۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
تعداد بازدید: ۳۱۵۵۸۲
خطوط تاثیر واکسیناسیون عمومی بر کاهش آمار مرگ و میر روزانه کرونا را بررسی کرد؛
کووید۱۹ رنگ‌های زیادی را تجربه کرد؛ از وضعیت قرمز، نارنجی و آبی گرفته تا روزی که به عنوان سیاه‌ترین روز کرونا در ایران اعلام شد. و حالا در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، آمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به این ویروس نشان می‌دهند که واکسیناسیون عمومی روی کرونا را سفید کرد.
کد خبر: ۱۳۸۶۱

سیاه و سفید‌های کرونا
واکسیناسیون عمومی روی کرونا را سفید کرد!/اولین فرصت برای تزریق اولین دوز واکسن خود اقدام کنید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ ویروس کرونا مسئول مرگ و میر بیش از ۱۵ میلیون نفر در جهان است. با این حال در طول همه‌گیری، آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ابتلا به این ویروس نشان می‌دهند که کرونا علاوه بر رنگ‌ها، ارقام زیادی را نیز به بازی گرفت. همین هم شد که در ۲ سال گذشته همه استان‌ها و شهر‌های ایران وضعیت‌های قرمز و نارنجی و آبی و حتی سیاه را تجربه کردند.
حالا اما آمار فوتی‌های روزانه کرونا در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ وضعیت سفید را نشان می دهند. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند تا در نهایت طبق آخرین آمار، مجموع جانباختگان کرونا در کشور، روی عدد ۱۴۱ هزار و ۱۹۸ نفر بایستد.

ماه سیاه کرونا

بررسی و مقایسه آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در ۲ سال گذشته از این جهت، اهمیت دارد که می‌توان بر اساس همین داده ها نتیجه بگیریم که چه چیز‌ی مسئول بالا و پایین رفتن این آمار‌ها بود؟
وضعیت مرگ و میر روزانه کرونا طی دو سال گذشته، در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به اوج خود رسید. در این ماه رکورد فوتی‌ها شکست و طی آن ۱۶ هزار و ۱۵۳ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند. اما دوم شهریور ماه سیاه‌ترین روز کرونا برای ما ایرانی‌ها بود. در این روز ۷۰۹ بیمار مبتلا به کام مرگ فرو رفتند. این در حالی است که در آخرین روز مرداد ماه و در آستانه ورود به ماه شهریور نیز آمار مرگ و میر ۶۸۴ نفر اعلام شد؛ و در چهارم شهریور ماه نیز ۶۹۴ نفر جان خود را از دست دادند تا شهریور ماه سال گذشته برای ما ایرانی‌ها سیاه‌ترین ماه این دوران باشد.
در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به اوج خود رسید. در این ماه رکورد فوتی‌ها شکست و طی آن ۱۶ هزار و ۱۵۳ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند. اما دوم شهریور ماه سیاه‌ترین روز کرونا برای ما ایرانی‌ها بود. در این روز ۷۰۹ بیمار مبتلا به کام مرگ فرو رفتند.

از طرف دیگر اگر به یاد داشته باشید، سال گذشته درست در چنین روز‌هایی هنوز واکسیناسیون سراسری در کشور آغاز نشده بود. در واقع تا آن موقع تنها کادر درمان کشور که در اولویت تزریق واکسن بودند نهایتاً دو دوز واکسن خود را دریافت کرده بودند و کم کم نیز اعلام شد که گروه‌های سنی حساس برای دریافت واکسن به مراکز بهداشت مراجعه کنند. این وضعیت تقریباً تا مرداد ماه سال گذشته ادامه داشت تا اینکه با واردات واکسن‌های مختلف و تولید واکسن داخلی کم کم وضعیت واکسیناسیون در کشور سراسری شد تا جایی که تا پایان سال اکثریت مردم حداقل دو دوز واکسن خود را دریافت کردند. بنابراین نه تنها آن شهریور سیاه را با قاطعیت می‌توان به گردن واکسینه نشدن عمومی مردم انداخت بلکه حالا با کاهش آمار روزانه مرگ و میر در ایران می‌توان با قاطعیت گفت که این کاهش، بدون شک نتیجه تأثیرگذاری واکسن هاست.

ماه سفید کرونا

با واکسینه شدن عمومی ظاهراً بشر هم توانست بازی کرونا را بر هم بزند و حالا نه تنها ارقام مرگ و میر از تعداد انگشت‌های دست بالاتر نمی‌رود بلکه وضعیت کرونا در بسیاری از شهر‌ها نیز سفید اعلام شد. تقریباً از اواخر فرودین ماه با وجود اینکه تعطیلات عید نوروز را پشت سر گذاشته بودیم و سفر‌ها نیز با محدودیت رو به رو نبودند اما بسیاری از شهر‌های کشور وضعیت سفید کرونا را اعلام کردند. بر همین اساس آمار مرگ و میر کرونا در فرودین ماه ۱۴۰۱ عدد یک هزار و ۲۸۶ نفر را نشان داد. اما این عدد حالا از یکم تا ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به عدد ۳۰۲ تقلیل پیدا کرده است. ۱۵ اردیبهشت ۷ نفر، ۲۰ اردیبهشت ۳ نفر و ۲۱ اردیبهشت ۶ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.البته باید گفت که این کاهش و سیر نزولی آمار مرگ و میر تنها مختص به ایران نیست و در بسیار از کشور‌های جهان نیز وضعیت سفید کرونا اعلام شده است. همین هم شده که حالا بدون شک می‌توان گفت که کاهش آمار مرگ و میر در جهان با کشف واکسن‌ها ارتباط معنا داری دارد. بنابراین خطوط با بررسی آمار دقیق ۲ سال گذشته، پیشنهاد می‌دهد که اگر تا کنون مخالف تزریق واکسن بوده‌اید یا از نتیجه آن‌ها ترسیده‌اید یک بار دیگر آمار‌های این گزارش را تجزیه و تحلیل کنید تا در اولین فرصت برای تزریق اولین دوز واکسن خود اقدام کنید؛ چرا که تجربه نشان می‌دهد واکسیناسیون، روی کرونا را سفید کرد.


 
برچسب ها: کووید ۱۹ کووید 19 واکسن رازی کووپارس ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین آمار ابتلا به کرونا قله کرونا رنگ‌بندی کرونایی کرونا تزریق واکسن واکسن کرونا آمار تزریق واکسن واکسن
ارسال نظر
آخرین اخبار