۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
تعداد بازدید: ۱۰۹۴۶۵
خطوط فهرست مغضوبین تلویزیون در سال‌های اخیر را مرور می‌کند
بحث حذف چهره‌های محبوب و ستارگان بالفعل از قاب جادویی تلویزیون در تقریباً تمام سال‌های چند دهه اخیر داغ بوده- و حتی بسیاری مهم‌ترین پاشنه آشیل تلویزیون را در این سال‌ها همین رویکرد می‌دانند. این بحث البته در حدود یکی دو سال اخیر تا حدی به حاشیه رفته بود و خبری از جنجال‌های همیشگی مربوط به این ماجرا در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی دیده نمی‌شد. در چند روز اخیر اما به واسطه اتفاقاتی دوباره این موضوع سر زبان‌ها افتاده است.
کد خبر: ۱۲۷۱۲


بلک‌لیست جذاب سیمای ملی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ از چند روز پیش موضوع حذف سروش صحت از برنامه «کتاب‌باز» حواشی و واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به وجود آورده است. یک بحث بسیار بسیار داغ- که اعتراضات و انتقادات پرشماری را موجب شده است.

مورد عجیب سروش صحت

حذف سروش صحت از اجرای برنامه «کتاب‌باز» بسیار ناگهانی، و البته به همین نسبت باورنکردنی بود. مجری- بازیگری که به اتهام روشنفکری از قاب صداوسیما کنار گذاشته شد- که البته از نظر بسیاری از فعالان رسانه‌ای و فرهنگی، منظور مدیران سیما از روشنفکری احتمالا گرایش‌های سیاسی و فرهنگی سروش صحت بوده است. 

این ماجرا که در روزهای اخیر عکس‌العمل‌های زیادی در میان مخاطبان صداوسیما به بار آورده؛ اما، مهم‌تر از عوامل یا دلایلش، بیشتر به این خاطر که سرنوشت بسیاری دیگر از چهره‌های محبوب را به یاد می‌آورد که مورد بی‌مهری تلویزیون قرار گرفتند- اما این بی‌مهری نه تنها از قدر و قیمت‌شان کم نکرد، بلکه باعث شد دست تلویزیون خالی‌تر از همیشه شود- مورد توجه قرار گرفته است. چهره‌هایی مانند مهران مدیری، رضا عطاران، استاد شجریان، زنده‌یاد ناصر ملک‌مطیعی، عادل فردوسی‌پور، ایرج طهماسب و حالا هم سروش صحت- که همه در مقاطعی وزنه‌هایی در سینما و صداوسیما به شمار می‌آمدند، اما تلویزیون خود را از حضور آن‌ها محروم کرد.

تاریخ مغضوبین
بلک‌لیست جذاب سیمای ملی!
شاید نزدیک‌ترین چهره به سروش صحت را- که شبیه‌ترین وضعیت را هم به او دارد- می‌توان عادل فردوسی‌پور دانست. مجری توانای برنامه‌های فوتبالی تلویزیون، که به خاطر محبوبیت ناشی از عدالت و صراحت و جسارتش مغضوب شماری از بالادستی‌ها قرار گرفت و به همین دلیل هم به عنوان نخستین قربانی تغییر مدیریت شبکه سه، بار و بندیلش را بست و از این شبکه رفت.
فردوسی‌پور البته در این حدود دو سال و اندی که از تلویزیون دور بوده، با نوعی خویشتن‌داری بالغانه جلوی تشدید حواشی و تنش‌ها را گرفته. و گرنه در صورت انجام رفتارهای هیجانی از جنس همکارش مزدک میرزایی، چه بسا برخورد سلیقه‌ای صداوسیما با بهترین و محبوب‌ترین مجری‌اش خسارت‌بارتر می‌شد. اما حتی در همین حد هم نمی‌توان منکر شد که دوری دو ساله عادل از جام جم چه هزینه‌هایی برای تلویزیون داشته است...

ماجرای عادل و سروش صحت برای خیلی‌های دیگر در تلویزیون افتاده است. مثلاً برای ایرج طهماسب، که عروسک‌های محبوبش را واگذاشته و «مهمونی» اش را در جایی دیگر برگزار کرده است.
یا مهران مدیری که چند سال پیش مدت‌ها مغضوب تلویزیون بود و اتفاقاً از زمانی که با «دورهمی» دوباره پا به جام جم گذاشته، مشخص شده که در آن چند سال دوری تلویزیون خودش را از چه امکان بزرگی محروم کرده بود. اتفاقی که البته هنوز برای رضا عطاران رخ نداده، و او به عنوان یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین چهره‌هایی که در صداوسیما رشد کرده، از محبوبیت و خصایص ستارگی‌اش در جایی دیگر بهره می‌برد.

معامله همه‌سو باخت

بعضی از مغضوبین اما کاملاَ بی‌دلیل مغضوب شدند- و حتی صداوسیما از حذف آن‌ها سود اولیه تبلیغاتی مواردی چون فردوسی‌پور را هم (که گفته شد چون از خط بیرون رفته، با تمام محبوبیتش کنار گذاشته شده است) نبرد. 
ماجرای ممنوعیت آثار استاد محمدرضا شجریان و به خصوص ربنای استاد یکی از این موارد است. مورد دیگر ممنوع‌التصویری ناصر ملک‌مطیعی است. آن هم بعد از چهل سال دوری از فضای سینما و تلویزیون. صداوسیما اما بعد از این همه دوری، درست در شب پخش گفتگوی ملک‌مطیعی با مهران مدیری او را وارد فهرست مغضوبین کرد تا هم به دلیل برخورد با محبوبیت آن ستاره قدیمی خود را در موضع ظلم نمایش داده باشد، هم به دلیل حذف برنامه مهران مدیری او را رنجانده باشد، و هم این که باعث بیشتر دیده شدن نسخه‌هایی از آن گفتگو شود که در فضای مجازی درز کرده بود. یک معامله همه‌سو باخت برای رسانه بی‌رقیب این سرزمین!

مغضوبین دوره‌ای
بلک‌لیست جذاب سیمای ملی!
و در نهایت می‌رسیم به گروهی از مغضوبین- که به طور دوره‌ای در فهرست سیاه تلویزیون جابجا می‌شوند. مثل بازیگرانی که در مقاطعی ممنوع‌الکار و ممنوع‌التصویر می‌شوند و تقریباً تمام مجریان رسمی تلویزیون- که هر گدام، بلااستثنا در دوره‌ای ممنوع‌الکاری را تجربه کرده‌اند. از فرزاد حسنی و زنده‌یاد آزاده نامداری، تا احسان کرمی و رضا رشیدپور و البته محمود شهریاری و سیدجواد یحیوی- که ممنوعیت حضورشان طولانی شده است!

برچسب ها: سینماگران بازیگران سینما و تلویزیون جنجال برانگیز صحبت‌های جنجالی مجری تلویزیون تلویزیونی سریال تلویزیونی برنامه تلویزیونی تلویزیون عادل فردوسی پور سروش صحت
ارسال نظر
آخرین اخبار