۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
تعداد بازدید: ۱۲۵۱۶۱
توصیه خطوط به والدین درباره خطر کمبود شیرخشک؛
کمبود شیر خشک در بسیاری از کشور‌های جهان تغذیه نوزادان را با مشکل مواجه کرده است. بحرانی که ماه‌هاست جهان را تهدید می‌کند تا جایی که ظاهرا پس لرزه‌های آن به ایران هم رسید.
کد خبر: ۱۴۴۱۱

از رسوایی بزرگ کارخانه آمریکایی تا ماجرای کمبود شیرخشک در جهان

 معضل جهانی شیر خشک؛ والدین چگونه می‌توانند از نوزادان خود حمایت کند؟

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ کمبود شیرخشک در جهان داستان عجیبی دارد. واقعیت این است که آبوت، سازنده شیرخشک نوزاد، با یک رسوایی بزرگ در آمریکا رو به رو شد. در واقع بعد از مرگ مشکوک 2 کودک، مقامات بهداشتی متوجه رد پای باکتری در تولید محصولات شرکت شیرخشک  abbottشدند. این کارخانه اگر چه در ابتدا این اتهام را رد کرد اما با رسانه ای شدن ماجرا درنهایت مجبور شد کارخانه فرمول‌سازی خود را در استرجیس، میشیگان، پس از یک فراخوان بزرگ و جمع آوری شیرخشک های آلوده اش از کف بازار، تعطیل کند. موضوعی که باعث شد ابتدا بازار آمریکا در برابر کمبود تأمین شیرخشک نوزادان قرار بگیرد. همین هم شد که کم کم، مردم با کمبود بسیار جدی شیرخشک مواجه شدند. از طرف دیگر با جنگ اوکراین و روسیه و مسأله بیماری کرونا قیمت جهانی مواد اولیه شیر خشک نوزاد که شامل وی‌پروتئین، لاکتوز، آب پنیر، شیر خشک بدون چربی و روغن است؛ حداقل بین ۲۵ تا ۵۵ درصد افزایش پیدا کرد تا حالا جهان با خطر عدم تأمین شیرخشک نوزادان روبه رو شود.

اگر چه دولت آمریکا با تولیدکنندگان برای افزایش تولید شیر خشک و کمک به خانواده‌ها برای دسترسی تلاش می‌کند. اما پزشکان اطفال این احتمال را می‌دهند که کمبود فعلی به این زودی برطرف نخواهد شد. شرایطی که در صورت ادامه، همه کشور‌های جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در ایران نیز هفته گذشته شهر همدان با کمبود تأمین شیرخشک روبه رو بود. هرچند که این اتفاق از سال گذشته جسته و گریخته رخ داده بود و حالا در ابتدای سال ۱۴۰۱ باز هم خطر کمبود شیرخشک خانواده‌ها و والدین و نوزادن را تهدید می‌کند.

اگر چه دولت آمریکا با تولیدکنندگان برای افزایش تولید شیر خشک و کمک به خانواده‌ها برای دسترسی تلاش می‌کند. اما پزشکان اطفال این احتمال را می‌دهند که کمبود فعلی به این زودی برطرف نخواهد شد. شرایطی که در صورت ادامه، همه کشور‌های جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

اگر شیر خشک پیدا نشد؛ چه کنیم؟

حالا که کمبود شیرخشک به یک معضل جهانی تبدیل شده، نیویورک تایمز از چندین متخصص می‌پرسد که چگونه والدین می‌توانند در این شرایط از نوزادان خود حمایت کند. سؤال این است که: « اگر در جایی نتوانم شیر خشک معمولی کودکم را پیدا کنم چه باید بکنم؟ » اگر نمی‌توانید شیر خشک معمولی کودک خود را پیدا کنید، اولین تماس شما باید با پزشک اطفال باشد. دکتر آبرامز به نیویورک تایمز می‌گوید: « متخصصان ممکن است بتوانند به شما در یافتن نمونه‌های مشابه شیرخشک کمک کنند. » این روزنامه در گزارشش یادآوری می‌کند که گروه‌های محلی والدین نیز می‌توانند منبع مهمی باشند. با ادامه کمبود، شبکه‌های اجتماعی نیز به والدین کمک می‌کنند شیرخشک دلخواه خود را پیدا کنند. دکتر کتی لاک وود، پزشک معالج در بیمارستان کودکان فیلادلفیا، نیز گفت: «والدین می‌توانند منبع اخبار شیرخشک باشند. شاید عده‌ای بتوانند آن را تهیه کنند و بنابراین می‌توانند به شما بگویند شیر خشک را از کجا خریده‌اند. »

در نهایت، این ترس بزرگی است که بسیاری از والدین در حال حاضر دارند. دکتر لی نیز به نیویورک تایمز گفت: « برای نوزادان، شیر مادر یا شیر خشک تنها منبع تغذیه است. نوزادان به دلیل رشد سریع، نیاز‌های تغذیه‌ای منحصر به فردی دارند و دریافت مناسب کالری و مواد مغذی مستقیماً به رشد فیزیکی و رشد عصبی تبدیل می‌شود»

بنابراین در شرایط کمبود شیر خشک چه کاری را نباید انجام داد؟ اگر نمی‌توانید شیر خشک معمولی کودکتان را پیدا کنید، خودتان آن را درست نکنید، شیرخشک‌های خانگی اغلب از نظر تغذیه‌ای ناکافی هستند و در معرض خطر آلودگی قرار دارند. پس در این دوران بسیار حساس و دقیق باشید و هرگز در دوران کمبود از بازار‌های خرید آنلاین غیرمعتبر شیرخشک خریداری نکنید.

برچسب ها: شیر خشک بدون گلوتن شیر گاو شیرخشک تغذیه نوزاد نوزاد بحران غذایی جهان مدیریت بحران
ارسال نظر
آخرین اخبار