‌کند. خوردن هرگونه مواد قندی در سحر باید حذف شود چرا که باعث یک افت شدید قند، فشار خون و یک گرسنگی طاقت فرسایی را موجب می‌شود.

طریقه غذا خوردن هنگام افطار

رئیس سابق انجمن تغذیه ایران در خصوص موضوع افطار، گفت: در موقع افطار باید روزه را خیلی آرام با نمک یا سرکه یا آب میوه رقیق شده یا شیر شروع کرد و به آرامی از سبزیجات، پنیر و گردو استفاده کرد و سپس در یک فاصله‌ای شام بسیار سبک میل شود، هرچه شام سنگین‌تری خورده شود در بیدار شدن سحر و میل کردن سحری به مشکل می‌خوریم از این جهت اغلب عزیزان سحری را حذف می‌کنند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر افراد به این موضوعات توجه کنند یک ماه بسیار مبارک را با رژیم‌گیری گروهی هم از نظر جسمی و هم سلامت روح و روانی گذرانده‌اند.

مظهری در پایان به بیماران اشاره و مطرح کرد: به بیمارانی که دچار بیماری‌هایی اعم از بیماری‌های قند، قلب و عروق، گوارشی و... که باید به علت کنترل بیماری‌شان در ساعات مختلف دارو مصرف کنند اجازه داده شده که روزه خود را بشکنند و کفاره آن را پرداخت کنند اما بهتر است قبل از هر اقدامی با پزشکی معالج خود صحبت و مشورت کنند.

برچسب ها: ماه مبارک رمضان تغذیه افطاری بیماری ها درمان سحری مواد قندی آمار مصرف قند و شکر روغن
ارسال نظر
آخرین اخبار