۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
تعداد بازدید: ۱۷۷۶۹۲
خطوط به مناسبت ماه جهانی پارکینسون حقایق عجیب این بیماری را بررسی کرد
پارکینسون یا همان لرزش بدن یا اصطلاحا لقوه در زمانی که فرد حرکتی نمی کند یکی از بیماری های همه گیر در سنین سالمندی است. بیماری که اگر نسبت به آن آگاهی نداشته باشیم ممکن است در سنینی بالا ما را با مشکل رو به رو کند.
کد خبر: ۱۲۶۹۰

همه چیز درباره «لقوه»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط بیماری پارکینسون اغلب توسط بسیاری از مردم اشتباه درک می‌شود. بسیاری از مردم بر این باورند که داشتن پارکینسون به این معنی است که بیمار به نظر می‌رسید، اما همیشه اینطور نیست! این وضعیت می‌تواند علائمی مانند لرزش یا مشکلات تعادلی و مشکلات سلامت روان مانند افسردگی ایجاد کند.
بنابراین، این ماه یعنی ماه‌آوریل در بسیاری از کشور‌های جهان به عنوان «ماه آگاهی از بیماری پارکینسون» نامگذاری شده است. پزشکان، متخصصان و از طرف دیگر رسانه ها در این ماه تمام تلاش خود را برای تولید محتوا در مورد آگاهی دادن به این وضعیت انجام می‌دهند. در واقع آن‌ها می‌خواهند تا به کسانی که به این بیماری مبتلا هستند کمک کنند و کسانی هم که این بیماری را ندارند بیشتر در مورد معنای داشتن آن بیاموزند.

۳ حقیقت جالب درباره پارکینسون

در مورد بیماری پارکینسون نکاتی وجود دارد که ممکن است بسیاری از مردم از آن اطلاع نداشته باشند.
۱. بیماری پارکینسون غیر قابل درمان است
اگرچه این بیماری قابل درمان است، اما هیچ درمانی قطعی وجود ندارد. درمان‌های کنونی می‌توانند پیشرفت پارکینسون را کاهش دهند تا افراد مبتلا به این بیماری بتوانند کیفیت زندگی خوبی داشته باشند.
۲. داشتن پارکینسون یک حکم اعدام نیست
بیماری پارکینسون کشنده نیست و‌امید به زندگی شما به شدت به نوع پارکینسون شما بستگی دارد. اگر نوع بیماری باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد مغز نشود، به طور بالقوه می‌توانید تا زمانی که بدون علائم خاص هستید به زندگی عادی ادامه دهید.
۳. این بیماری در هر فردی منحصر به فرد است
اگرچه افراد مبتلا به بیماری پارکینسون علائم مشترک خاصی مانند لرزش، از دست دادن تعادل و حرکات غیرقابل کنترل دارند، اما همه افراد از نظر علائم و شدت بیماری، این بیماری را یکسان تجربه نمی‌کنند.

تاریخچه ماه آگاهی از بیماری پارکینسون

پارکینسون از زمان مصریان وجود داشته است، اما بسیاری از منابع قبل از قرن دوازدهم علائم بیماری PD را توصیف می‌کنند، اما نمی‌توانند بیش از این توضیح دهند. چنین منابعی شامل متون مقدس مصر، کتاب مقدس و امپراتوری روم است. تا قرن نوزدهم که جیمز پارکینسون مقاله‌ای را در توصیف این وضعیت منتشر کرد، بیماری پارکینسون به عنوان یک اصطلاح وجود داشت. ۴۰ سال بعد بود که این مقاله مورد توجه قرار گرفت. قرن بیستم شامل تحقیقات دانشمندان از سراسر جهان بود، اما از آنجایی که پزشکان درمان‌هایی را تجویز می‌کردند، درمانی پیدا نشد. یکی از افراد مشهوری که به بیماری پارکینسون مبتلا است، مایکل جی فاکس کانادایی است که با شخصیت کاریزماتیک خود در برخی از معروف‌ترین نقش‌های بازیگری خود در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ به شهرت رسید.
تشخیص بیماری او در سال ۱۹۹۱ به او کمک کرد و بنیاد مایکل جی فاکس را برای تحقیقات پارکینسون تأسیس کرد تا به دیگران کمک کند در مورد این بیماری بیاموزند و راه‌هایی برای مدیریت و درمان این بیماری بیابند. ماه آگاهی از پارکینسون مردم را تشویق می‌کند تا در مورد این بیماری بیاموزند، به نهاد‌های مردمی و انجمنها کمک کنند تا در تحقیقات کمک کنند و از کسانی که به آن مبتلا هستند حمایت می‌کند.

چه باید کرد؟

حداقل در این ماه که مشخصا به پارکینسون اختصاص دارد با دوستان و خانواده خود در مورد این بیماری گفتگو کنید. به این فکر کنید که PD برای شما چه معنایی دارد، و اگر به آگاهی علاقه دارید، با استفاده از هشتگ #ParkinsonAwarenessMonth  یا #پارکینسون به همه در رسانه‌های اجتماعی اطلاع دهید که این ماه برای شما چه معنایی دارد. با کمک مالی از انجمنها مورد علاقه خود حمایت کنید و جدیدترین تحقیقات در مورد پارکینسون را جستجو کنید تا ببینید آیا می‌توانید به دیگران کمک کنید. ترجمه ازverywellhealth

 
برچسب ها: پارکینسون بیماران مغزی بیماری هاری سالمندی در ایران جمعیت سالمند ایران سالمندی
ارسال نظر
آخرین اخبار