۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
تعداد بازدید: ۲۰۲۳۹۹
خطوط از شرایط تازه کرونا و دوز چهارم واکسن گزارش می‌دهد؛
دوز بوستر واکسن کرونا به بهبود ایمنی ناشی از دوزهای قبلی واکسن کمک می‌کند. دوز بوستر واکسن کرونا کمک می‌کند تا در درازمدت در برابر بیماری شدید کووید-۱۹ محافظت و ایمنی حفظ شود.
کد خبر: ۱۴۲۳۲

آیا به تزریق «بوستر» نیاز داریم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ پس از شوک کوتاه و شدید اُمیکرون، به نظر می‌رسد مرحله همه‌گیری کووید-۱۹ در بسیاری از کشور‌های جهان در حال پایان است، مگر اینکه یک نوع جدید مهم و شدید آن ظاهر شود!
از زمانی که نوع جدید کووید-۱۹ توسط سازمان بهداشت جهانی در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ به نام «اَمیکرون» نامگذاری شد، این ویروس با سرعت رعد و برق شیوع پیدا کرد. در کمتر از سه ماه، اُمیکرون در سراسر جهان گسترش یافت، اما اکنون این ویروس به همان سرعت در حال کاهش است. با این حال هرچند که بیشتر کشور‌های جهان، بدترین موج کرونا پشت سر گذاشته‌اند و حتی اقدامات بهداشت عمومی را تا حدی کاهش داده‌اند که تقریباً در دو سال گذشته بی‌سابقه بود اما این به معنای پایان کرونا نیست. چرا که در مقابل این شرایط، برخی از کشور‌ها، مانند هنگ کنگ، بدترین نقطه اوج خود را می‌بینند و به تشدید محدودیت‌ها ادامه می‌دهند.

چشم‌انداز کرونا

محققان می‌گویند تا زمانی که اُمیکرون نوع غالب باقی بماند، می‌توان آسوده خاطر بود. تجزیه و تحلیل سناریوی‌های مختلف در مورد آینده این ویروس نشان می‌دهد که احتمال دارد میزان بستری‌های مرتبط با اُمیکرون در بسیاری از کشور‌ها کاهش یابد و در طول بهار و تابستان در سطوح نسبتاً پایین باقی بماند. پس از آن ممکن یک موج بیماری ناشی از فصل را در پاییز و زمستان آینده ببینیم، اما بستری شدن در بیمارستان احتمالاً بسیار کمتر از سطح موج‌هایی است که ما در سال‌های گذشته تجربه کردیم.

چشم انداز شش ماهه در بسیاری از کشور‌ها روشن‌تر از هر زمان دیگری در دو سال گذشته است. اما چندین عدم قطعیت می‌تواند این خوش بینی را کاهش دهد. شواهد نشان می‌دهد که هم ایمنی طبیعی و هم ایمنی ناشی از واکسن به مرور زمان کاهش می‌یابد، به ویژه در برابر عفونت.

چند دوز واکسن بزنیم؟

بدون شک شهر‌ها و کشور‌هایی که میزان مصونیت کنونی بالایی دارند افراد جامعه‌شان دوز‌های تقویتی واکسن را نیز دریافت کردند. بنابراین به طور کلی، چشم انداز شش ماهه در بسیاری از کشور‌ها روشن‌تر از هر زمان دیگری در دو سال گذشته است. اما چندین عدم قطعیت می‌تواند این خوش بینی را کاهش دهد. شواهد نشان می‌دهد که هم ایمنی طبیعی و هم ایمنی ناشی از واکسن به مرور زمان کاهش می‌یابد، به ویژه در برابر عفونت. در حالی که ما هنوز میزان کامل کاهش ایمنی در برابر نوع اَمیکرون را نمی‌دانیم، شواهد جدید نشان می‌دهد که افرادی که سه دوز واکسن دریافت کرده‌اند ممکن است از محافظت میان مدت بهره‌مند شوند. در عین حال، جذب دوز‌های دوم و سوم واکسن‌ها به طور قابل توجهی کمتر از پوشش دوز اول و دوم در بسیاری از کشور‌ها بوده است. به عنوان مثال، در حالی که ۲۱۵ میلیون آمریکایی به طور کامل واکسینه شده‌اند، تنها ۹۳ میلیون نفر نیز دوز تقویت‌کننده دریافت کرده‌اند. در کشور‌های مختلف برای دوز چهارم یا بوستر قوانین مختلفی وجود دارد. برخی کشور‌ها اعلام می‌کنند که افراد بالای ۵۵ سال دز چهارم را تزریق کنند. به طور کلی افراد سالمند، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و افرادی که سیستم ایمنی‌شان اُفت می‌کند، واجب است که واکسن دز چهارم را حتماً تزریق کنند تا سطح ایمنی‌شان برقرار باشد. فاصله زمانی تزریق دز سوم با دز چهارم، بسته به نوع واکسن دارد، اما معمولاً گفته می‌شود که بعد از گذشت حداقل چهار ماه از تزریق دز سوم، می‌توانند دز چهارم را تزریق کنند. این در حالی است که برخی کشور‌ها تزریق دز چهارم را در کادر درمان هم برنامه‌ریزی کرده‌اند.

برچسب ها: واکسن کرونا تزریق واکسن واکسن آمار تزریق واکسن واکسن نزده دوز سوم کرونا دوز سوم واکسن
ارسال نظر
آخرین اخبار