۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶
تعداد بازدید: ۲۸۸۷۴۴
گزارش «خطوط» درباره بیانیه دوم زنان سینماگر؛
حواشی و جنجال‌های مربوط به اعتراض زنان سینماگر به خشونت جنسی در سینمای ایران ادامه دارد. بعد از حمایت چند تن از بازیگران و کارگردانان سینمای ایران- که در فهرست امضاکنندگان نامه اول نبودند- و بعد هم شماری از نهادهای صنفی از قبیل خانه سینما و انجمن‌های مختلف صنفی، حالا بانوان دست‌اندرکار سینمای ایران بعد از اقدام سازمان سینمایی وزارت ارشاد مبنی بر معرفی شورای اخلاق، خواستار یک کمیته مستقل برای برخورد با آزارها و خشونت‌های جنسیتی در سینمای ایران شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۹۷۳

ادامه اعتراضات 300 زن سینماگر ایرانی؛ بیانیه دوم هم صادر شد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ بعد از این‌که خانه سینما و بعد هم سازمان سینمایی در رسیدگی به اعتراضات زنان سینماگر درباره خشونت‌های کلامی و رفتاری جنسیتی در سینمای ایران دستور تشکیل یک شورا برای رسیدگی به این موارد را صادر کردند؛ حالا خبر می‌رسد که زنان معترض- بالغ بر 300 نفر از دست‌اندرکاران سینما- فعالیت‌های اعتراضی خود را ادامه داده و علاوه بر رد پیشنهاد خانه سینما و حتی سازمان سینمایی خواهان تشکیل یک کمیته مستقل به دور از چهره‌های پرنفوذ سینمایی شده‌اند.
 
دور جدید اعتراض
 
ساعاتی بعد از این‌که سازمان سینمایی خبر از تشکیل شورای اخلاق حرفه‌ای جهت رسیدگی به اعتراضات زنان سینماگر داد، زنان معترض سینمای ایران با صدور بیانیه‌ای خواهان ادامه این ماجرا و تشکیل کمیته‌ای ویژه تنها برای رسیدگی به مواردی از این قبیل شدند.
سازمان سینمایی چند روز بعد از انتشار بیانیه اعتراضی بانوان سینماگر خبر از تشکیل شورای اخلاق حرفه‌ای با عضویت مدیرعامل خانه سینما، معاون نظارت و ارزشیابی، مدیران حراست و حقوقی سازمان سینمایی، مشاور اصناف رییس سازمان، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و نیز مائده چیت‌ساز- حقوقدان، به معرفی مرکز وکلا- و انسیه شاه‌حسینی نویسنده و کارگردان سینما داد. محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی هم گفت که در اولین ماموریت «شورای اخلاق حرفه‌ای سینما» قرار شده کمیته بانوان متشکل از دو فیلمساز زن، یک روانشناس، یک جامعه‌شناس و یک حقوقدان مسائل و مشکلات زنان سینماگر و حواشی اخیر را مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را گزارش دهند.
 
بیانیه دوم زنان
 
حالا اما در اوج این اقدامات، پریناز ایزدیار به نمایندگی- یا به نقل- از زنان سینماگر بیانیه‌ دومی منتشر کرده است. بیانیه‌ای که به استناد مفادی از آن زنان معترض به خشونت جنسی خواهان تشکیل یک کمیته مستقل  شده‌اند.
پریناز ایزدیار در پیج اینستاگرامی خود ضمن بازنشر این بیانیه دوم خواهان تشکیل یک کمیته ویژه شده- که بنا بر مفادی از این بیانیه اعضای این کمیته باید پنج مولفه مشخص داشته باشند.
بر اساس بیانیه دوم سینماگران زن ایرانی؛ اعضای کمیته ویژه رسیدگی به خشونت‌های جنسیتی؛ اول باید از وابستگی و پیوند با روابط قدرت موجود در فضای سینمای ایران دور باشند؛ دوم این‌که در حوزه برخورد با خشونت‌های جنسی دوره‌دیده باشند؛ سوم این که اکثریت در آن با زنان باشد؛ چهارم این که از طریق رای‌گیری و به طور دموکراتیک اداره شود؛ و پنجمین مولفه هم این که این نهاد برای تمام زنان شاغل در سینما در دسترس باشد!
 
 

برچسب ها: سینماگران سینمای ایران صحبت‌های جنجالی جنجال برانگیز
ارسال نظر
آخرین اخبار