۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۹
تعداد بازدید: ۸۳۵۸۰
یادداشت کاوه معین‌فر درباره تغییر کاربری زمین‌های میانکاله
نویسنده بر این باور است که سود اصلی این طرح در تصرف زمین رایگان است. او ابراز اطمینان کرده که هدف این طرح گران کردن زمین‌های میانکاله است و بعد از این‌که این اتفاق افتاد و زمین‌ها گران شد، هیچ نیازی به اصل تولیدات پتروشیمی آن احساس نخواهد شد!
کد خبر: ۱۲۴۳۵

دست‌ خالی هنرمندان در برابر  شبکه فروش هزاران میلیارد تومانی زمین؟!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ طرح پتروشیمی میانکاله از منظر فعالان محیط زیستی یک ضایعه زیست محیطی برای تالاب میانکاله است و به همین دلیل بسیاری از فعالان محیط زیست و هنرمندانی چون هدیه تهرانی و رضا کیانیان در مخالفت با این طرح در شبکه های اجتماعی اعلام موضع کردند.

استاندار مازنداران در یک مصاحبه به از این اقدام هنرمندان انتقاد کرده و گفته است که آنها اصلا اطلاع ندارند ، اصلا نمی‌دانند موضوع چی است و به شکلی صریح اعلام کرد : «در پشت صحنه برخی اقدامات اینها همه‌اش فساد، رانت و پول است.»

از طرف دیگر سایت دیده بان ایران نوشت که در خطبه های نماز جمعه روز گذشته بهشهر سید عربعلی جباری امام جمعه این شهر به انتقاد از مخالفان ساخت پروژه پتروشیمی میانکاله پرداخت و گفت: «مخالفین بصورت مخفیانه مانند شب‌پره در فضاهای مجازی باب مخالفت گذاشتند. مخالفان پتروشیمی میانکاله خائن و مخالف رهبری هستند. همه کشور به این پروژه امید بستند.»

واقعیت این است که آنچه در میانکاله در حال رخ دادن است با هیچ متر و معیاری قابل درک نیست تا این حد آشفته و پریشان! گروهی شدیدا دنبال انجام این طرح هستند و آن را یک حقی می دانند که از نان شب واجبتر است،  مثلا امام جمعه بهشهر جدای از اتهام‌هایی که وارد ساخته اند باز گفته‌اند که : «کور خوانده‌اید ما پای این مجتمع پتروشیمی ایستاده‌ایم و از هیچ چیزی نمی هراسیم ولو تظاهرات کنیم و به تهران برویم پتروشیمی حق مسلم ماست.»
از طرف دیگر بسیاری از فعالین محیط زیستی این طرح را یک آسیب جدی برای منطقه تالاب میانکاله میدانند و سیصد و هفت نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف ایران در نامه‌ سرگشاده به رهبری از ایشان خواستند که دستور دهد طرح جنجالی ساخت مجتمع پتروشیمی در منطقه میانکاله متوقف شود. این نامه از خسارت‌های محیط زیستی، سوءمحاسبات اقتصادی و مشکلات حقوقی این طرح یاد شده و گفته شده که «شرایط ناشی از تحریم‌های ظالمانه دستاویزی برای دست‌اندازی بی‌رحمانه به محیط زیست ایران شده است.»


 
با تمام این موارد کسی مخالفتی با طرح صنعتی و ایجاد پتروشیمی برای یک منطقه که باعث اشتغال شود ندارد اما به چه قیمتی؟ به قیمت نابود سازی زیست بوم هزارن ساله تالاب میانکاله؟
 
 پس لطفا مد نظر داشته باشید که این قضیه را به دعوایی بین سلبریتی ها و کارآفرینان صنعتی تقلیل ندهید بلکه قضیه بسیار جدی تر از این حرف هاست.  دوباره به سخنان استاندار مازندران برگردیم، آقای استاندار! شما که گفتید «در پشت صحنه برخی اقدامات اینها همه‌اش فساد، رانت و پول است.» 
 
این کلمه "اینها" منظورتان چه کسانی است؟ هنرمندان و حافظان محیط زیست که می خواهند این منطقه دست نخورده باقی بماند و همان تالاب میانکاله باشد! یا منظورتان از "اینها" طرف مقابل یعنی حامیان ساخت پتروشیمی میانکاله است؟ یا افرادی دیگر که شما مطلع هستید و ما خیر ... لطفا صریح شفاف‌سازی کنید.

 

برچسب ها: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میراث ناملموس میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
ارسال نظر
آخرین اخبار