۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
تعداد بازدید: ۷۴۲۵۲۵
رییس کمیسیون رمز ارز گفت: طبق آیین نامه و مصوبه، بانک مرکزی قرار بود رمز ارزهای استخراج شده را در معاملات خرد و کلان استفاده کند که این را هم انجام ندادند. بانک مرکزی باید ارز ناشی از استخراج رمز ارز را همانند ارز ناشی از صادرات قبول می‌کرد که متاسفانه در این امر مهم کوتاهی کرد.
کد خبر: ۱۲۰۲۴

رمز ارز

فراز و نشیب های رمز ارزی که از سال 98 رسمی شد/حاکمیت و دولت تکلیف خود را با صنعتگران و متخصصان مشخص کند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، افشین آشوری، رییس کمیسیون رمز ارز و بلاکچین نصر کشور در گفتگو با خبرنگار خطوط به موضوع استخراج رمز

چون این صنعت صنعت قابل حمل است می‌تواند به راحتی در مقیاس کوچک و متوسط  زیرزمینی شود که این موضوع ضربه‌ای به صنعت برق کشور وارد می‌کند. در حال حاضر بالای ۲۰۰۰ مگاوات این صنعت در کشور به صورت زیرزمینی استفاده می‌شود.

ارز پرداخت و گفت: موضوع استخراج رمز ارز که از سال ۹۸ رسمی و قانونگذاری و مصوبه هیئت وزیران و هیئت دولت را به دنبال داشت فراز و نشیب‌هایی را هم به دنبال داشته است. به دستور رئیس جمهور آقای رئیسی این موضوع یک ساماندهی شد و ستاد تحول به همراه معاونت اقتصادی و معاونت اول و وزارتین مربوطه این مصوبه را بازنگری کردند.

وی افزود: آیین نامه‌ای در سند تحول در بحث رمز ارزش گنجانده شده که در برنامه هفتم هم همان خواهد بود. در حقیقت آیین‌نامه صنعت استخراج رمز ارز، آیین نامه بسیار خوبی بود، اما اصل موضوعش بهای انرژی‌اش بود چه به صورت گاز و چه به صورت برق. در حال حاضر بهای گازش را انقدر بالا برده‌اند که به کیلوواتی ۱۰هزار و ۷٠٠ تومان رسانده‌اند، در کل دنیا همچین چیزی وجود ندارد.

صنعت استخراج رمز ارز رو به مرگ است!

رییس کمیسیون رمز ارز خاطرنشان کرد: تا زمانی که صنعت استخراج رمز ارز را همانند صنایع دیگر در هسته صنایع پرمصرف نبینیم، این صنعت توسعه پیدا نخواهد کرد و بیشتر رو به زیرزمینی شدن می‌رود. چون این صنعت صنعت قابل حمل است می‌تواند به راحتی در مقیاس کوچک و متوسط  زیرزمینی شود که این موضوع ضربه‌ای به صنعت برق کشور وارد می‌کند. در حال حاضر بالای ۲۰۰۰ مگاوات این صنعت در کشور به صورت زیرزمینی استفاده می‌شود.

 حاکمیت و دولت تکلیف خود را با صنعتگران و متخصصان مشخص کنند

آشوری گفت: دولت باید یک فضایی را ایجاد می‌کرد تا بهای قانونی کار کردن، کم و بهای غیرقانونی کار کردن بیشتر می‌شد که متاسفانه این انجام نشده در حقیقت این صنعت رو به مرگ است. به نظر خیلی از متخصصان باید حاکمیت و دولت تکلیف خود را با صنعتگران مشخص کنند.

رمز ارز

تا زمانی که استخراج رمز ارز مانند صنایع پرمصرف دیده نشود زیرزمینی می‌شود

وی متذکر شد: سرمایه‌گذاری‌های بسیار سنگینی روی این صنعت انجام شده است به همین دلیل وقتی که در داخل تولید نشود، باعث خروج ارز می‌شود فقط رمز

دولت باید فضایی را ایجاد می‌کرد تا بهای قانونی کار کردن، کم و بهای غیرقانونی کار کردن بیشتر می‌شد که متاسفانه انجام نشد. در حقیقت این صنعت رو به مرگ است. به نظر خیلی از متخصصان باید حاکمیت و دولت تکلیف خود را با صنعتگران مشخص کنند.

ارز را که در ایران تولید نمی‌کنند مثلا بیت کوین اگر در داخل استخراج نشود برای خرید و فروشش و بازار سرمایه‌اش مجبورند خریداری کنند اما اگر در داخل تولید شود، هم باعث جلوگیری از خروج ارز می‌شود و هم برای کشور ارزآوری دارد. چنین مواردی را باید لحاظ کنند. در کل نمی‌دانیم سیاست کلی به کدام سمت است اگر سیاست کلی به سمت توسعه و درست کردن این صنعت رود آن موقع می‌شود کاری کرد، در غیر این صورت به سمت زیرزمینی شدن و غیرقانونی شدن می‌رود.

اگر رمز ارز را در داخل تولید نکنیم باعث خروج ارز می‌شود

رییس کمیسیون رمز ارز و بلاکچین نصر کشور با اشاره به بانک مرکزی بیان کرد: طبق آیین نامه و مصوبه، بانک مرکزی قرار بود رمز ارزهای استخراج شده را در معاملات خرد و کلان استفاده کند که این را هم انجام نداند. بانک مرکزی باید ارز ناشی از استخراج رمز ارز را همانند ارز ناشی از صادرات قبول می‌کرد که متاسفانه در این امر مهم کوتاهی کرد.

آشوری در پایان گفت: در کل ما اگر رمز ارز را در داخل تولید نکنیم باعث خروج ارز برای خرید رمز ارز می‌شود.

برچسب ها: رمز ارز بانک مرکزی صادرات استخراج رمزارز حاکمیت صنعتگران
ارسال نظر
آخرین اخبار