۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
تعداد بازدید: ۱۶۷۵۷۸
«خطوط» باید و نباید‌های روزه‌داری در دوران کرونا را بررسی می‌کند؛
ماه رمضان چند روز دیگر فرا خواهد رسید و این در حالی است که همه مسلمانان جهان این ماه مبارک را در سومین سال متوالی و همزمان با دوران کرونا تجربه می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۶۳۸

یک سیستم ایمنی قوی در ماه مهمانی خدا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ نرخ واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ در بسیاری از کشور‌های اسلامی به سطوح خوبی رسیده، اما همه‌گیری هنوز به پایان نرسیده است. بنابراین، حالا با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان لازم است تا همانند ۲ ماه رمضان گذشته( سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) از دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی برای کمک به جلوگیری ابتلا به کرونا در زمان روزه داری جلوگیری کنید.

تزریق واکسن روزه را باطل می‌کند یا نه؟

با این حال اگر تا کنون واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اید یا قصد دارید در چند هفته آینده یا در خلال ماه مبارک رمضان این کار را انجام دهید، نگران باطل شدن روزه‌تان نباشید. طبق فتوای حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، تزریق واکسن که در عضله یا زیر پوست تزریق می‌شود در هنگام روزه؛ روزه را باطل نمی‌کند.


نکات مهم برای روزه‌داران در دوران کرونا:


استراحت ویا خواب کوتاهی نکنید
رمضان زمان افزایش عبادت در طول شبانه روز است. بنابراین اگرچه ممکن است تا دیروقت بیدار ماندن برای خوردن سحری و سپس خواندن نماز صبح و عبادت در برنامه شما وجود داشته باشد، اما همچنان باید هدفتان این باشد که در هر دوره ۲۴ ساعته حداقل ۸ ساعت بخوابید. بدن و ذهنی که به خوبی استراحت کرده باشد، تمرکز شما را در محل کار آسان‌تر می‌کند و انرژی بیشتری در طول روز خواهید داشت. از طرف دیگر در دوران ویروس کرونا، خواب کافی یکی از عواملی است که سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری مقاوم نگه می‌دارد.
آب زیاد بنوشید
تشنگی می‌تواند یکی از چالش برانگیزترین علائم روزه داری باشد که باعث می‌شود به محض افطار آب و مایعات زیادی بنوشیم. بهترین راه برای آبرسانی به بدن‌های روزه‌دار و حفظ این هیدراتاسیون برای مدت طولانی‌تر این است که میزان مصرف مایعات خود را با مصرف حداقل ۲ لیتر آب - یک یا دو لیوان - در فاصله افطار تا سحر افزایش دهید. همچنین مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار در شب را کاهش دهید و در عوض مصرف مایعات خود را با سوپ‌ها، میوه‌ها و سبزیجات غنی از آب مانند خیار و هندوانه تکمیل کنید.

اگر تا کنون واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اید یا قصد دارید در چند هفته آینده یا در خلال ماه مبارک رمضان این کار را انجام دهید، نگران باطل شدن روزه‌تان نباشید. طبق فتوای حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، تزریق واکسن که در عضله یا زیر پوست تزریق می‌شود در هنگام روزه؛ روزه را باطل نمی‌کند.


وعده‌های غذایی سالم و مغذی بخورید
روزه باعث تغییر عادت در غذا خوردن و دفعات مصرف غذا می‌شود. تأمین نیاز‌های ویتأمین و مواد معدنی برای حفظ یک سیستم ایمنی قوی حیاتی است. مراقب نمک و شکر مصرفی خود باشید. پس از یک روز کامل روزه داری، از خوردن نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا که حاوی قند بالایی هستند، خودداری کنید. در عوض، غذا‌های فرآوری نشده مانند میوه‌ها را انتخاب کنید و کربوهیدرات‌های پیچیده مانند برنج، نان و غلات سبوس دار را در کنار سبزیجات مصرف کنید تا مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد.
مصرف نمک را کاهش دهید
مصرف بیش از حد نمک اثر نامطلوبی خواهد داشت و به تشنگی و کم‌آبی بدن در طول روز کمک می‌کند. نمک بیش از حد می‌تواند بر فشار خون تأثیر بگذارد، بنابراین در شب از میان وعده‌های نمکی مانند ذرت بو داده و آجیل‌های نمکی استفاده نکنید.
فعالیت‌های بدنی را بین صبح و عصر تقسیم کنید
تا جایی که ممکن است، کار‌های سخت‌تری را که نیاز به تمرکز بیشتر یا تلاش فیزیکی بیشتری دارند، در صبح برنامه‌ریزی کنید، زمانی که انرژی بیشتری خواهید داشت. اما برای ورزش کردن زمان دیگری به غیر از صبح را انتخاب کنید. اگرچه ممکن است در هنگام روزه داری احساس خستگی بیشتری باشید، اما ورزش را حذف نکنید. در این دوران ورزش به شما کمک می‌کند تا کمتر احساس تنبلی کنید. فقط یادتان باشد قبل از انجام یک فعالیت چند ساعت بعد از افطار صبر کنید

برچسب ها: روزه گرفتن ماه مبارک رمضان کرونا واکسن کرونا اخبار کرونا جدید
ارسال نظر
آخرین اخبار